Musik iFokus

Musik

Etikett: instrument-annan-utrustning
Läst 446 ggr
Najan13
0

Hjälp med notblad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, det här är kanske helt fel grupp, jag har ingen aning. Jag har precis börjat spela piano och är lärare till mig själv och i mina läroböcker finns det en siffra i början av låtarna, vad betyder den? Det är olika siffror, ibland, 5, 2 och 3 (Vad jag har sett hitintills). Någon som kan hjälpa mig? 😊

JazzBass
0

Ser rätt märkligt ut det där. Kan du lägga upp fler exempel? Gärna med lite mer detaljer från hela sidan  istället för bara ett litet utdrag. Siffror ovanför kan indikera taktnummer, men de brukar inte placeras mitt på en notlinje så som här. 5:an i det här fallet kunde möjligtvis ha att göra med att noten under är G, vilket är femte tonen i C-durskalan, och ackordbeteckningen C står ju för C dur. 

Om det är noter ur en lärobok för att spela piano så kan det också betyda att du ska använda högerhandens femte finger (lillfingret) för att slå an tonen, för att fingersättningen ska bli rätt med tanke på hur låten fortsätter. Jag tror själv mest på den här förklaringen, men jag har å andra sidan aldrig studerat pianospel…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus