Köp av första synt
Hej…Jag har tänkt mig att jag ska köpa en synt snart, men är helt nybörjare på ämnet. Har spelat en hel del gitarr tidigare, men bara småprovat synt/piano för länge sedan när man var yngre. Men har känslan att detta instrument passar mig bättre än gitarr.
Det jag undrar är om någon kan säga vad man brukar tänka på vid köp av första synt… som nybörjare. Det jag tänker är att den får kosta max ca 1200 kr (men inget skrivet i sten). Sen vill jag gärna att den ska vara i full storlek (riktig storlek på tangenterna, och riktigt antal sådana). Har fått för mig att det kan variera lite. Det vore ju också kul om den gick att koppla till datorn, om man skulle vilja spela in något.
I nuläget är jag inte jätteinresserad av tusentals funktioner, vill bara ha en synt som går att spela "normalt" på. Men sen vet jag inte vilka extra funktioner som brukar finnas heller. :)
Vad tror ni, har ni några rekommendationer eller tips/vad man kan tänka på?
- Redigerat 2022-11-25 17:50 av [Moon AppleGrey]
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet att det inte är vad du frågade efter men jag skulle satsa på ett klaviatur som går att ansluta till dator, mobil eller platta. Då kan man använda vilken mjukvarusynt som helst och blir inte så begränsad.
Exemplet i bifogad film vet jag inget om. Det var mer för att visa hur jag menar. Just den modellen finns på Clas Ohlson.
#1: Såg faktiskt själv det pianot på Clas Ohlson. Det är ju intressant, men någon skrev i en recension att det inte registrerar hur länge man trycker ned tangenterna… Vilket skulle göra det svårt att spela ackord. Men undrar om det kan stämma?
Ska söka sen efter längre videorecension. Är klart intressant, så länge man kan spela ackord 😊
Tack för tipset
Men finns väl annars andra som lätt går att ansluta till dator mm, som du skriver.
Han här spelar ju med ackord på pianot, så det går visst i alla fall. Hade varit konstigt med ett piano som det inte går på😊
Har faktiskt beställt detta piano från Amazon nu. Där var det 200 kr billigare än Clas Ohlson, och jag fick fri frakt/hemleverans då jag har Prime. 950 kr för en sån här synt är ju ändå helt okej.🎹
Kul! Berätta gärna vad du tycker när du har testat det ett tag. 🙂
Har nu testat pianot lite (cirka en timme). Det känns inte alls plastigt som någon skrev, och ljudet när man trycker ned tangenterna är inte störigt högt, som någon annan skrev.(alltså inte själva pianoljudet)
Är riktigt nöjd än så länge. Hade varit bra med ett separat bord till det så det alltid kunde stå framme… Men min lägenhet är rätt så liten, så får se hur det blir med det.😊

#7: Vad bra. Tur att det är lite ihopfällbart när du inte kan ha det framme hela tiden. 🙂
#9: Ja, det är ju det som också är bra!
#7: kul att du blev nöjd med pianot. 😃
Växte upp med en orgel hemma, och det är ju inte riktigt samma sak som synth/piano.
#11:
Ja, har använt den ganska mycket redan.😊
Ah, så du kan spela på en sån också då? Jag visste inte att man kunde ha en orgel hemma, trodde alla dem var väldigt stora. Men då kanske jag tänker på en kyrkorgel.
#12: ja, det är kyrkorgel du tänker på.
Den vi hade var samma storlek som ett vanligt piano, men den lät lite annorlunda.
Tja, minnet är lite luddigt, är drygt 15 år sedan mamma skänkte bort den, men tror nog att det är som att cykla.
