Annons:
Etikettkonserter-festivaler
Läst 1085 ggr
Syntium
2/18/16, 11:12 AM

Nån slags konsert

Är kanske inte rätt forum för mina frågor men jag chansar :)

Om man skulle ge en konsert (typ) med covers vad skulle sånt kunna kosta om man ska ha musiker som kan arrangemang, nån som sköter ljus/ljud, nån som regisserar/producerar hela alltet?

Och så undrar jag om man behöver ha rättigheter till låtar man ska framföra, vad kan sånt gå på?


"I'm too old for this shit."


Annons:
JazzBass
2/19/16, 11:26 AM
#1

Jag är ganska insatt i sånt här som seriös amatörmusiker och f.d. jazzklubbsordförande, men jag blir full av frågetecken när jag läser ditt inlägg. Vad skulle din roll vara? Spelar du i ett coverband eller vill du boka ett coverband? Eller ett band av yrkesmusiker som får i uppgift att framföra någon specifik musik nån annan bestämmer, som dessutom måste arrangeras specifikt? Förstår inte riktigt vad det är du egentligen vill göra. Kan du förklara lite mer alltså?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Syntium
2/19/16, 11:35 AM
#2

Ah, förlåt att jag var otydlig.

Min tanke var att jag skulle sjunga då, och 'mellansnack' skulle vara baserat på en bok jag håller på att skriva. Det jag vill ha då är musiker (en som är duktig på flera instrument eller kanske ett band. Eller om det är enklare att fixa elektroniskt). Kanske en kör. En backdrop eller skärm där det visas bilder. Ljus.
Vet inte alls hur många personer som skulle behöva vara involverade i ett sånt projekt; eller vad som behövs,  det är bara en idé jag vill utforska :)


"I'm too old for this shit."


JazzBass
2/19/16, 1:03 PM
#3

Sermanpå, nu blev det mycket klarare. 🙂

Det skulle säkert vara bra att du försöker samla ihop ett litet band eller åtminstone vidtalar nån duktig musiker som kan hjälpa till med det musikaliska, och som tror på projektet. Såna här projekt med många element brukar i min erfarenhet behöva ganska mycket frivilliga krafter, och ju bättre projektet är och ju med etablerad du är som konstnär och sångare, desto lättare är det att få med frivilliga. Räkna dock med att musiker, speciellt proffs, vill ha betalt. Samma sak men i ännu högre grad gäller ljud- och ljustekniker. Körer brukar inte vara så dyra eftersom de långt bygger på frivilliga krafter, men det är mycket jobb med att skriva flerstämmiga körarrangemang. Det kräver nog en proffsmusiker. Det går dock att köpa färdiga körarrangemang om det är fråga om kända låtar.

Helt tveklöst kommer du behöva finansiellt stöd för att få allt att gå runt utan att ruinera dig själv på kuppen, så räkna med att behöva skicka in en drös med bidragsansökningar till olika institutioner, stiftelser och fonder. Utan att veta nåt desto mer gissar jag att du kan behöva som allra minst 20 tkr, mer realistiskt 5-10 tkr, men kanske  till och med så mycket som 150 tkr, för att ro i hamn projektet. Innan du skickar några bidragsansökningar är det dock viktigt att du talar med nån som kan mera om såna här saker, så du får lite faktiska siffror till pappers. Har du några proffsmusiker eller erfarna amatörmusiker i din bekantskapskrets, tala med dem. Känner du inga musiker eller andra konstnärssjälar du kan bolla dina idéer med, så har du nog en längre väg att gå. Utan kontakter är det väldigt svårt, tror ingen drar igenom ett sånt här projekt ensam. Då kanske det är bäst om du först försöker få ihop ett band som du kan sjunga i och uppträda lite med först, alternativt joina nån amatörteatergrupp, och se den här stora grejen som ett mer långsiktigt projekt att verkställa inom kanske 5 år eller så.

Själv har jag varit med i ett antal ganska stora produktioner de senaste 15 åren ungefär. I min släkt och bekantskapskrets finns det väldigt många musiker, både amatör och proffs, som har kunnat organisera såna här saker. Det är nog mest det som gjort att projekten har varit möjliga att ro i hamn, tror jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Syntium
2/19/16, 2:33 PM
#4

Tack så jättemycket för svar! 
Nej, har inte några kontakter, alls överhuvudtaget så nog blir det en rejäl utmaning.

Vet du hur det funkar med rättigheter till låtar? Det måste man väl ha om man ska framföra?
Men 150 000 låter lite, jag hade föreställt mig högre siffror ^^


"I'm too old for this shit."


JazzBass
2/19/16, 3:22 PM
#5

Jag tror inte man behöver tillstånd direkt, men man bör nog betala upphovsrättsavgift om man uppför andras verk. Kolla med STIM vad som gäller: https://www.stim.se/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2/19/16, 3:43 PM
#6

Vad gäller kostnaderna, så visst kan man göra ganska stora produktioner för 150tkr. Det utgår dock från att det fortfarande är en ganska stor andel del frivilliga krafter med, speciellt i projektledningen, och man använder sig av utrymmen man får hyra gratis eller någorlunda förmånligt. Oberoende av budgetram och understöd så måste man räkna med få en viss summa i biljettintäkter och dylikt, och blir dessa blygsamma och projektet går på minus så får man hosta upp pengarna som behövs ur egen ficka. Det är risken man får ta, som samtidigt är sporren att faktiskt jobba för att få folk att komma på konserten/evenemanget som betalande kunder. Skulle projektet gå på plus brukar det första vara att betala de medverkande som hittills jobbat gratis, så rik kan man inte räkna med att bli på såna här projekt. De gör man för att de är kul. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Syntium
2/19/16, 10:05 PM
#7

Men hur många personer tror du behövs, allt som allt?


"I'm too old for this shit."


JazzBass
2/19/16, 10:48 PM
#8

Det är omöjligt att säga, det beror på så mycket. Alla behövs dessutom absolut inte under hela projektet. Vissa kan ha små specifika uppdrag, som att arrangera musiken, fixa marknadsföringsmaterial, och ordna med ljud och ljus, medan andra behöver vara med från början till slut på varenda planeringsmöte och övning. Mycket inom kulturen sker ju på ideell basis, så allt behöver inte kosta mycket. Det är bra om man snabbt får ihop en ledningsgrupp för projektet som kan jobba helt ideellt, och ju fler i denna som har olika specialkunskaper, desto lättare är det att hålla nere kostnaderna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Syntium
2/20/16, 11:38 AM
#9

Okej, tusen tack för all hjälp! :)


"I'm too old for this shit."


Syntium
6/9/19, 4:00 AM
#10

Okej, jag har inte genomfört detta projekt än men det skas. Nån gång :)

I alla fall, jag ahr skalat ner det en hel del. Tror jag kommer undan med lokal hyfsat billigt. Proffsljus hoppar jag, och det har sagts mig att om man inte tar inträde (vilket jag inte tänkt) så behöver man inte betala något till Stim osv.
Så, det som är kvar är the bare minimum, dvs en keyboard-spelare som kan göra arrangemang och hjälpa till med kompsång och en gitarrist (som gärna också kan komp-sjunga). Förstår att det är som att fråga "Hur långt är ett snöre" men ungefär vad skulle  duktiga musiker ta betalt?


"I'm too old for this shit."


Upp till toppen
Annons: