Annons:
Etikettklassiskt
Läst 4490 ggr
KickanW
2010-06-04 23:36

Klassiskt musikstycke, hjälp?

Jag lyssnade på ett radioprogram där ett gäng ungar spelade ett klassiskt stycke.
Jag känner igen det galet mycket men kommer inte på vad det heter, kan någon hjälpa?
Det känns som Bach eller något liknande…

Här är det.
02:16 in ungefär. Falskt och segt, men man hör ändå.

Annons:
KickanW
2010-06-04 23:54
#1

Jag skrev till en musiknörd jag känner och fick följande svar.

Bach var ingen dålig gissning. Låten är komponerad av Johann Pachelbel, som var lärare till Johann Sebastian Bachs storebror, Johann Cristoph, som i sin tur var läromästare åt Bach. Stycket kallas för i folklig mun för "Pachelbels kanon", och är en del i Canon och Gigue i D-Dur av Johann Pachelbel.

Här.

bea28
2010-06-05 20:26
#2

#1 jag har noterna till den här! var ett tag sen jag spelade just det här stycket, men jag kommer mycket väl ihåg vilka problem jag hade när jag kom till 32-delarna.. ;P var bara 12 då, så det var väl inte så konstigt kanske ^^

det enda som jag skulle vilja säga är att mina noter inte riktigt stämmer överrens med det inspelade stycket som du länkade till. Jag vet inte riktigt vilken version som är den rätta, men jag hittade ett annat klipp som liknar mina noter mer.

Jalking
2010-06-07 02:02
#3

Ursäkta att jag blandar mig i, men jag har alltid undrat…

Är jag den enda som tror att Sven Lindahl har lyssnat en hel del på Pachelbelinnan han skrev den här?

KickanW
2010-06-07 02:47
#4

Oj, nästan alla toner är ju "rätt".
Kan vara omedvetet eller medvetet… Men nog tror jag han lyssnat på den!

Jennix
2011-11-12 12:52
#5

Roligt att du "kände" att det var Bach, innan du visste. Jag tycker man kan höra vissa melodier och känslor hos kompositörer, och höra att de har inspirerats av varandra. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Upp till toppen
Annons: