Annons:
Etikettinstrument-annan-utrustning
Läst 534 ggr
Mitralis
2014-04-13 20:53

Rengöring vinylskiva?

Jag tror att jag har köpt några vinylskivor. Nu undrar jag hur jag på billigast, men fortfarande bra, sätt rengör dessa.
Jag håller på och funderar på om det går att rengöra med någonting liknande
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/rengoring/rengoringskit-for-skarmar-p18951



Annons:
Cireea
2014-04-14 12:09
#1

Sökte runt lite och många rekommenderar att man använder destillerat vatten och sedan 96% alkohol. Vet dock inte om detta stämmer men det var i all fall det som folk rekommenderat när andra undrat 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Mitralis
2014-04-14 13:10
#2

#1 Tack tack 🙂



svenake
2014-10-27 23:07
#3

Ljummet vatten, någon droppe vanligt diskmedel, torka med en torr bomullstrasa från en GAMMAL, URTVÄTTAD  T-shirt som inte lämnar någon ludd. 

Sedan när du spelar kan du ta en droppe vätska som man har till vinyl-skivor.  Denna vätska innehåller isopropylalkohol (inte drickbart)  och är lite bättre smörjande än vanlig alkohol.

Mitralis
2014-11-12 08:20
#4

#3 Tack tack! 🙂



[0123]
2014-11-16 22:07
#5

Det var nåt nytt!! 😮 behöver man göra det ofta för att hålla dom fräscha? 🤔 Jag som hämta en gammal Stereo anläggning med vinyl spelare på från mormor o morfar helt gratis 😃 tänkte det är roligare med vinyl än cd 🙂

svenake
2014-11-21 09:54
#6

Vinyl har en egen känsla, men det är en smaksak.  Vinylskivor blir ibland dammiga och det ger störningar i ljudet. Det finns borstar (special)   och vätskor som man kan fukta borstarna med. Sen ska man kolla att det inte sitter skräp på stiftet.

  Medan man lyssnar på musiken läser man på skivomslaget  -  och gärna innerfodralet med reklam om andra artister  från samma bolag.

Annons:
MagArne
2014-11-21 11:11
#7

Någon som testat Spinn Clean MK II skivtvätt? Kanske något för den som börjar få ett gäng skivor i sin samling?
http://vinylcenter.se/rengoring-skydd/tvattmaskin-rcm/spin-clean-skivtvatt-komplett/

#6 Håller med, vinyl har en speciell känsla och ljud. Dagens musik är oftast totalt söndermastrad för att låta maffigt i mobilhörlurarna men tyvärr helt apa på en hyfsad stereoanläggning. Allt ljud är maxat vilket förstör dynamiken mellan höga och tysta partier i musik.

Upp till toppen
Annons: