Ny favoritbas!
Några andra basister här inne? 🙂
I alla fall så har jag ju valt mitt användarnamn här utgående från den sorts bas jag spelat mest på de senaste 12 åren ungefär, en Fender Jazz Bass, närmare bestämt en Fender '62 reissue Jazz Bass made in Japan. Det är även den som syns på min Avatar.
I alla fall så köpte jag en ny bas förra månaden, av Fender Precisionmodell men designad och tillverkad av svenska märket Green, precis den modell som syns på bilden på följande sida: https://www.guitarnet.se/sv-SE/gitarrer-tillbeh%C3%B6r/basgitarrer/green-p-bass-18875744
Tusan vad jag gillar den här basen! Jätteskön att spela på - det allra viktigaste enligt mig - och låter också i standardutförande grymt bra. Först nu känner jag mig helt 100% hemma med hur basen både låter och känns. Jag gjorde några justeringar på stränghöjd och mickhöjd för att passa min personliga spelstil, men också direkt från paketet var den bättre inställd än någon Fender jag testat i butik. Vidare så är den klimatkompenserad och är inte gjord av något utrotningshotat träslag. Och förmånlig dessutom. En så här bra Fender får man betala dubbelt mer för, minst.
Greens utbud av basar är ganska litet än så länge men elgitarrer finns det gott om, och de är inte ett dugg sämre (jag är gitarrist också, och har testat några modeller). Kan varmt rekommendera märket för alla som är både kvalitets-, miljö-, och prismedvetna. 👍
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
I förstärkarväg har jag också "hittat hem" så att säga, redan för 3-4 år sedan, då jag skaffade min nuvarande förstärkare och högtalarlåda. Det blev en begagnad Markbass F1 på 500 watt (@4 ohm) som jag tycker låter svinbra, och nästan bäst av allt - den väger endast 2 kg och ryms i gigbagens sidofodral. 🙂 Som högtalare har jag en Barefaced Super Twin med 2st 12" element och 4 ohm impedans. Det är ett rejält dyrt skåp (betalade ca 10 000 kr för det, begagnat) , men är också superlätt - 17 kg - samtidigt som det levererar lika mycket punch som avsevärt större högtalare. Klarar 1200 watt RMS, så även om jag skulle skruva upp volymen på förstärkaren till max riskerar jag inte att pumpa sönder högtalaren. Jag gillar att spela med rejält hög volym för att höras och kännas bra med vilken högljudd trummis som helst, men har aldrig ännu behövt skruva mastervolymen högre än ca 40% av max. 🙂
Så i utrustningsväg är jag i bashimlen, skulle jag säga. Borde bara lära mig spela ännu bättre, men på den fronten kan man inte bli fullärd. 😇
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus