Skivomslag, kostnad?
Jag har en fundering.
Jag har gått med att göra 3 singelomslag och 1 albumomslag till ett band som har ett skivbolag i ryggen. De är bekanta till mig och de sa att de inte kunde betala mig, så jag ställde upp och gjorde detta gratis. Vilket jag nu i efterhand ångrar, då enormt mycket tid och material gått åt…
Men mina frågor nu.
1. Vad kostar det att få ett album ritat åt sig som artist? Alt. vad kan jag begära som konstnär?
2. Spelar det någon roll att de har ett skivbolag i ryggen?
3. Vad kan jag begära att mina bilder används till?
4. Om de väljer att trycka upp tygpåsar, posters och tröjor med mina bilder på, är detta något jag borde få betalt för isåfall?
Något annat jag bör tänka på?
Detta är en djungel… Jag har skrivit på konstnärsforumet, men ingen där verkar veta då jag inte fått några svar. Så jag hoppas att någon vänlig själ här kan ge mig lite tips och råd.
1 - Ingen aning. Gissar att prisvariationen är enorm dock.
2 - Knappast.
3 - Lite konstigt formulerad fråga, men om ni kommit överens om att du tar fram ett skivomslag så är väl det det enda användningsområdet som de har tillstånd att använda materialet till, om ni inte specifikt kommit överens om nåt annat.
4 - Ja. Eller snarare - de har ingen rätt att använda materialet du producerat till nånting annat än det ni kommit överens om.
Du borde tala med bandet och förklara hur du känner. Om jag var du skulle jag föreslå ett (lågt) engångspris för dem som åtminstone täcker de utgifter du haft hittills, och som ger dem tillåtelse att använda materialet fritt också till annat än skivomslaget. Via ett nytt skilt kontrakt förstås. Antar att inget sånt upprättats ännu. Sen kanske du kan få med en klausul om att få en viss andel i vinsten om skivan säljer bra.
Det är väldigt få band som tjänar nånting väsentligt på sina skivor och reklamgrejor; att producera en skiva är väldigt kostsamt och bara en liten del av alla skivor kommer upp i såna försäljningssiffror att de genererar nån väsentlig vinst. Så det är gissningsvis ganska svårt att i efterhand försöka få ut några större pengar ur arbetet du lagt ner. Snarare får du lägga det på inlärningskontot, och framöver upprätta kontrakt med pris och användningsrättigheter innan du börjar med nya liknande projekt. Det ger också ett mer proffsigt intryck av din verksamhet.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus