Norwegian Wood, hjälp? .-.
Hej, finns det någon där ute som är bra på hur musik texter är uppbyggda? Har en musik läxa där vi ska dela upp texten Norwegian Wood i olika delar, såsom refräng, vers etc. Men går inte så bra, någon som skulle kunna hjälpa mig? .__.
Låttexten:
I once had a girl, or should I say, she once had me…
She showed me her room, isn't it good, norwegian wood? She asked me to stay and she told me to sit anywhere,
So I looked around and I noticed there wasn't a chair.
I sat on a rug, biding my time, drinking her wine
We talked until two and then she said, "It's time for bed" She told me she worked in the morning and started to laugh. I told her I didn't and crawled off to sleep in the bath
And when I awoke, I was alone, this bird had flown
So I lit a fire, isn't it good, norwegian wood.
Och vet någon vilka instrument som används i låten? .-.
Om du söker på google "Norwegian wood lyrics" så kan du få upp vilken del av texten som tillhör vad.
Har själv sökt och fick upp att allt bara var verser (länk till hemsidan: http://rock.rapgenius.com/The-beatles-norwegian-wood-this-bird-has-flown-lyrics ) Sen om det är sant vet jag inte.. kanske någon annan här som vet om det stämmer. Men jag skulle säga bara verser och ingen refräng alls..
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Okej, tack :)
Får jag fråga om du går på Dalslundskolan?
Och, har du blivit klar med uppgiften? Har samma problem som du hade… det är en svår låt!
Kanske ett sent svar, men lyssna noggrant på låten, många gånger, så klarnar det nog så småningom. Jag tror inte det är meningen att vi ska göra din hemläxa, men lite kan jag hjälpa dig på traven. Först lite grundläggande termer i musikanalys:
Refrängen är ofta den catchigaste delen i en låt, som upprepas mellan verserna och sjungs så gott som alltid med samma ord. Alla verser har så gott som exakt samma melodi, och alla refränger också, dock en annan. Sen finns det också ibland delar mellan dessa, och ibland ett stick/bridge som avviker melodiskt från resten av låten. Delarna som kan komma mellan vers och refräng, före och/eller efter, är jag osäker på vad de heter, men själv brukar jag kalla dem för prechorus och postchorus. Chorus är engelska ordet för refräng. Vissa låtar har inte nån refräng men då finns det istället ibland nån sorts hook i slutet av verserna, ofta en kort slagkraftig fras som tillsammans med ett break skapar en sorts klimax i låten, som man lätt minns. Hookar kan förstås också finnas i låtar med refräng. Det finns ju inga regler för vad man får och inte får göra. 🙂
Den här låten, Norwegian Wood, är dock rätt annorlunda från det typiska upplägget (intro - vers - refräng - vers - refräng - bridge - refräng eller nåt ditåt) eftersom den långt baserar sig på en historia som berättas utan upprepningar av fraser. Det finns inte en tydlig refräng med samma melodi och ord som upprepas. Däremot finns det två tydligt olika delar i låten, som kännetecknas av att den ena går i moll och andra i dur. Du kan ju kalla dessa vers och refräng enligt vad du tycker är det som är det mest catchiga, ofta det som först kommer upp då man börjar nynna på låten.
Lycka till med analysen!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus