CD
Då skapar jag min fjärde tråd här på i Fokus.
Hur länge tror ni det kommer finnas CD-skivor? Jag menar inte den dagen då man helt slutar tillverka eller sista CD-skivan på Jorden slutar fungera, utan när man inte längre kan räkna med att affärer, bensinmackar och liknande i allmänhet har CD-skivor, och när de flesta artister och band inte längre släpper sin musik på CD, så som det är med kassettband i dag. (kanske måste finnas CD för klassisk musik och så, men inte annan musik)
LP-försäljningen har ju ökat markant senaste 2-3 åren. Kidsen är trött på att köpa luft på internet så din fråga är inte helt lätt att svara på.
CD lär ju försvinna från bensinmackarna och stormarknaderna men lär finnas kvar i entusiastaffärerna ett bra tag till.
Jag tror faktiskt inte att cd-skivan kommer försvinna, inte helt. Jag är en sådan som om jag gillar en artist vill ha dennes skiva i handen, inte som en fil på datorn. Med cd-skivan har man något fysiskt att se och ta på och dessutom kan man få den signerad.
Så skivan lär inte försvinna men jag kan tänka mig att man i allt större utsträckning kommer få beställa skivan på internet i framtiden alternativt köpa den direkt på plats vid skivsignering/konsert/merchendise om man vill ha den. Det vill säga om skivbutikernas framtid ser ut som hittills, att musikmediaavdelningen på Åhléns krymper och skivaffärer tvingas stänga.
#2 Jag är också en sån som vill ha skivan i handen. Jag laddar såklart ner till mobilen så att jag kan lyssna när som helst med men jag vill inte att (och tror inte) de kommer sluta med cd's för det skulle suga.