Annons:
Etiketttechno-dance-electronic
Läst 2322 ggr
Kim-Bida
4/18/11, 8:48 PM

Ladda upp musikmixar- lagligt/olagligt?

Är det olagligt att tex lägga upp en mix av olika kända/okända låtar, remixar av andra DJ:s på internet (youtube)?

Med tanke på upphovsrätt från producenter mm.

Se bifogad video gjord av min son (13 år).

Orolig mamma

Annons:
[stblues35]
4/21/11, 11:48 AM
#1

Hmm det där vet jag inte riktigt men ändrar man på något i musiken så gäller väl inte upphovsrätten för det blir väl en ny låt? Fast kanske det är någon annan som vet det där bättre…

Jenahbella
4/22/11, 1:51 AM
#2

Jag vet faktiskt inte riktigt hur de funkar, men tror verkligen inte man får göra så,
ändrar man lite blir de inte en ny låt utan plagiat.

plagiat betyder: oredovisad imitation eller kopiering av ett verk som framställs som egen skapelse.

[stblues35]
4/22/11, 10:43 AM
#3

Men ändra en låt kan man göra utan att det är plagiat..det blir inte en ny låt(sorry..fel ord) Äsch jag vet inte men tror inte att det är någon större fara med att han gör en mix av olika låtar..men vill han verkligen ha reda på vad som gäller så ska ni nog ta kontakt med någon som verkligen kan det där med upphovsrätt..det kan ju faktiskt räknas som coverversion.

Jenahbella
4/22/11, 11:35 AM
#4

okej fast gör man en låt som låter som nån annans få kan man väl bli stämd? :P

[stblues35]
4/22/11, 9:40 PM
#5

Njae det vet jag inte..inte om det är en cover..man kan ändra på den lite men att det fortfarande är orginalartistens låt och det också framkommer att det är så.:) Men som sagt jag är ju inte så insatt i det där..det finns ju dom som är det:)

Jenahbella
4/22/11, 11:51 PM
#6

hehe ne precis :) ja har ingen aning egentligen :)

Annons:
[stblues35]
4/23/11, 11:16 AM
#7

Skön man inte är ensam om att inte ha en aning iaf!Glad

felixhaljeskog
5/24/11, 9:52 PM
#8

Olagligt är de väl inte så länge inte själva DJn lr gruppen stämmer personen eller? :P

Kan ju liksom inte vara olagligt, känner många som lagt upp sina mixar, å de har inte hänt något med dom :)

Upp till toppen
Annons: