Läst 7925 ggr
Moalinn
2016-03-07 01:15

Recension: Hands Like Houses - Dissonants

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hands Like Houses är ett rockband från Canberra, Australien. Deras nya album Dissonants släpptes 26 februari och är bandets tredje album.

Bandets bästa album har varit Unimagine som släpptes år 2013. Det finns inget fan av Hands Like Houses som inte tycker om albumet. Det har allt och lite till. Typiskt för Unimagine var keyboard som har varit lite av HLHs ”image”. Keyboardisten lämnade tyvärr bandet 2014 och Dissonants har alltså gett oss en ny sida av HLH.

De började spela in albumet i april 2015 samtidigt som de under året mötte motgångar, där de bland annat var tvungna att ställa in deras turné i Storbritannien, lyckades de göra klart albumet och kunde under hösten ge oss låtlistan och singlarna I Am och New Romantics. Den senaste singeln Colourblind släpptes bara några veckor innan de släppte hela albumet. Colourblind fick internet och HLHs fans att explodera. Den var annorlunda men man var glad över att bandet utvecklas. Det som gör att HLH sticker ut är sångaren Trenton Woodley. Inte finns det väl någon som kan motstå australiensk dialekt!

Dissonants är inte likt något av deras tidigare album, även om man fortfarande hör att det är just Hands Like Houses och inget annat band. Låtarnas texter är enligt mig riktigt bra och lever upp till alla förväntningar. Det är många band som släpper singlar från albumet, de låtar som är lite bättre än de andra och som de lagt lite extra energi på för att fansen sedan ska köpa albumet med förväntningarna att det kommer vara lika bra men sedan inse att det faktiskt bara var några få låtar som var bra. Med Dissonants känns det som att de hade kunnat plocka vilka låtar som helst, och vi hade ändå inte blivit besvikna på albumet. Det finns låtar som är lite bättre än de andra, men det finns ingen som är dålig utan alla håller samma kvalité. Från start till slut, när du lyssnat klart får man känslan av att ”ja, men jag klarar det här!” och tar ett steg framåt i livet. Jag skojar inte. This is a masterpiece som alla borde lyssna på.

Guldklimpar från albumet är Colourblind, Momentary, Motion Sickness och Degrees of Separation men det finns ingen låt som är dålig.

Köp albumet på iTunes, Google Play och alla andra ställen man kan köpa musik!

Bild: Trenton Woodley av Hands Like Houses. Fotograferad av: Neon Tommy (https://www.flickr.com/photos/neontommy/16407080991)