Spela Fiol i GbG
Hej, jag är en kille på arton år som alltid tyckt det hade varit hemskt roligt att prova på att lära mig fiol (och förhoppningsvis bli bra på det för det är så grymt coolt ;) ).
Så jag undrar: är det någon som vet hur man kan gå till väga när man vill börja? Kan man låna/hyra fiol till en början och vet någon var man kan spela i Göteborg?
Tack på förhand, Martin! :]
Jag har spelat sedan jag gick i trean och jag går nu i sjuan. Fortfarande får jag inte helt rena toner, men det blir bättre, ge inte upp i början.
Jag bor i Eskilstuna, så jag vet inte något om Göteborg.
Har spelat sen jag var 5 och är nu snart 17 år, i Göteborg :) När jag började hade jag en 16-dels fiol, dvs. En väldigt liten, och då vet jag att vi hyrde alla storlekar fram till hel-fiol , som jag har nu. Man borde väl kunna hyra en helfiol också skulle jag tro, annars köpa en billig skol-fiol (typ begagnad kommunala-musikskolan ellr ngt). Att bli bra tar lååång tid , så var beredd på att det lär ta några år innan du kan börja spela 'riktiga' stycken. Kommunala musikskolan har ju lärare, annars finns det många bra privatlärare men dom kostar en del… :) Mitt tips är att börja på kommunala och hyra fiol tills du känner att det är något du vill hålla på med :) Och var beträdd på att kämpa , själv övar jag minst en timme/dag , skalor och fingerövningar, och unnar mig någon gång med ett stycke ^^
Mina föräldrar har två fioler från när jag spelade. De har försökt få sålt dem ett tag, så de skulle säkert kunna sälja för en billig slant. Jag bor i göteborg, men fiolerna finns i gråbo (om du vill kan jag be dem komma ner med en av fiolerna).
Sen kan man alltid söka kurser, men tror det kostar en del. Har inte spelat fiol sen jag gick i musikskolan mellan årskurs 3 till 7. Så har ingen koll. Du kan ju alltid börja med att låna någon bok från biblioteket och försöka lära dig grunderna.
_No way! Yes way!
Vattenmelon var senast online 2012 🙂
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto