Annons:
Etikettövrigt
Läst 2066 ggr
Moalinn
3/4/17, 10:39 PM

Vilken musik lyssnade du på när du växte upp?

Tänkte att det var dags att blicka tillbaka lite. Vilken musik lyssnade du på när du växte upp? Var den populär då? Lyssnar du på den/liknande än idag? Om inte, vad lyssnar du på idag? Tror du att musiken du växte upp med har format din musiksmak till hur den är idag?

Det är ju så olika det här med vad som lyssnades på hemma kontra med kompisarna till exempel. När man växte upp tänker jag att det kan vara din favoritmusik då och kanske inte vad som spelades hemma, om det inte var samma förstås.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
ivanhoe81
3/4/17, 11:08 PM
#1

Jag lyssnade mycket på ronny och ragge, eddie meduza, svenne rubins, bon jovi och liknande Jag kyssnar än idag på den musiken 20 år senare Mina kompisar lyssnade på liknande musik med under min uppväxt

mangemani4
3/4/17, 11:42 PM
#2

jisses, alla banden man lyssnade på? det var för många det. men jag nämner några, ingen som helst ranking, bara taget helt random:

manowar, AC/DC, meatloaf, bonnie tyler, metallica, stratovarius, skidrow, canibal corpse, marduk, dragonforce, wham, lillie och sussie, herreys, ace of base, gamma ray, morifade, wierd al, grave digger och en herrans massa mer. jag är allätare, kunde lätt gå från att lyssna på de mjukaste kärleks baladerna till att lyssna på ruttna lik som stalkar offer till musik där man knappt hör vad de sjunger pga allt skrik. lyssnade på allt utom rapp och hipp hopp 

idag lyssnar jag på så gott som detsamma som då, då jag personligen tycker musik från förr är bättre än musiken som görs idag med få undantag som tex sabaton och några till.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

lunaticIam
3/5/17, 1:45 AM
#3

Jag hade en period då jag lyssnade mycket på Green Day, Linkin Park, HIM, Foo Fighters, My Chemical Romance och liknande. Det här var när jag först upptäckte att det fanns annan musik än den som spelades hemma. Om jag minns rätt så var åtminstone My Chemical Romance riktigt stora under den här tiden (kring 2006-2007). 

När jag sedan började gymnasiet introducerades jag för den japanska musikvärlden. Den japanska rocken fick genomslag i Sverige kort efter att jag och mina kompisar upptäckte den och var otroligt populär genom hela min gymnasietid. Det var en härlig period. Band som D'espairsRay, X Japan, Matenrou Opera, VERSAILLES, Nightmare, Rentrer En Soi, Kagrra och Malice Mizer spelades flitigt. Favoriten av alla var dock Gackt, åh, som jag älskade honom då, haha! 

Idag befinner jag mig fortfarande i Rock/Metal genrerna men lyssnar i regel inte på samma sorts musik längre. Band jag lyssnar flitigt på idag är Nightwish, KONGOS, aKing, Stiftelsen, Blackmore's night, Wardruna, Faun, Eclipse, Abney Park, Zebra and Giraffe, 30 Seconds to Mars och många, många fler. Svårt att kategorisera, haha. Jag lyssnar nämligen mycket på olika spellistor på Spotify och plockar ut de låtar jag fastnar för till en egen spellista. Så min musiksmak idag är klart mer blandad än i tonåren.  Det händer dock att jag återvänder till det jag lyssnade på i tonåren för att uppleva lite nostalgi.  Jag lyssnar faktiskt på HIM emellanåt och även den japanska rocken smyger sig in med ett par låtar här och där.

Salish
3/5/17, 10:59 AM
#4

växte upp på klassisk musik (det var det mina föräldrar lyssnade på) och sen när jag var i tonåren lyssnade jag mycket på metal och hårdrock (det som majoriteten på den här sidan verkar lyssna på), vilket jag definitivt inte lyssnar på nu. Däremot tror jag att det faktum att jag växte upp med klassisk musik kan vara varför jag tycker om progressiv rock så mycket, eftersom det i sig är influerat av klassisk musik. Varför jag gillar synthpop så mycket nu för tiden dock vet jag inte, haha.

Ford -57
3/5/17, 6:03 PM
#5

ROCKnROLL

Moalinn
3/5/17, 11:49 PM
#6

Jag vet inte vad som spelades här hemma då det väldigt sällan spelades musik. Det jag vet är att jag är och har alltid varit mottaglig för ny musik. Har så gott som alltid lyssnat på det som varit populärt då. Nu har jag gått en helt annan väg och har väldigt dålig koll på topplistorna. Alltså jag tror ju att jag någonstans på vägen tröttnade på mainstreammusiken och försökte hitta något annat. Började lyssna på Dead by April när Losing You och What Can I Say var populära, borde väl varit runt 2009 och därefter började jag lyssna mer och mer på den typen av musik och är fast där än idag.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Saga85
3/6/17, 5:41 PM
#7

Mina föräldrar hade en massa vinylskivor med bland annat Knutna Nävar och Nationalteatern.  Mina första favoritlåtar som 5-6 åring var Bergakungens ö och Livet är en fest med Nationalteatern 😃 Sedan hade jag äldre syskon, och mina två storebröder drog med mig på mina första konserter när jag var 14. Då blev det mycket indiepop med bob hund och en massa mindre band. 

Jag lyssnar fortfarande på samma band och sorts musik som jag tyckte om när jag var liten.  Har dock mer gemensam musiksmak med mina äldre bröder  än med mina storasystrar eller lillebror.

Loka03
1/9/18, 5:38 AM
#8

Jag är fortfarande ganska ung(14år) men när jag var mindre så lyssnade jag mest på Chuck Berry, har starka minnen från många somrar i bilen på väg till landet och pappa satte alltid på chuck berry eller annan blues/rock n roll. Fina minnen!❤️

Are humans real?👽👽👽

Upp till toppen
Annons: