Annons:
Etikettövrigt
Läst 1048 ggr
[nadiraalam]
4/19/16, 2:22 PM

Musik med budskap

Hej! Jag skriver ett arbete om musikens lingvistiska (språkliga) betydelse och behöver hjälp från er som är mer insatta på musik från olika tider. Det jag behöver är låtar med samma budskap som kommer från två olika tider. Droppa gärna artist, låtnamn, budskap samt tid som låten kom ut! Tack på förhand.

Annons:
parsley
4/19/16, 8:11 PM
#1

Tips på några låtar med budskap från olika tider.

Joe Hill skrev en del kampsånger på 1910-talet, innan han avrättades för ett mord han sannolikt inte begått. Du kan jämföra hans kampsånger eller några andra av arbetarrörelsens traditionella sånger med Billy Braggs  Power in the union. Lite osäker på vilket år den släpptes,  men jag tror på 1980-talet.

Ett par av Bob Dylans tidiga plattor är ganska politiska.  Kolla texterna (lyrics) från t ex The Freewheelin´ Bob Dylan och The Times the are a´changing och jämför dem med lite modernare anti-krigslåtar.  19 släpptes som singel på 80-talet och Jackson Brownes skiva - Lives in the balance kom i mitten av 1980-talet. Nena - 99 luftballons är också en klassisk anti-krigslåt från 1980-talet. 

Funderar på om man kan jämföra Fred med någon av Dylans låtar, t ex With good on our side.  Fred gjordes ursprungligen av Hoola Bandoola Band, men Imperiets version är nog mer känd.

parsley
4/19/16, 8:23 PM
#2

Funderar på om du kan hitta något av intresse på Johan Johansson - Svea rike rivjärn

Tänkte bl a på den här låten, _Jesus https://www.musixmatch.com/lyrics/Johan-Johansson/Plocka-fram-Jesus_ Johan har dels ett religions och samhällskritiskt budskap, samtidigt som den fokuserar på någon slags solidarisk kärna i kristendomen.  Tror den släpptes 2014. Jämför den med Joe Hill. Hill använde sig ofta av religiösa melodier som han skrev ny text till. Tänker på bl a _Luffaren_ och Svarta Präster. Luffaren sjöngs in av Fred Åkerström på 1970-talet och jag kan tänka mig att den var populär under 1970-talets vänstervåg.

parsley
4/19/16, 8:27 PM
#3

This land is your land skrev av Woodie Guthrie 1940 och en är en skildring av USA.  Den har översatts till bl a svenska av Mikael Wiehe och jag tror det finns ett antal versioner av den i olika länder.

parsley
4/19/16, 8:51 PM
#4

Mycket politik blev det. 

Funderar på Bob Dylan - To Ramona från 1964 och albumet "Another side of Bob Dylan". Den är skriven på temat "du duger som är, lyssna inte för mycket på andra". Jag har ingen klockren nyare motsvarighet, men det kanske någon annan har?

parsley
4/19/16, 8:57 PM
#5

Bob Dylans Ballad of Hollies Brown samt Lonesome death of Hattie Carrol handlar om mord i en politisk kontext (har för mig att båda är från 1963).  De kan jämföras med Florence Valentine - Spring Ricco (ca 2010, lite osäker på året).  Det går säkert att hitta paralleller till Florence Valentine - Upp på soc, också, även om jag inte kommer på någon på rak arm. 

Florence Valentine - Vårt hem är vår borg och Suzanne Vega - Luka är två låtar på temat barnmisshandel (om det nu kan räknas som budskap).

parsley
4/19/16, 9:19 PM
#6

Fler antikrigslåtar. Björn Afzelius - Europa samt Loke Nyberg - Flykten från Sverige. Afzelius låt är från mitten av 1980-talet och Lokes kom för något år sedan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: