Musik iFokus

Musik

Etikettegen-inspelad-musik
Läst 695 ggr
SaraDianda
2013-04-21 15:09
3

Inspelning

Hej. Jag har just fått upp intresset för att börja spela in min musik och har för ett tag sedan köpt en mikrofon ( rode podcaster) med usb. Nu har jag 1 fråga Hur ska jag göra för att få bästa möjliga resultat vid inspelningen? Just nu har jag mikrofonen kopplad direkt till datorn, bör jag ha den kopplad till en mixer först? Vilket program ska jag använda?( helst gratis) osv Tacksam för svar:)

[Morfalum]1
2013-04-26 22:22
0

#0 Det där är en väldigt stor fråga om du vill ha konkreta svar. Finns så många sätt att göra på för att som du säger få det "att låta bra", det finns inget rätt sätt som det ska låta, utan tycker du att det låter bra så låter det bra. Det betyder att du helt enkelt borde exprimentera dig fram, känna på grejerna och pröva olika alternativ tills det blir som du vill ha det. 🙂 Som du tycker låter bra.

Gällande program. Jag har använt "Audacity" i min ungdom, det är gratis och lätt att förstå sig på, men ganska begränsat, det går inte att göra så mycket med det. "Cubase" är mitt favoritprogram, kan du på något sätt få tag på det och slippa köpa det så kan jag tipsa, det är dyrt och mer avancerat. Finns säkert fler här inne som kan tipsa om program, det är inte mitt område direkt.

Det är mina råd!

Du har en hel värld av möjligheter och sköj framför dig! Lycka till!

Rasken90
2013-04-26 22:43
0

Man kan spela in rätt bra från ett vanligt headset(ett lite dyrare 500+) :-)

Cubase är ju ett som finns på olika sidor på nätet att ladda ner(illegalt dock, men ekonomiskt om man bara tänker testa litegranna då och då)

Annars så är cakewalk sonar ett annat likvärdigt alternativ..

Finns också olagligt på nätet :-)
Annars får man räkna med att lägga ut minst 2000kr på ett program..Inte så lockande va? ;-)

alice10209
2014-02-11 20:59
0

Jag tycker att Audacity är bra för det är det enda jag förstår. Jag önskar att jag hade tålamodet att sitta och lära mig cakewalk för jag har det faktiskt.

Jag tycker att Audacity är ett jättebra första program och så kan man avancera senare. Jag har själv en USB-mic (Blue Yeti) som jag kopplat direkt till datorn och som man även kopplar in headset i. Det funkar jättebra.

Min musik finns här om du vill lyssna på kvalitet: https://soundcloud.com/annika-mattsson

Lycka till!

"Det lönar sig inte att springa om man är på fel väg"