Annons:
Etikettövrigt
Läst 1037 ggr
[rolnor]
2015-06-06 18:14

Vart är musiken påväg?

Ja, finns det någon riktning? Jag menar då kanske mainstream, det som lockar många lyssnare. En platta som jag vill ha som exempel på vad som låter som en typ av musik som hörs mer och mer är Tove Styrkes "Kiddo". Svårt beskriva vad det är men soundet är luftigt på nått sätt, bökigt. Tycker inte direkt illa om det här men det känns lite främmande för öronen och själen.

Annons:
[rolnor]
2015-06-07 19:51
#1

Är detta helt ointressant? Det brukar ju komma ett nytt sound med vissa mellanrum, synt, new wawe, grunge etc. Finns det nåt nytt nu? Jag hävdar det, har inget namn på det. Tycker ni att jag är ute och cyklar, fine, skriv det please.

Cireea
2015-06-07 20:27
#2

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill diskutera.. 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[rolnor]
2015-06-08 13:18
#3

Jo, alltså; finns det någon musikstil idag som kommer att få ett namn som t.ex. New wawe eller grunge? Något nytt som växer fram?

Freddy H-K
2015-06-09 07:38
#4

Jag tycker det verkar som mer bluesy tunes och disco börjar komma tillbaks. Och det har vi saknat sedan 70 talet 😉

Cireea
2015-06-09 12:42
#5

Själv så ser jag en spridning av Kpop från Sydkorea till resten av världen. För bara några år sen var Kpop bra mycket mindre här i västvärlden än vad det är idag. Dock har Kpop en lång väg framför sig innan det är etablerat här men musiken har åtminstone fått stor spridning hittills. 

Det är många Kpop grupper/artister som börjat räkna med USA i sina turnéer och även några delar av Europa har fått besök av artister. Bara förra året så var gruppen BTS här i Sverige och Block B var i Norge för bara några månader sedan. 

Fast å andra sidan så följer jag utvecklingen av Kpop ganska noggrant så det är väl klart att jag reagerar på den mest. 😃

Ingen kunde undgå att höra PSY - Gangnam style, den blev stor runt hela världen. Även här i Sverige. Det är många som missar att PSY faktiskt är från Sydkorea och att han tillhör Kpop-industrin. Dock ska man inte döma ut Kpop om man ogillar just den låten, det finns så många andra grupper som gör mycket bättre musik. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[rolnor]
2015-06-09 17:08
#6

Lyssnar på Charli XCX på Spotify och dom låter också sådär luftigt, det handlar mycket om hur det är producerat förmodligen men jag kan svära på att det finns ett nytt sound som är mer eller mindre tydligt hos många pop artister idag, kanske finns det influencer från Kpop där också. Jag döper härmed den nya musikstilen till det engelska ordet "Air".

Annons:
Freddy H-K
2015-06-10 01:10
#7

"Gangnam Style" tror jag att jag hörde någon gång 😉

Är ju väldigt inne med delar av den asiatiska kulturen överhuvudtaget hos många i västvärlden idag 🙂

Jag tycker om att det blivit mycket eko i den moderna pop och hiphopen och mycket "bending" i synthar och ljud. Är det det du menar med luftigt? 🙂

Freddy H-K
2015-06-10 02:18
#8

"Reverb" är det som skapar den luftigheten och ekot 🙂

[rolnor]
2015-06-11 21:10
#9

Javisst, det är delvis det jag menar, reverb men sen är hela låten byggd för att förstärka det på något vis, nu känns det som någon (du Freddy) förstår vad jag är ute efter. Har du lyssnat på Styrkes platta? Vore kul höra vad du har för uppfattning om den; )

Freddy H-K
2015-06-12 20:09
#10

Det är också mycket pump effekter i musiken idag och man använder sig av effekter för att få ett instängt basigt ljud. Men samtidigt använder man sig mycket av reverb så det även blir luftigt. 

Jag tycker hennes nya album är bra. Favoriterna är "Borderline" och "Ego". Även remixerna på dem 🙂

Antar att du gillar "Tove Lo" då också?

[rolnor]
2015-06-13 17:12
#11

Tack för att du förklarar, kanske är det i första hand en fråga om produktion och mixning/mastring, det går ju ett mode i det där, på 80-talet skulle ju det ju ett väldigt speciellt ljud på kaggen, det var väl också reverb, den ekade djupt och länge för varje slag? Ska kolla Tove Lo.

Freddy H-K
2015-06-13 20:43
#12

Ja mest är det det.

Den klassiska "80 tals trumman" 😉 Tror den stora grejen här är att man började använda sig av kraftig gate/compressor/limiter och kanske att man använde sig av  reverb då också för att fortfarande få det hyfsat "luftigt" 🙂

Ja du borde gilla Tove Lo om du gillar Tove Styrke.

Upp till toppen
Annons: