Annons:
Etikettinstrument-annan-utrustning
Läst 2615 ggr
[Sandi92]
2016-03-25 16:58

Lära sig spela flöjt själv?

Är det möjligt tror ni? Jag skulle gärna vilja köpa en flöjt och lära mig själv med hjälp av internet. Vilken sorts flöjt är i så fall lättast att börja med?

Annons:
Lia
2016-03-25 17:05
#1

Jag lärde mig blockflöjt på egen hand när jag var 10 och kan det än. Så visst är det möjligt, och väldigt lätt också.

felle-j
2016-03-25 21:11
#2

Jag tog lektioner när jag var liten för att lära mig spela blockflöjt men det är så enkelt att man kan lära sig det själv. Jag har inte spelat särskilt mycket de senaste  åren men det går väldigt snabbt att komma tillbaka. Lär dig noterna och sen lite grundläggande med takter och sånt så är du på god väg.  Köp dig ett häfte för nybörjare på blockflöjt så får du lära dig grunderna, du får tips och det finns många bra visor där att spela. 🙂

JazzBass
2016-03-30 15:13
#3

Sök upp bandet Thoby Loth och lyssna på deras musik. Jag känner frontfiguren i bandet ganska väl. Vid julen för ca 10 år sedan hade han efter att ha lyssnat en massa på bandet Jethro Tull med flöjtisten Ian Anderson som frontfigur, knallat ivrigt in i en musikaffär och köpt en tvärflöjt utan att nånsin hållit i en sån tidigare. Han var keyboardist i ett band jag spelade i då, men vi spelade inte så frekvent. När jag såg honom i mars följande år (2006?) hörde jag hur han spelade flöjt fantastiskt bra i ett övningsrum vid ett universitet där vi brukade öva, och var helt förbluffad. Han förklarade då att han nyligen blivit intresserad av att lära sig spela flöjt, och bara hade övat flitigt för sig själv i ett par månader… 😮 Strax efteråt samlade han ihop några proffsmusiker och startade bandet Thoby Loth som spelar "progressiv sagorock", som sedermera har släppt ett par fullängdare och åtminstone en live-DVD.

Alla är nu inte lika superbegåvade som honom, han är ett extremfall. Men har man ett musikaliskt öra, tid och intresse att öva mycket och målmedvetet så kan man bevisligen lära sig rätt mycket även på kort tid. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Sandi92]
2016-03-31 00:02
#4

Då blir det nog att skaffa en flöjt snart. 🙂 En blockflöjt till att börja med. Skulle gärna vilja ha en panflöjt också. Är det mycket svårare än blockflöjt?

#3 Kollade upp dem på youtube. Jättefin musik!

[Zachapacka]
2016-04-02 15:14
#5

Ja de borde inte vara några problem. jag har lärt mig spela piano via youtube så blockflöjt borde ju enkelt gå :)

Upp till toppen
Annons: