Musik iFokus

Musik

Etikett: instrument-annan-utrustning
Läst 887 ggr
Metinia
0

Göra rent gammal stereo

Jag har en gammal Philips stereo, alltså cd-spelare, sådär 15 år gammal. Förutom glapp i fjärrkontrollen har den i alla år fungerat superbra och ljudet i högtalarna är jag definitivt nöjd med. Dock märkte jag häromdagen att de sista spåren på mina skivor börjar hacka här och var. Inget specifikt ställe i de sista låtarna, utan lite här och var och olika från gång till gång. Det gäller inte någon enstaka skiva, utan jag har testat rätt många skivor och märker samma sak. Så jag tror inte det är skivorna som det är fel på, utan tyvärr spelaren.

Jag gjorde ett snabbt försök häromdagen att googla problemet, och vad jag förstår så kan man göra rent sin cd-spelare - vilket skulle kunna lösa mitt problem. Men jag ingen som helst koll på hur man gör, och blir tyvärr inte mycket klokare av de svaren jag hittat än så länge.

Är det någon här som har erfarenhet av att göra rent och smörja en gammal cd-spelare? Hur gör man isf? :)

Zimplet
0

Alltså det enda jag vet om är att man kan köpa en cd-skiva som man kör i stereon,  för att rengöra lasern som läser av skivorna. Men hur man gör för att öppna upp och smörja osv, har jag ingen koll på tyvärr.

DeadlyEyes
0

Du kanske ska gå till clas ohlson, teknikmagasinet eller kjell & co och fråga om de vet hur man kan göra?