Annons:
Etikettinstrument-annan-utrustning
Läst 564 ggr
IceTee
2014-10-22 14:47

Kontrabasister?

Finns det någon mer här som spelar kontrabas? 🙂

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
JazzBass
2014-10-22 15:27
#1

Jag är basist, vilket kanske framgår via mitt nick och min Avatar, men det är elbas som gäller för mig. Kontrabas har jag endast testat ett antal några gånger, men skulle vilja bli bättre på det. Jag har flera gånger funderat på att investera i en kontrabas, främst en elektrisk sådan för storlekens och portabilitetens skull, men jag har inte gjort slag i saken. Jag avskräcks lite av den mycket större kraften i fingrarna som behövs jämfört med min lättspelade jazzbas med mycket låg stränghöjd samt den kraftigt rundade halsen, jag har inte koll på fingertekniken för kontrabas och dessutom kör jag numera normalt BEAD-stämning snarare än EADG. Vet inte hur en B-sträng låter på en kontra. Bandlösheten är inget stort problem, jag spelade en tid nästan uteslutande på min bandlösa Squier jazzbas. Numera hänger den dock mest på väggen, den är ganska tungspelad och går inte att ställa in så bra som jag skulle vilja.

Ett annat alternativ jag funderat på är en bas-ukulele, t.ex. Kala U-Bass. Låter ganska kontralikt. Kul instrument som tyvärr inte ser så värst förtroendeingivande ut dock. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

IceTee
2014-10-22 15:41
#2

Ååh, jag har främst spelat på en kalssisk kontrabas, men nu har jag en rockabilly baz påväg hem till mig!

Jazzbaser har jag dock aldrig stött på! Inte basukulele heller, haha 😃

Medarbetare på Skor iFokus

JazzBass
2014-10-22 15:59
#3

Fender Jazz Bass är en av världens kändaste och populäraste elbasmodeller.  🙂

Kala U-bass:

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2014-10-22 16:06
#4

Kul med en rockabillybas! Vad är största skillnaden mellan en sån och en klassisk kontrabas?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

IceTee
2014-10-22 20:28
#5

Jag är inte sååå insatt, men tror dels att de har bättre ljud för att spela pizzicato och dels är de lite lättare, men samtidigt tåliga för att man ska kunna "showa" liksom (typiskt för rockabillybasister att snurra, stå och slå på basen ju)

Medarbetare på Skor iFokus

MoaLava
2014-11-10 22:01
#6

Jag spelar också kontrabas :)

Hälsningar Moa =)

Annons:
IceTee
2014-11-10 22:40
#7

#6 jasså? :D

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: