Hur bli av med öronmaskar
Du vet när du försöker koncentrera dig på någonting, men så kommer den där irriterande låten och spelas på repeat om och om igen i ditt huvud? Det här händer mig så ofta att jag börjat undvika de låtar jag vet fastnar lätt och jag har ingen bra strategi för att bli av med dem när de väl kommit in.
Har du någon bra strategi? Tuggga tuggummi eller lyssna på låten fungerar klent för mig, men om du har några andra knep än dessa två går det bra att skriva dem!
- Redigerat 2022-11-25 04:40 av [Moon AppleGrey]
Jättebra fråga, jag undrar också! En tanke jag har är att det lättare verkar fastna låtar när jag är stressad eller mår lite sämre, eller så kan det också vara att man tänker på det mer då?
Hur som, även om Hide and seek med Imogen Heap är en bra låt så vill jag inte att den ska loopas i huvudet.
Det enda jag kommer på är väl att lyssna på annan musik men inte alltid det är möjligt
"I'm too old for this shit."
Intressant fråga. 🙂🎵
Kom att tänka på en tråd vi hade på Hjärnan om ämnet öronmask. Hoppas det är ok att jag lägger in länk här. 🙂🎧
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#2: Tack! Ingen fara, tar emot alla tips som går att få där, säkert gör andra också det, det är rätt irriterande när låtar fastnar på hjärnan :D
#1: Just den biten funkar ibland, men andra gånger resulterar det i att båda låtarna sitter och spelar på repeat och försöker överrösta varandra.
Jag har faktiskt hittat något jag tror fungerar, att jag försöker förvränga låten i huvudet, få den att avbrytas, spelas för fort, överröstas av något annat… Än så länge funkar det hyfsat.
Sluta att bry dig om vad alla andra lyssnar på!
#5: Fast jag bryr mig inte jättemycket om vad andra lyssnar på för musik, även om populär musik ofta innebär öronmaskar (kanske därför den blir populär). Fast kanske ska sluta bry mig om vad min hjärna "lyssnar" på också, det kan vara något.
#5 Fast det handlar ju inte om vad andra lyssnar på. Ingen lyssnar nuförtiden på introlåten till Björnes magasin och ändå bestämmer min hjärna för att den ska loopas just nu.
"I'm too old for this shit."
#7: Den och "nalle har ett stort blått hus" fastnar.
Jag tror att det där har med den något berömda "ducktales-effekten" att göra. Förklaring finns nedan:
"Öronmaskar" är kanske inte direkt det första ämnet man tänker på när man går in på ett forum som kallar sig för "musik.ifokus".
Precis som om jag skulle ha en fråga om tinnitus så skulle heller inte "world wildest live concert" vara det första forum jag skulle välja att gå in på…..
#9: fast öronmaskar har ju med musik att göra eftersom det rör sig om låtar som inte försvinner ur huvudet. Visst, det kan även ha med hjärnan att göra men det är ändå musikrelaterade på ett vis.
#10: musikrelaterat*
Ok, så om vi ska jämställa tinnitus med öronmask, så är Lemon Tree med Fool's garden det perfekta exemplet! ☺
Rent ut sagt outhärdligt!!!
#7: förstår dig, här är det introt till Alfons Åberg som spelas i huvudet. Inte mycket bättre det. I synnerhet inte när man försöker att sova. 😂
#14: ja, verkligen.
Här har ni en låt auktoriserad låt från Öronmaskarnas riksförbund. 😁
https://m.youtube.com/watch?v=SoD9DOxQOtw