Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Eurovision Song Contest Om sajten & iFokus Egen inspelad musik Hissa eller dissa Idol Instrument/annan utrustning Kluringar Konserter/Festivaler Köpes/Säljes Eurovision Song Contest Melodifestivalen Musik generellt Musikvideos Musik: 50-60tals musik Musik: 70- 80- 90-tals Musik: Alternative Musik: Asiatisk Musik: Blues Musik: Country Musik: Disney Musik: Hip Hop/Rap/R'n'B Musik: Instrumentalt Musik: Klassisk Musik: Kpop Musik: Metal/Rock Musik: Pop Musik: Punk/Grunge Musik: Reggae Musik: Techno/Dance/Electronica Musik: Jazz Nyheter Tävling OT Blandat / Övrigt Recensioner Röstning Senaste nytt Spotify Youtube Vilken låt är det jag hört?
Musik generellt

Takt-indelning

2015-01-22 19:32 #0 av: Kimmizz

Hejsan!

Jag ska dela in två låtar i 4-takter, jag fattar inte hur jag ska göra för att inte tappa bort mig efter typ 1 min. Någon som har ngn ide? Gråter 

Det är ganska snabba låtar: 

https://www.youtube.com/watch?v=-sXKPX7tvHM

https://www.youtube.com/watch?v=uSD4vsh1zDA

Anmäl
2015-01-22 19:46 #1 av: Kimmizz

Jag körde låt 2 (i gotta feeling) nu igen och fick det till 152 fyr-takter, är det ens rimligt? brukar det inte vara typ 70 fyr-takter i en låt?

Anmäl
2015-01-23 09:50 #2 av: hannaaeeriksson

152 kan det absolut vara , det är ju högt tempo , säkert allegro eller iaf allegretto ...
beroende på tempot kan en snabb låt ha mycket fler takter på samma tid , än en långsam låt :)

Anmäl
2015-01-23 09:56 #3 av: hannaaeeriksson

Låt 1 däremot har ett lugnare tempo än låt två.
När du ska få fram antal takter så kan du antingen räkna med trumman som tydligt slår på varje slag i takten (4slag= en takt).
Du kan också lyssna på akorden om du blir osäker, låter som dom i har två takter per akord innan dom byter.
Trumman är dock säkrast och lättast. Sitt med ett papper där du räknar med sträck , dra ett sträck per takt liksom, så slipper du ha det i huvudet :)

Anmäl
2015-01-23 10:37 #4 av: Kimmizz

#2 #3 taack
Om man ska göra ett pulshöjande program till låtarna kan man räkna i åtta-takter

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.