Munspel låter konstigt
Tjenare! Har köpt ett diatoniskt munspel stämt i C. Jag kan ingenting om munspel men när jag försöker spela no woman bo cry säger tabsen att jag ska spela i hål 8 och 9. När jag blåser i dem hålen kommer det inget ljud förutom när jag verkligen tar i och då låter det som när man skär i glas! Ska det vara så eller är det fel på munspelet?
Det ska nog inte låta som om man skär i glas ^^
Då är det fel på munspelet, de vibrerande mässingstungorna funkar inte som de ska när munspelet låter så. Vad är det för munspel du har? Går det att öppna?
Om det är trä i munspelschassit kan det svälla när man blåser i det eftersom man samtidigt blåser ut fukt. När träet sväller kan tungorna klämmas fast så att distorsion uppstår. Är chassit av mässing ska det inte ske, då kan det vara så att tungorna är skeva.
Själv gillar jag inte "bluesmunspel" eftersom de är svårare att spela melodier på, jag använder ett kromatiskt.
Det är ett sånt här. Det enklaste jag kunde hitta: http://www.4sound.se/strak-blas/munspel/hohner-silver-star-c Det är 12 månaders garanti så det blir till att skicka tillbaka det för det verkar inte som om jag kan göra så mycket.
Aha, det där är ett fint munspel och inte som jag trodde ett "bluesmunspel". Du ska absolut utnyttja garantin så du får ett nytt fungerande.