Annons:
Etikettkonserter-festivaler
Läst 3569 ggr
Moalinn
2015-01-05 18:01

Första konsert

Det finns trådar om din senaste konsert eller dina kommande konserter men inget om första konsertupplevelsen. Så, vilken var egentligen din allra första konsert/spelning? Berätta allt du kommer ihåg!😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
2015-01-05 18:18
#1

Bandet var Dead By April, året var 2010, månaden april och datum 24. Detta var också samma dag som jag såg Eric Saade för första gången på torget i en otroligt liten kommun. Jag och min kompis åkte för att se Eric och då också få autograf på hans singel Manboy. När man sjungit Manboy ungefär 5 gånger och fått autografen åkte vi in till Göteborg och satte oss framför scenen ungefär 5 timmar innan de skulle stiga på scenen. Detta var deras första spelning med Zandro som clean sångare vilket man var lite skeptisk mot men det gick bra ändå! Kommer ihåg hur jag tog i så jag höll på att spricka under låten "Sorry For Everything".

På vägen hem slänger kompisen ur sig kommentaren "Sångerskan sjöng inte så dåligt ändå" - vi skrattar åt det än idag.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Sugar Mist
2015-01-05 18:21
#2

Den var underbar, 27 januari 2013, brewhouse i göteborg.

Köade utanför i slask och kallt väder i 2 timmar, när vi kom in kom vi direkt till gallret vid scenen, och var så himla nervös att jag ville kräkas. När musiken spelades upp, tror det var bring me the martyrs som spelade först, blev jag illamående. Basen och musiken var hög, och tillsammans med min nervositet gjorde det mig illamående. Det blev dock bättre med varje låt och började släppa loss ordentligt.

Efter att While She Sleeps och motionless in white hade spelat klev äntligen Asking Alexandria upp på scen och herregud, tror mitt hjärta stannade varje gång jag fick ögonkontakt men dom. Toppen över i'et var ju när Danny satte sig på huk framför mig, tittade in i ögonen och sjung refrängen av min favoritlåt, det är nog ett av dom minnen jag kommer komma ihåg för alltid. Det var den första kvällen jag släppt loss allt och verkligen levt för stunden, har aldrig haft så roligt som jag hade då, även fast jag var döv, hes och iklädd i blåmärken över hela kroppen. Att jag fångade Bens plectrum av en slump var inte fel det heller!

-

[hannaaeeriksson]
2015-01-06 12:08
#3

Som man sett eller gjort ?Första konserten jag spelade mins jag inte , spelar fiol, och min första lärare höll till i redbergskyrkan, så då hade vi konserter där ibland, men innan dess (13år sedan) spelade jag tvär-och blockflöjt, så då hade vi ju några konserter med det med- men inget vad jag kommer ihåg… Några av mina bästa egna konserter är: i nian på avslutningen spelade jag Czardas av Monti för hela skolan, och det var kul. Sen har jag spelar lite stycken samt sjungit lite stycken i kyrkan och så där , Czardas , true colours bla. . Har även haft några najs spelningar för min nuvarande skola , med mitt förra 'band', där jag spelade elbas . En najs gång var när vi körde Aerials av system of a dawn ;) Sen har jag haft ett par med orkestern med, osv Fösta konserten jag såg kommer jag inte heller ihåg , sett många på gbg-symfonikerna, samt gbg-operan. Första rockkonserten var dock dead by april, och den bästa konsert jag vart på är Avenged sevenfold i Sthlm 😍 Ska på metallica i augusti så får se hur najs det blir med :D Ja där var väl en kortgenomgång av mitt konsertliv ^^

ilenna90
2015-01-06 15:47
#4

Min första konsert var sjukt länge sen, var tvungen att söka på wikipedia ens för att se vilket år det egentligen var haha. Det var år 2000 (var alltså 10 år) då min moster tog med mig och min kusin på Britney Spears konsert - november. Det var givetvis min allra första konsert, och det var stort nog bara att åka tåg till Stockholm och att få bo på vandrarhem. Det jag kommer ihåg ifrån insläppet var att det gick runt killar och tjejer och delade ut Britney-klistermärken, och jag kan tänka mig att dom redan hade stått där väldigt länge och frusit för jag och min kusin fick alla dom hade kvar - dvs. 2 högar med säkert 20, 30 klistermärken i varje haha. 
Där inne fick vi köpa en varsin affisch och sånna där ´pinnar´ som lyser i mörkret. 
Jag har inte så många minnen ifrån dom olika låtarna förutom Lucky. Kommer ihåg att jag tyckte att den scenshowen var så himla fin, och Britney med för den delen som för en 10årig tjej såg ut som en riktig prinsessa. Det hängde ner lysande draperier och jag tror  att det var nån slags rök som såg ut som en dimma. Jättefint verkligen.
Kommer ihåg att jag var jättelycklig efteråt och skrev också en ´berättelse´ om det i skolan så att jag kunde få berätta för dom andra i klassen haha. Hon var min första idol så det var en stor grej att få åka iväg på! :)

[Lindizen]
2015-01-07 22:49
#5

Har varit och kollat när många artister spelar och sådär men det jag verkligen räknar som min första konsert var augusti 2014 när min pojkvän överraskade mig med en biljett till sabaton och raubtier. Så vi åkte och tittade på dem och det var grymt!

Saga85
2015-01-08 23:00
#6

Var också tvungen att kolla wiki. Min första konsert var Backstreet boys -97 (12 år).  Jag och tre vänner som gick tillsammans. Var väl ok, men ingen större hit. Var väl inget direkt fan till dem.

Har svårt för stora arenor, föredrar mindre där man står och riktigt känner svetten från andra i folkhav.

Annons:
felle-j
2015-01-08 23:11
#7

Kommer inte ihåg så mycket från min första konsert. Jag var ganska liten och kommer inte heller ihåg vilket år det var. Vi åkte till Stockholm någonstans (tror jag att det var) för att se favoritbandet Sator spela på en liten festival där. Såg även Itchy Daze där som har några bra låtar. Skulle gärna vilja gå på en konsert med Sator igen så att jag kan få komma ihåg lite.

Moalinn
2015-01-09 01:03
#8

#7 Itchy Daze 😮 Mitt favoritband när jag var runt 11-12år haha!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

ilenna90
2015-01-09 01:04
#9

#8 har dom funnit så länge? :o jag som trodde det var ett nytt band som funnits i sisådär 3 år kanske haha.

Moalinn
2015-01-09 01:06
#10

#9 Oj, nej. De bildades '05 enligt wikipedia!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

ilenna90
2015-01-09 01:11
#11

#10 där ser man :D Kom på först nu att jag ju faktiskt sett dom live för några år sen, på en scen som var ungefär 5x5 meter haha. Fast sångaren var inte sådär superbra live. Men kan iofs också berott på att ljudet var rätt kasst.

JoannaLi
2015-01-11 23:08
#12

Min första konsertkonsert var Linkin Park, -11. Jag gick med min far ^^

De var bra, jag var för tillfället inte särskilt förtjust i den skivan som de turnerade med (A Thousand Suns) så min favorit var när de spelade låtar från Minutes To Midnight. Sedan hade vi inte de allra bästa platserna heller. :/

Men, det var häftigt, en bra första konsert, och jag har en roliga minnen därifrån, så det var värt det :)

Sedan har vi ju en gratisfestival här i stan, så där hade jag ju varit på ett par spelningar innan dess, bland annat minns jag… Åh, bara för det så minns jag inte vad de hette, men jag finns precis spelningen, och hur sångaren såg ut. Han hade då rakat ena sidan av huvudet, där han hade silhuetten av en stjärna intatuerat, resten av håret i en kritvit mohawk (?). De hade ett tyskt y någonstans i namnet? Men jösses, varför kommer jag inte på namnet? :S

ilenna90
2015-01-11 23:40
#13

#12 det var kanske crash diët? inte för att det är ett tyskt y(?) men det låter som att du beskriver simon cruz 8)

Annons:
JoannaLi
2015-01-12 00:18
#14

#13 Chrash dïet! Right! Ugh, jag kom ihåg att det var två prickar någonstans där det "inte skulle vara två prickar" och det som lät mest troligt var ett tyskt y, men så var det ju inte ^^ Tack :D

ilenna90
2015-01-12 00:22
#15

#14 inte så lätt att hålla koll på haha :D Väldigt bra är dom i alla fall!

JoannaLi
2015-01-12 00:26
#16

#15 Det var dem definitivt, även om det var ett tag sedan jag såg dem!

Anna
2015-01-12 09:04
#17

Min första konsert var Paramore i Stockholm, måste varit 2009. Vann även ett meet & greet och fick träffa bandet backstage innan spelningen. En riktigt bra kväll! 🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Portie
2015-01-12 23:20
#18

Måste ha varit den med Lena Philipsson, Magnus Uggla och Darin tror jag? När jag var typ.. 13? Jag gick för att min syster absolut ville gå på den så fick ställa upp och följa med. Årtal kommer jag inte ihåg riktigt men känns som längesen.

[Nampheet]
2015-01-14 20:12
#19

Min första konsert va i åsele!

Då jag såg Eric Saade

FjantYoda
2015-01-31 10:57
#20

Var nog jätteliten och såg smurfarna, på kvällstid (ej barnanpassat) så typ Aqua på Skelleftefestivalen 2000, pappa tog med mig och vi var där hela kvällen, var 10 år gammal.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
Upp till toppen
Annons: