Musik iFokus

Musik

Etikett: övrigt
Läst 1013 ggr
skuttis88
0

Musik på Youtube

Man ser ju en massa videor med "Lyrics" och sånt. Var får de all musik ifrån? Laddar de ner från Youtube i mp3-format? För det är ju olagligt. Jag vill kunna använda känd musik till kommersiellt bruk, tror jag det heter, där man kan dela fritt och ladda upp på t.ex. Youtube. Om man köper låtarna på Spotify, där äger man väl dem? Eller kan man köpa en skiva?

Tacksam för hjälp!

MVH Celina

RobinEH
0

Musiken som laddats upp på youtube har antingen laddats upp av upphovsrättsinnehavaren (ofta på Vevo) eller så har någon olovligen laddat upp dem, huruvida de fått tag på musiken olagligt eller lagligt varierar men gör ingen skillnad. 

Köper du musik så har du rätt att använda den för eget bruk. Du får inte ladda upp den på youtube eller med annat kommersiellt syfte.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

skuttis88
0

#1 Så det är nästan bara VEVO-kanalerna som har laddat upp lagligt? Men man kan också fråga om tillstånd för användning av musik?

MVH Celina

RobinEH
0

Vill du använda någons musik så måste du fråga upphovsrättsinnehavaren om tillstånd.

Det står lite om det här.

"Om du planerar att ha med upphovsrättsskyddat material i ditt videoklipp måste du först söka tillstånd för det. YouTube kan inte ge dig något sådant tillstånd, och vi kan inte hjälpa dig att hitta och kontakta de parter som kanske kan ge dig det. Det här är något du måste undersöka och hantera på egen hand eller med hjälp av en advokat."

"Bara för att du har köpt innehåll betyder det inte att du har rätt att ladda upp det på YouTube. Även om du talar om vem som är upphovsrättsinnehavare kan det fortfarande utgöra ett brott mot lagen om upphovsrätt att lägga upp videoklipp som innehåller material som du har köpt."

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa