Etikettalbum
Läst 4407 ggr
Cireea
2015-04-10 12:44

Recension: EXO - Exodus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

EXO är en Kpop grupp som formats i Sydkorea under bolaget SM Entertainment men som även har kinesiska medlemmar då gruppen gör promotions i både Sydkorea och Kina. Gruppen gjorde debut 2012 och i år har dom släppt albumet "Exodus".

EXO tog Kpop världen med storm när de släppte albumet "Exodus" i mars, en comeback som varit efterlängtad av många fans runtom i världen. På mindre än en vecka fick deras titellåt "Call me baby" över 10 miljoner views på Youtube och siffrorna fortsätter att klättra.

Jag har suttit och lyssnar igenom albumet gång på gång och jag kan inte riktigt sluta. Precis som väntat har EXO gjort ett album som passar alla inriktningar inom Kpop.Det finns lugna låtar som man kan somna till på kvällen men också låtar med högt tempo som man vill dansa till, även om man inte kan dansa. Man vill skratta och gråta när låtarna spelar, dom är helt enkelt sprängdfyllda med känslor. Allra helst om man, precis som jag, lägger ner mycket energi på att förstå texterna.

Personligen har jag valt ut två låtar från albumet som fått mig att bli helt besatt. En av dessa är deras titellåt "Call me baby". Låten är catchy och med en refräng som sätter sig i huvudet på en gång. Om man tittar på deras musikvideo eller på deras liveuppträdande så är deras koreografi som alltid spot on, EXO är känd för sin dans av en anledning. Om jag fick ändra något så var det längden på låten, jag vill ha mer!

Andra låten i albumet som fått mig att fastna totalt är Exodus, samma namn som albumet själv. Exodus är inte lika catchy och har inte lika högt tempo som deras titellåt men den har en viss känsla i sig som får åtminstone mig att vilja komma tillbaka för lite till.

Inom Kpop världen är det vanligt att fans är kluvna när det gäller en comeback, vissa vill höra tempolåtar som man kan dansa till medan andra kräver låtar som är  mer djup i.  För första gången någonsin har jag upplevt ett album som har både och. För mig så brukar oftast bara ett par låtar vara intressant i ett helt album men i EXO's nya album är alla låtar något jag vill ha på Spotifylistan.

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding