Annons:
Etikettövrigt
Läst 893 ggr
blodörn
2014-10-05 01:27

Vad är ni uppväxta med?

Vad för musik är ni uppväxta med? Själv är jag uppvuxen med Magnus Uggla och Freestyle, typ. Har i alla fall starka minnen av när jag var liten och när vi hade barnvakt så brukade jag ta fram Magnus Uggla Lpna och glo på omslagen för att jag saknade mamma och pappa :)

Do as you would be done by - And think for yourself

Annons:
felle-j
2014-10-05 01:29
#1

Jag är uppvuxen med hårdrock, och hårdrock är det fortfarande! Iron maiden och Sator var det mest som spelades.

GuitarMetalS
2014-10-05 01:36
#2

Hej! Jag är uppvuxen med band som Europe, Bon Jovi, Dio, Def Leppard, Iron maiden, och Metallica. Jag lyssnar fortfarande på dessa band men är dock ensam på hela skolan om det xD. Nu för tiden är det Justin Bieber och One Direction som alla lyssnar på.  (Inget fel med det, inget för mig bara).

blodörn
2014-10-05 01:44
#3

#2 Gillar inte heller Justin Bieber eller One Direction. Mitt favoritband i hela världen är Beatles.

Do as you would be done by - And think for yourself

Cireea
2014-10-05 02:11
#4

Är uppväxt med väldigt blandad musik, här kommer väl en liten del av det: Status Quo, Cher, Shakira, Kylie Minogue, Eminem, Spice Girls, Britney Spears, Madonna, Twisted Sister, Michael Jackson, t.a.t.u och så vidare och så vidare. 

Jag växte upp med musik som var populärt från 80-talet och framåt skulle jag väl vilja säga. Den äldre musiken blandades med det nya😎


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

blodörn
2014-10-05 12:49
#5

#4 mina föräldrar lyssnade inte på ny musik alls förutom det som kom från deras 80-talsgrupper (inte för att jag hade något emot det, älskar både magnus uggla och freestyle) men nu när jag och min syster lyssnar på musik och sånt så snappar de upp och gillar det vi lyssnar på.

Do as you would be done by - And think for yourself

Tessan01
2014-10-05 17:36
#6

Jag vet inte vad mamma lyssnade/lyssnar på, men för pappa gäller det John Fogerty, The Beatles, CCR osv ^^

Följer pappas fotsteg, så blir rätt mycket av dom äldre, men också nyare musik 👍

Annons:
Saga85
2014-10-06 09:47
#7

I mina föräldrars vinylsamling fanns det bl.a  Nationalteatern, Knutna nävar (kommunistiskt proggband med bl. a Internationalen), Beatles och ABBA.

Har även ett musikminne av hur jag sitter på köksbordet och lyssnar på när min far spelade Balladen om Fredrik Åkare och Cecilia Lind.

Min första favoritlåt var Bergakungens Ö med Nationalteatern., och Nationalteatern och Beatles är band jag fortfarande lyssnar på. 

(Den här låten sjöng vi allsång på Emmaus när det var en som gick i pension 🙂)

Carrosh
2014-10-06 12:11
#8

Är uppvuxen med ganska blandat, men mestadels hårdrock, blues och jazz;

Deep Purple, Black Sabbath, Gary Moore, Ozzy Osbourne, Donald Fagen, Emmylou Harris, Alanis Morissette, Johnny Cash, Trisha Yearwood, Led Zeppelin, Dream Theater, Queen m.fl.
Lyssnar fortfarande på flertalet av dem, och det var det som gjorde att jag förblev ett stort fan av metal. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

LeJ
2014-10-06 12:21
#9

Vilka minnen det blev.🎧 Mellanstadiet var det mycket ace of base, i tonåren sen var det nirvana som gällde för alla. Kommer också ihåg på fester spelades låtar som Åka pendeltåg, I am an astronaut och Älgarna demonstrerar.

Freddy H-K
2015-01-16 03:27
JazzBass
2015-01-16 08:15
#11

Jag hade väldigt lite egna favoritband före högstadiet. Med mycket musicerande inom familjen fanns inget större behov av att hitta min egen musik, så att säga.  Hemma sjöng vi ofta barnsånger under mina första 8-10 år, varefter jag också började jag spela i musikskolan där jag bl.a. var med ett storband. Pappa spelade också mycket gammaldans på dragspel om somrarna på stugan, och diverse pop/rock/dansband från 50-talet framåt. Renodlad dansbandsmusik har dock aldrig varit vår grej hemma.

Men visst lyssnades det också ganska mycket på musik hemma. Mina föräldrar lyssnade mycket på Beatles, Rolling Stones, visor av bl.a. Cornelis och Bellman (det senare främst framfört av Fred Åkerström), Simon & Garfunkel, och en hel del annan pop/rock från deras uppväxttid, samt sånt som var pop då på 80-talet, som t.ex. Magnus Uggla och Europe. Gillade Europe och Roxette, och det gick ju inte att undgå Gyllene tider heller.

Under högstadiet lyssnade jag en del på pop och rock som var modern då.  Mot slutet av högstadiet och gymnasiet spelade vi offspring och metallica på musiklektionerna i taskiga versioner och något år senare hade jag startat mitt första band som spelade mest dansmusik, dock med minimerat innehåll av dansband. Bandet gav en hel del inkomster och tack vare det behövde jag inte lyfta studielån förrän jag åkte utomlands för att studera. Musiken jag lyssnade på då kring 20-årsåldern var i första hand Toto, i andra hand Toto och i tredje hand musik av de enskilda bandmedlemmarna i Toto. Så småningom blev jag också mer och mer intresserad av jazz och soul, som blev mina nya favoritgenrer. Idag lyssnar och spelar jag återigen mest rock, dock.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Freddy H-K
2015-01-17 07:32
#12

Cornelis och Toto är bra 🙂 Även Jazz, 60's Soul och Rock 👍

Salish
2015-03-03 23:00
#13

Kan inte minnas att vi hade så mycket musik hemma när jag var liten, men var det något var det ofta klassiskt. Jag hatade klassiskt länge men nu älskar jag det. Kanske är därför jag älskar progressiv musik så mycket eftersom det liknar klassisk musik i uppbyggnad.

Annons:
tlover
2015-03-07 09:26
#14

Jag är uppvuxen med folkmusis (mamma spelar fiol), Elo, Euskefeurat, Eldkvarn, Cornelis Vreeswijk, ABBA, Eagles, lovsånger och liknande från mina föräldrar.

Mina första egna skivor var Nordman och Perla 😃

l'm back

Carrosh
2015-03-12 09:59
#15

#14 Haha Perla! ❤️ Var han och sjöng i skolan för er också?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

tlover
2015-03-12 10:04
#16

#15 nej men i vår kyrka så jag har hans autograf 😊

l'm back

Carrosh
2015-03-12 10:06
#17

#16 Hehe, har det nog på någon av mina skivor med honom också. :) Han var både i skolan jag gick på och i kyrkan jag gick i då. Ganska många gånger om. Har något svagt minne om att min kör i kyrkan sjöng med honom också. :P

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

lanm65
2015-03-12 18:14
#18

Jag lyssnade mycket på rock - glamrock såsom Sweet, Dawid Bowie, Slade, Nazareth, mm. Sedan kom ett band som hette Kiss som jag tyckte var riktigt bra, hade dom på kassett som en kompis spelat in. Hade ingen aning om att de såg spektakulära ut så när jag gick för att köpa en skiva och såg hur de såg ut blev jag helsåld. Punk vart det såsmåningom en del, Sex Pistols, Clash och svenska band som Ebba Grön och Kriminella gitarrer. Under tonåren vart det mer hårdrock, Iron maiden var favoriten nr1, men också en hel del Black Sabbath, Deep Purple, Rainbow, Judas Priest, ZZ Top, Motorhead, Girlshool, AC/DC, Accept och många fler. Eddie Meduza spelades också frekvent. Sedan fick jag för mig att skaffa en mer "normal och vuxen" musiksmak som alla andra, var med bla mina kompisar och kollade på Tomas Ledins rocktåg konsert. Det funkade inte, hade träsmak i bena och kände mig som jag hamnat på en främmande planet omgiven av folk i vita knickers och pastellfärgade tennisröjor. Egentligen inget fel på de artisterna men det var inte min smak. Det var bara att ge upp, började lyssna på Slayer och Metallica i stället. Lyssnar fortfarande på hårdrock, punk, psychobilly och liknande, gärna nyare band som Volbeat, The haunted, In flames, Rammstein, mm.

Upp till toppen
Annons: