Ny på Elbas
Hej jag har precis börjat med bas. Jag har fått låna en bas av min mammas jobbarkompis. Jag har inte direkt någon erfarenhet av instrument eller något musikrelaterade tidigare, mer än att jag lyssnar på mycket musik. Jag fick höra att ”bad guy” av billie eillish är en bra första låt att lära sig. Tycker dock det är svårt och jag blir lätt frustrerad och känner att jag vill ge upp för det känns som att jag inte kommer framåt (jag vet att jag måste ha tålamod men jag tenderar att ge upp när det inte går som jag vill). Jag vill verkligen lära mig bas, för jag har verkligen fastnat för den, så har någon några tips eller råd? Jag lär mig själv hemifrån via youtube, där min strategi i nuläget har varit att kolla på covers. Jag känner tyvärr ingen som spelar bas, så jag kan inte få hjälp på den vägen. Märkte att det inte fanns många som uppdaterade här och forumet verkar rätt dött men jag känner att jag vill posta här ändå, för jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig annars.
#0: Vill du lära dig spela från grunden eller vill du mer lära dig att spela olika låtar?
Jag skulle rekommendera den längre och kanske tråkigare vägen att lära dig ordentligt från grunden så man inte lägger sig till med ovanor som sen kan bli ett elände att träna bort. Jag håller på att börja lära mig piano och känner själv att det absolut är värt att betala för en bra nybörjarkurs. Jag lär mig också hemma, via nätet.
// Harley
#1: tack för svaret! Ja tanken är att jag vill lära mig från grunden och lära mig instrumentet (även om det är något man aldrig kommer att göra helt), inte bara enskilda låtar, men killen jag fick låna basen sa att den bästa vägen att lära sig (särskilt nu i Corona) är att kolla på youtube och så rekommenderade han bad guy låten