Annons:
Etikettklassiskt
Läst 5176 ggr
[Carpinus]
2014-10-02 14:01

Klassiska hörnan - tråd 2

Den första tråden började kännas fullmatad, så här är uppföljningen! Passar ju bra med en ouvertyr då, och varför inte Ouvertyren ur Lätta Kavalleriet av Suppé? Även om det är lite grönt i början så är det inte Hulken som dirigerar, utan Mariss Jansons, och det är Berliner Philharmoniker som framför stycket.

(Samtidigt ett litet förslag inför fortsättningen: om vi lägger en länk till YouTube för stycken som är längre än c:a 15 minuter istället för att lägga in dem här i sin helhet kan vi hålla tråden alert lite längre. Givetvis inget "tvingande", bara ett önskemål!)

Annons:
[Carpinus]
2014-10-03 08:25
#1

#0 Här blir det också  påkallande trumpetstötar! "Triumfmarschen"  ur Verdis Aida , i Metropolitans storslagna uppsättning från 1989.

[Carpinus]
2014-10-06 13:59
#2

Lite filmmusik kanske som omväxling? "Fifth Element" ur filmen med samma namn, komponerad av Eric Serra och framförd av Evgenia Laguna. (Orkestern dessvärre okänd.)

[Carpinus]
2014-10-06 14:19
#3

Här är ännu ett lugnt stycke: variationer på ett tema ur Bellinis "Norma" framförs av Håkan Hardenberger på kornett och Love Derwinger, piano.

[Carpinus]
2014-10-09 14:48
#4

Vad sägs om lite stilla pianomusik? Här är Brahms Vals i A-dur (op.39, nr 15) med Evgeny Kissin vid tangenterna.

[Carpinus]
2014-10-13 19:36
#5

Vi stannar kvar vid pianot eftersom Yuja Wang, som gästade klassiska hörnan i den första tråden, nu återkommer med ett litet program bestående av följande tre stycken: 1. Chopin Vals Opus 64 No.2,  Gluck/Wang - Melodi ur Orfeus och Eurydike samt Strauss/Cziffra - Tristsch-tratsch Polka.

[Carpinus]
2014-10-15 16:50
#6

Åter till filmmusiken, och inte vilken musik som helst: temat till Gudfadern av Nino Rota spelas på gitarr av Michael Marc.

Annons:
[Carpinus]
2014-10-15 23:55
#7

Dags att motionera ansiktsmusklerna lite kanske? Åtminstone jag tycker att Victor Borge var otroligt rolig, och dessutom givetvis en väldigt bra musiker. Här vållar han rätt mycket oreda i en (tyvärr inte angiven) orkester som dirigent i Smetanas Komedianternas dans.

[Carpinus]
2014-10-16 08:16
#8

Fortsätter på den lite uppsluppna linjen!  Marscher vimlar det inte av i hörnan, men om det skall vara en sådan så vad passar bättre än Wiener Filharmoniker under Karajans ledning? Här samverkar orkestern och dirigenten med publiken i Radetzky Marsch av Johann Strauss d.ä. som avslutning på nyårskonserten.

[Carpinus]
2014-10-18 09:34
#9

Les Swingle Singers och Largo ur Bach Cembalokonsert Nr. 5 i F-moll (Bwv 1056) känns för mig som ett exempel på något fulländat.

[Carpinus]
2014-10-18 19:58
#10

Schuberts Trio op. 100 - Andante con moto, här med Trio Wanderer, är ett stycke som jag gillar! Den som sett Barry Lyndon av Stanley Kubrick kanske känner igen stycket därifrån.

[Carpinus]
2014-10-20 10:39
#11

Peter Tjajkovkijs Andante för cello och stråkorkester med Han Na Chang som solist till Philharmonic  Sinfonietta Berlin (dirigent ej angiven). Otroligt vackert!

[Carpinus]
2014-10-21 08:54
#12

Som omväxling till all musik tänkte jag skjuta in en liten längre text. När jag var i de tidiga tonåren var jag öppen för alla musikaliska influenser. Den snälla femtiotalsrocken hade ersatts av popen med Beatles och Stones, och jag hade kommit i kontakt med blues och folkmusik. I realskolan hade vi en musiklärare som lärde oss att lyssna på klassisk musik. Det första stycke han spelade på grammofonen var Camille Saint-Saëns "Danse Macabre". Vår magister förklarade att det var ett stycke programmusik, d.v.s. skildrande musik, där instrumenten är berättare. Han lärde oss att lyssna till rösterna från harpan, flöjten, violinen och oboen som frammanade handlingen i berättelsen från den lilla franska bykyrkogården.

Saint-Saëns byggde sin komposition från 1873 på en dikt av Henri Cazali. Ursprungligen var verket försett med text, men kompositören omarbetade den till en symfonisk dikt. Eftersom det snart är Halloween så kan det passa bra att spela stycket nu!

Enligt den gamla folktron som Cazali inspirerats av i sin dikt visar sig Döden på kyrkogården vid midnatt varje natt mot Allhelgonadagen. Med sin fiol lyckas han locka de avlidna upp ur deras gravar för att dansa inför honom, och dansen pågår ända till dess den avbryts av gryningen.

Här är ett litet scenario till musiken, som framfördes av New York Philharmonic under ledning av Lorin Maazel nyårsafton 2008.

Månens iskalla strålar tränger fram mellan söndertrasade moln på himlen under natten mot Halloween. Klockan i kyrktornet slår tolv tunga slag, och när det sista slaget ebbar ut hörs skrämmande toner från kyrkogården. I månens bleka sken sitter en skräckinjagande figur på en gravsten. Det är Döden som stämmer sin fiol, det låter ihåligt och falskt. Från gravarna hörs klagorop och skrik medan en kylig vind jämrande drar fram i de nakna trädkronorna. Dödens spel lockar fram de avlidna ur jorden, och i en svepande dans far de runt i sina vita svepningar. Gravfriden tillintetgörs av deras hesa skrin och blodisande skratt. Medan Döden stampar takten rasslar skeletten runt i en allt intensivare dans. Plötsligt ebbar musiken bort och dansen stannar tvärt. Skälvande vänder de döda sina ögonlösa skallar mot månen, som om de lyssnar till ett outsägbart meddelande. Men Döden bryter åter stillheten och dansen återupptas, ännu vildare än förut. Vinden stämmer in i den fasansfulla kören och trädens kronor jämrar sig. Äntligen avbryter Döden sitt spelande, och när stillheten infinner sig hörs en tupp gala från den intilliggande byn. De döda drar sig tillbaka till sina gravar, och synen bleknar bort i gryningsljuset.

[Carpinus]
2014-10-21 10:36
#13

Vore roligt med några fler deltagare i tråden, men i brist på det kör jag väl vidare på egen hand…

Det var ett tag sedan det var solosång här, men nu tänkte jag återknyta till den fantastiske filmmusikskaparen Ennio Morricone. Här kommer hans "Nella Fantasia" ur (The Mission)  i en version gjorde vid en skivinspelning med den tunisiska sångerskan Yosra Zekri. Ackompanjatören heter Oussema Mhidi.

Annons:
[Carpinus]
2014-10-22 14:39
#14

Lucas Ruiz de Ribayaz var en spansk kompositör född 1626. Här hör vi hans "Tarantela" framförd av Arianna Savall på harpa och Pedro Estevan på tamburin. Ett vilsamt stycke musik!

[Carpinus]
2014-10-23 18:54
#15

Lite ljuv sång igen! Renée Fleming sjunger  "Lascia ch'io pianga" ur "Rinaldo" av Händel. Spelar gör Orchestra of the Age of Enlightenment (dirigent ej angiven).

===

[Carpinus]
2014-10-25 09:43
#16

"Pavane för en död prinsessa" skrev Maurice Ravel ursprungligen för piano 1899. Men 1910 orkestrerades verket, och det är väl så vi oftast hör det numera. Här är det Engineers Orchestra Bucharest som framför det vackra stycket. Dirigenten heter Andrei Iliescu.

[Carpinus]
2014-10-31 11:28
#17

Wilhelm Peterson-Berger var en fruktad kritiker, så sträng att han av vissa kallades Peterson-Arger. Samtidigt kunde denne barske person skriva spröda och finstämda stycken, som det i mitt tycke för sällan hörda "Serenad". Här är det Maria Kihlgren som spelar.

[Carpinus]
2014-11-01 09:23
#18

Hittills har vi inte haft någon elektronisk musik i tråden, så det är väl dags att kompensera det!

Ralph Lundsten har många fans, även om den där riktiga "Lundstenvågen"  väl har bedarrat något på senare år. Fast de riktigt trogna "Lundstenianerna" förstås finns kvar!

Här är ett stycke som kan passa så här års - "Och det blev höst",  ur "Johannes och Huldran" från 1982.

[Carpinus]
2014-11-04 17:43
#19

År 1998 gavs välgörenhetsalbumet "Pavarotti & Friends for the children of Liberia" ut, och där gjorde Luciano Pavarotti och popsångaren tillsammans "Va pensiero", hos oss mera känd som "Fångarnas kör" ur "Nebukanesar" av Verdi. Jag tyckte resultatet blev bra!

[Carpinus]
2014-11-04 20:10
#20

Balett har det varit tunnsått med, men nu tar vi igen skadan med "Knektarnas dans" ur Prokofievs "Romeo och Julia".  Som Julia ser vi Tamara Rojo och Carlos Acosta är Romeo i en uppsättning från 2007 på London Royal Opera House.  Royal Ballet Sinfonia spelar under dirigentskap av Boris Gruzin. För koreografin står Kenneth MacMillan.

Annons:
[Carpinus]
2014-11-05 23:14
#21

#19 Glömde att skriva att "den andre sångaren" är Zucchero, men det framgår ju av videons titelrad.

[Carpinus]
2014-11-17 20:31
#22

Dvorâk: Mesícku na nebi hlubokém, "Sång till månen" ur Rusalka, op. 114, första akten.  Frederica von Stade och  Boston Symphony Orchestra dirigerad av Seiji Ozawa. Vackert och stämningsfullt!

[Carpinus]
2014-11-17 20:51
#23

Wienervals tror jag inte fått något utrymme hittills, men nu tar vi skadan igen med  "Geschichten aus dem Wiener Wald, Walzer op. 325" av Johann Strauß d.y. Det är Brazil Orquestra Filarmônica de Minas Gerais som framför stycket och
Fabio Costa som dirigerar.

===

[Carpinus]
2014-11-17 21:10
#24

Tycker vi tar lite mer skönsång! "Zdes' Khorosho" op. 21 N. 7 av Rachmaninoff framförs av Anna Netrobko. Orkester framgår tyvärr inte.

[GIKmio]
2017-09-02 14:54
#25

Pastoraralsvit av Lars-Erik Larsson.. Om den publicerats tidigare så tål den att höras igen..

Upp till toppen
Annons: