Musik iFokus

Musik

Etikettidol
Läst 1192 ggr
JenniferFahlander
0

Idol 2014

På söndag åker jag till Karlstad och ska sjunga inför idol, men har svårt o välja låt.. fundera på let it be som ni säkert har hört men är inte säker än, har ni några tips som kan passa till idol? :)

Karmatarerskanise
0

Välj en låt som visar hela ditt sångomfång. Om det är den låten jag tror det är tror jag det är fel låtval. Visar inte upp rösten.

Toxics
0

Awsome!  Det ska min lillebror också göra.  Han valde att skriva en egen låt.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Vixifyx
0

Sjung en låt som du klarar av och visar upp hela din sångteknik. Ta inte en låt som du inte har ett sångregister till. Väl en låt som varken gåt för högt eller för lågt, samt sänk tonarten eller höj i den låt du väljer sjunga om det behövs. Välj helt en låt du redan kan från början , så på så sätt har du lättast att fokusera på rösten och hur du använder magen och stämbanden då du sjunger. Har du nån speciell grej i din röst, ett rasp, ett naturligt vibrato eller dyligt skulle jag välja en låt där det kommer fram rätt tydligt i :)

Menar du låten let it be av beatles är detta ingen vidare låt , den är rätt platt och sluthörd , om du inte gör en egen version av den förståss, men då krävs det kanske en gitarr för att göra det hela lyckat. Skulle rekomendera dig välja en rätt ny fräsh låt samt tänka på klädsel och utstrålning.

Hela din audition skall ju representera dig som artist så de du behöver tänka på  är.
1.vilken genre är jag,

2.vilka kläder representerar mig,

3 vilken stil har jag, 

och förståss gärna sedan välja  sång som matchar det. samt välj gärna en låt med ett budskap du kan relatera till!  :) 

Lycka till! :)