Musik iFokus

Musik

Etikett: country
Läst 7560 ggr
pidan89
0

Amerikansk Country

Har länge trott att jag är typ helt ensam om att lyssna på modern amerikansk country men så hittade jag den här sidan. Så jag har några frågor.

När anser ni att det är country? Vad är country för er?

Har det med texterna att göra? Artisterna? Instrumenten? Allt ihop? För mig har det väldigt mycket med texterna och själv melodierna att göra. Själv anser jag inte att det finns någon större artist (som jag känner till ivf) i Sverige som kan klassas som countryartist. Men det är ju jag det..

Vilka är era favoritartister?

Jag lyssnar väldigt mycket på www.977music.com om dagarna och även ibland om nätterna. Mina favoritartister varierar väldigt mycket men i princip tycker jag om allt som spelas där. Carrie Underwood, Rascal Flatts, Keith Urban, Lost Trailers, Zac Brown Band, Jason Aldean mfl är dock de som finns i MP3n och som jag lyssnar på mest. Har ni några tips på andra bra artister?

Vet någon när CMA sänds i Sverige? Har det redan sänts och i så fall, när?

Har försökt få fram det ur SVT men inte fått något svar nämligen. Har för mig att det brukar sändas runt jan-feb men kan oxå vara helt ute och cykla!

Mvh // Ida

EvilEye89
1

när jag anser de är Country? Jo de är mycket med texten, musiken och inte minst rösten och den glädjen som finns i musiken..

Några Bra Country artister jag lyssnar på Är

Alan Jackson (favoriten),  Brook´s and Dunn , Willie Nelson

De är nog egentligen bara dom som jag lyssnar på riktigt mycket.

Jenahbella
0

CMA såg ja på tv förra året men minns inte när de va :(

Jenahbella
0

kollade upp de :) 2008 i november va de :)

pidan89
0

#1 Jag älskar Brooks and dunn, en stor favvo hos mig. Men på senare tid har Jason Aldean blivit en av mina personliga favoriter..

pidan89
0

#2 och 3

Vad synd att man misade det -08 då, skit.. Men får komma ihåg det till i år :)

EvilEye89
0

#4 aha där ser man :) ja har alla deras album även alan jacksons.. har aldrig hört Jason Aldean.

pidan89
0

Jag laddar ner musiken, köper tyvärr inte skivorna. Synd egentligen, för det är riktigt kul att ha skivor oxå. Alan Jackson lyssnar jag inte så mycket på dock, men lite grand. Jason Aldean är riktigt bra, men mer åt Country/rock kanske.. Brukar sitta hela dagarna i skolan och lyssna på country music radio och där är det alltid det nyaste och bästa, ett litet tips bara liksom om ni inte redan hittat sidan :)

www.977music.com

Bläddra ner och klicka på 'Country radio'

EvilEye89
0

#7 jag laddar ner de mesta jag med.. men ja köper många skivor åxå.. hittade på cdon då kostade dom flesta 49kr så ja kunde inte låta bli.. köpte en hel hop då :D okej ja är mer för stilen som Brooks & dunn har gillar även Willie Nelson stenhårt.. en riktigt cool gammal gubbe :D

Åh ja ska kika in där och se vad jag hittar :)

pidan89
0

Oj, då.. Är det fortfarande sådana priser?? Kanske ska kika in där lite oftare.. Det är ju alltid roligt med CD-skivor tycker jaa..

Man hittar mycket nya, roliga artister på 977music.com så kolla in där du.. :)

EvilEye89
0

ja vet inte.. men dom brukar ha såna priser lite då och då… de är bara att hålla utkik Ginza har bra priset ibland dom med :) Ja är ju helt galen i musik tyvärr är jag helt omusikalisk. :D jo de fanns mycket skojjsigt där

guraknugen
0

Min favorit är nog Albert Lee, som av många, främst musiker, anses vara en av världens bästa countrygitarrister. Det roliga i sammanhanget är dessutom att visserligen bor i USA, men är från England…

Ska vi hålla oss till USA då, så får det väl bli The Hellecasters i så fall, speciellt Jerry Donahue, vars strängböjningsstil jag gillar.

Sedan kan man kanske diskutera huruvida det jag nämnt är särskilt modernt eller inte. Om inte, så antar jag att detta inlägg är lite utanför ämnet som vanligt…

Sedan har vi ju den halvblinde Johnny Hiland.

Sedan har jag ju en anna YouTube-favorit, inte för att han är speciellt bra, utan mest för att… ja, jag vet inte, av någon outgrundlig anledning gillar jag denne spanske tjommens stil. Här är ett annat klipp.

pidan89
0

Musik är allt för mig just nu. Det är bara musik stup i kvarten. Pappa spelar ju i band och syrran sjunger kör och jag sjunger i band samt spelar både gitarr och piano så det blir nästan bara musiksnack hemma. Men det är kul tycker jag, fast jag har väldigt bestämda åsikter och många tycker nog att det är rätt jobbigt :)

pidan89
0

Nja, modernt vet jag inte eftersom jag inte hört talas om någon av dem. Så vill varken säga bu eller bä, men kanske värt att kolla upp :)

guraknugen
0

#13: En del av dem är ju gamla gubbar, i och för sig… kanske inte i mina klipp, men en del av klippen är ju inte dagsfärska precis.

Men det är ju imponerande att du, om jag inte missförstod dig, känner till alla band/artister som ägnar sig åt modern amerikansk country… fast de kanske inte är så många?

Allting är väl värt att kolla upp. Gillar man det inte har man väl inget förlorat. Bara att låta bli att leta vidare i den riktningen…

EvilEye89
1

#12 okej ni verkar vara en musikalisk familj :D hemma hos oss pratas det enbart om motorer bilar och övriga fordon.. doc så spelas de musik i alla dygnets vakna timmar :) och de är mestadels Country..

pidan89
0

Haha.. Ja, det är rätt musikaliskt hemma. Motorer och hästar kommer oxå på tal. Vi bor ju på lantgård med hästar och traktorer osv.. Skulle inte vela bo på något annat sätt liksom.. Är väl lite av en pojkflicka som gillar att mecka och så vidare :) Men däremot så är vi väldigt olika i familjen, när det gäller musik. Pappa gillar dansband/schlager och de äldre svenska musiken, syrran gillar väl lite country, typ Taylor Swift och Carrie underwood men sedan är det där här svenska moderna musiken som gäller för henne. Själv lyssnaer jag ju mest på country men gärna på Bon Jovi och annan rock. Så det blir många olika åsikter om vad som ska lyssnas på hemma :)

pidan89
0

# 14

Det jag menade var ju givetvis att jag inte kunde utala mig om JAG kunde klassa dem som modernt eftersom jag aldrig hört dem. Inte att jag kunde alla moderna countryband i USA.. Var inte så snabb att dra egna slutsattser vet ja :)

guraknugen
0

#17: Äsch, vad gör det om man drar en förhastad slutsats lite då och då? Det är bara kul med lite förvecklingar ibland.

Jag missförstod det du skrev bara, det är lätt hänt, och du kritiserade mig lite för det, och det gjorde du helt rätt i, tycker jag. Jag brukar själv kritisera folk och har inget emot att själv bli kritiserad, det kan rent av vara utvecklande.

Hur som helst, inget att bråka om i alla fall, fast det gör vi väl inte heller, i och för sig.

pidan89
0

Det har du helt rätt i :)

gyllenetider
0

Nån som lyssnat på Carrie Underwood!! Now SHE's good!! Skrattande

pidan89
0

#20 Från och till.. Finns bättre, finns sämre (enligt mig).. Men hon är fruktansvärt duktig på att sjunga :D

EvilEye89
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har hittat min Nya Favorit då de gäller Country!

Tracy Lawrence!

Woodland
0

TS Country för mig är om livet: glädje, kärlek, sorg, död, konflikt och så vidare. Instrumenten: lite vad som finns till hands som Banjo, skedar, fiol, gitarr, munspel, tvättbräda, trälåda med mera. Artisterna för mig är bl.a. Willie Nelson, Charlie Pride, Georg Jones, Merle Haggard, Flatts och Scruggs, Hank Williams, Dolly Parton och den suveräna Emmy Lou Harris. (Lite bluegrass upp i alltihop)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ford -57
0

För att dra till me lite bevingade ord: "Den äkta countryn dog med Hank Williams", lite så e d ju. Patsy Cline va ju åxå en bra artist, Johnny Cash inte att glömma, Bobby Bare, Waylon Jennings, många finns å har funnits.

Ford -57
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här en höjdare me Johnny: