Vilken gitarr?
Hej!
Jag skulle vilja börja lära mig att spela gitarr! Och nu undrar jag om någon har tips på vilken slags gitarr jag kan köpa? Hade velat köpa en som jag kan ha en tag, alltså kanske inte riktigt en riktig nybörjar gitarr haha. Har spelat lite förut, men lärde mig det mesta på en elgitarr, men vill nu byta till en akustisk. (Så är inte helt ovan vid gitarrer).
Bomulls eller stålsträngar? Märke? M.m. :)
Du menar nylon eller stålsträngad!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du ska ha en nylonsträngad gitarr är de bästa handbyggda och har lock av tätvuxen gran. Relativt billiga handbyggda gitarrer kan man hitta i Spanien hos gitarrmakare och även i Latinamerika. Här i Sverige vet jag ingen som bygger för tillfället, men det finns också bra japanska gitarrer. Se bara till att du inte får laminerat lock om du vill ha en stor ton. Däremot om du kommer att släpa ut den på alla möjliga tillställningar också utomhus och använda i varierande temperatur och fuktighet kan en laminerad bättre gitarr, som Takemine eller Yamaha vara bra. Men klangen i en som har riktigt granlock kommer de inte upp i. Takemine finns också med lock av tätvuxen gran - jag vet inte om Yamaha gör några sådana.
En stålsträngad gitarr är en helt annan typ av instrument. Stålsträngar plockas med plektrum, för det finns inte naglar som håller. Man kan inte heller få samma dynamik med stålsträngar, även om det går att få mycket vacker klang. Det finns också väldigt många olika typer av stålsträngade gitarrer. Den stålsträngade är mer lik elgitarren än den med nylonsträngar. Den vanligaste typen av stålsträngad är den som brukar kallas "flat top".
Så i grunden liknar de olika gitarrtyperna varandra, de har lika många strängar och samma metod för att stämma av strängarna genom att trycka ner dem mot greppband, men de flesta likheterna upphör där. Spelstilar finns hur många som helst, och det handlar också om vilken slags musik man gillar och vill spela. Om det är rock, metal och rnb eller pop, kanske en stålsträngad känns mer rätt, medan mycket annan musik kan vinna på en med nylonsträngar. Nylonsträngarna har större dynamik och fungerar bättre för att accentuera rytm och också att slå ackord. Med vissa spelstilar kan man med plektrum få upp en betydligt mer penetrerande klang på nylonsträngar än med stålsträngar på en akustisk gitarr; det är förresten bara den stålsträngade flat top som brukar kallas akustisk gitarr, medan den med nylonsträngar kallas klassisk gitarr. Bland de stålsträngade finns också mycket speciella typer, som resonatorgitarren som ofta kallas Dobro. Den skiljer sig inte spelmässigt från en flat top, men den låter annorlunda.
Mest hänger det nog på musiken man vill spela.
Här är ett par exempel på olika spelstilar med nylonsträngar.
I potpurrin Natalí, Tenía una Guitarra och La Nave del Olvido, spelar Juan Carlos främst melodislingor kring huvudmelodin, något som är vanligt i kubansk musiktradition.
Julio Silpitucla spelar Titanic med klassisk teknik. Han var otroligt skicklig, redan när han var tio år och spelade in det här inför en audition för televisionen. Ljudet är tyvärr inte helt bra:
#1 Haha ja… Skrev lite i nattmössan så blev som det blev ;)
#2 Åhå vad mycket bra info, tack! Ja, men kanske låter som att man ska satsa på nylonsträngad då. Jag har ju mest tänkt bara sitta hemma och lära mig spela först och främst, att ha den utomhus är nog inget jag behöver tänka på just nu. Men ska ta och googla lite av märkena osv du nämnde och se om jag hittar en som verkar passa!