Bara man sätter igång igen så. 😊
#13: Okej. Jo, är nog lite som att cykla kan jag tro.😊
Har själv lärt mig pianoslingan i denna bifogade låt. Kan inte spela den 100 % felfritt än dock…😁
#14: kul. 🙂
#13: Jag gissar att det var en tramporgel. Såna brukade finnas i klassrummen när jag gick i skolan på 70-talet. 🙂
#16: ja, precis. 😁
#16: Minns nu att vi hade ett gammalt piano av trä i skolan när jag gick där på 90-talet. Men det var nog ingen orgel. Sen tror jag de tog bort den…
TS, hur tycker du synthen är nu när du testat lite (får man förmoda) 🙂
"I'm too old for this shit."
#19:
Den funkar riktigt bra. Har spelat in några låtar på datorn som är i övningsboken jag följer… Funderade lite om jag skulle lägga upp nåt jag spelat här, eller länka till en YT-kanal där jag lagt upp lite (privat än så länge), men jag vet inte.🙂 Är inte så jättevan ännu.
Det enda jag saknat lite med synten är att den inte registrerar hur hårt man trycker ned tangenterna. I noterna är det ju hela tiden så att man ska trycka hårdare eller lösare för att få ett varierat ljud… Men det går inte med denna synt.
I och för sig blir det ju en sak färre att hålla reda på när man spelar som nybörjare 😊
#20 Hur mycket "stör" det att det inte registreras? Jag är också nybörjare som vill hitta nåt att spela på 😊
"I'm too old for this shit."
#21: Egentligen stör det mig inget just nu, haft så mycket att lära ändå. Men längre fram vill jag nog ha en synt som registrerar hur hårt man trycker också, för att kunna utvecklas lite ytterligare.
Så det är ett bra val av synt, men man får kanske räkna med att "byta upp sig" lite längre fram om man vill kunna spela "fullt ut".
Men så kul att du också vill lära dig synt/piano. Behöver du en övningsbok och är duktig på engelska kan jag rekommendera denna (jag har den som kindle-version på min surfplatta):
https://a.co/d/1i4PVFl
Gjorde min YT-kanal med inspelade låtar offentlig för kuls skull. Här är den om man är nyfiken att lyssna: https://youtube.com/@pianoplayer9715
Men som sagt, jag är väldigt ovan än, och det hörs 😊
#23: vad kul. 😁
Ska kika på det lite senare.
#24: gör gärna så 😁
#25: har lyssnat på den med Mozart, till att börja med.
Visst, hörs att du inte är van ännu, men det kommer ju att bli bättre, och jag ser fram emot att få följa din utveckling. 😄
Lade till en prenumeration på din kanal.
#26: kul😊 ja, det blir ju bättre med tiden ju mer man spelar. Har till och med "fuskat" lite med dessa inspelningar och redigerat bort en del tomrum (som det står i beskrivningen), så jag är nog ännu lite mer ovan i verkligheten.
#27: förklarar "hoppen".
Har lyssnat på alla videor nu, och kommenterat några av dem. 😊
#28: har inte tänkt på hopp i låtarna, bra att du sa att sådana finns. Ska lyssna genom dem efter sådana.
Trevligt med lite kommentarer <3
#29: https://www.youtube.com/watch?v=4HyFYqRbiB4
Det här var en av dem jag tyckte lät lite "hoppig", iallafall i början.
#30: Okej, jo jag spelade ju in låten i delar och satte ihop dem, så kan ju bero på det kanske. Sen är nog melodin lite hoppig i början också 😊
Ska nog prova spela in en hel låt på en gång sen (utan att redigera), så folk får höra hur pass van jag är "på riktigt" också. 😛
#31: precis.
Tycker att det blir tystnader lite längre än vad det borde vara, men ja.
Den melodin är jag välbekant med. 😊
Já, det är nog bra att öva det också.
#32: det är nog som du säger 😊 bra med lite feedback.
Minns inte just den melodin, men har sett filmen du nämnde i kommentaren på YT, för väldigt länge sen.
Har nu spelat in låten Aria utan att redigera den något efter…
Upplevs den fortfarande "hoppig"?😊
#33: det är samma melodi när vänninan "Fingal Skotte" sjunger stycket "Amadeus, Amadeus…"
#34: ska kika på den lite senare ikväll. 😊
#35:
Ah. Filmen finns ju på SVT play. Man skulle kanske se om hela igen. Hade gärna hört melodin där.
I min övningsbok står det att "Aria" är en slags sång/låt. Så det är nog inte låtnamnet egentligen… Står att det är Mozart som har komponerat den och att den är från "The Marriage of Figaro".
Kika gärna på den sen😊
Förresten, så här står det bl a om Aria på svenska Wikipedia:
"Aria, av italienska och franska air, 'luft', är solosång, alltid med ackompanjemang, som oftast ingår i operor och sakral musik, men förekommer även som fristående musikstycke under beteckningen konsertaria…"
#36: gör det. Den är ju jättebra. 😁
Har den faktiskt på DVD också, även fast jag oftast ser på sen via svt play. 🤪
#37: åhå, på så vis. 👍
#34: har lyssnat på den nu. 😁
Tycker att den låter bättre (inte hoppig alls).
#38:
Aha, förstår🙂
#39:
Så bra 👍 håller faktiskt med… Det är bättre flyt i den som inte är redigerad. Ska nog spela in de andra låtarna på nytt utan redigering oxå😊
#40: isåfall så lyssnar jag gärna på dem också. 😁
#41:
😁 Jag kan skriva här när de är klara. Fast du kanske ser när de dyker upp på YT, men ändå.
#42: det skadar inte att du skriver det här, så att fler på sajten ser det och kan lyssna.
Plus att det inte är säkert att jag ser det i flödet på youtube.
Här är de andra tre låtarna, nyinspelade och helt oredigerade, för den som vill lyssna:
#21:
Vet inte om du har köpt nåt piano än, men vill bara varna lite för att det jag köpte kanske inte är av bästa kvalitet.
Första exemplaret jag köpte från Amazon hade en defekt pedal, så fick hela pianot utbytt. Sen efter några månader började en av de vita tangenterna fastna ibland när man tryckte ned den, så fick ytterligare ett nytt piano… Bara för att inse att på det tredje exemplaret fungerar bara en av två högtalare 😑😑😑
De har nu skickat ut ännu en ny (en fjärde) och ska kontrollera den så den funkar (vad de sa iaf)…. Men detta börjar ge mig lite huvudvärk hehe.
Snart börjar de väl tro att jag lägger pianon på hög här hemma…. 🤪
Nu har jag fått ännu ett piano, och detta verkar fungera som det ska iaf😊 hoppas det håller i sig
#46: håller tummarna. 🙂
#47: 🙂
Jag har spelat in ännu en låt med mitt piano. Det var en utmaning att få det hyffsat när jag spelade in. Dels eftersom man ackompanjerar (rätt ord?) med ackord med vänsterhanden, samtidigt som man spelar melodin med höger hand, och använder pedalen här och där.
Det hörs att jag är ovan, speciellt under biten på slutet….men det var mycket för min ovana hjärna att göra samtidigt när jag spelade😅
Lyssna gärna:
Jag tycker du lyckades jättebra. Man riktigt hör hur du koncentrerar dig. 🙂
#50:
Tack, kul att höra!😁
Ja jag fick koncentrera mig ordentligt. Och tror jag säkert gjorde över 20 "tagningar" när jag spelade in tills att jag inte tryckte fel någonstans. Så den hade varit lite svårare att spela upp live för någon… Men det är det som är kul med att spela in, för då gör man sitt allra bästa för att det ska låta okej.
#49: Lämnade en kort kommentar på youtube också. Bra jobbat. 😀
#52:
Tack😁
Jag ska nog öva med metronom ganska mycket på nästa låt, så att jag får in takten också.
#53: Spännande, och roligt att följa din utveckling. 😁
#54:
😄
Här är ännu en låt jag spelat in. Övade mycket med metronome innan, så därför kunde jag spela den med högre hastighet än de flesta tidigare låtarna.
👍🏻 Bravo!
#57:
Tackar! 😁
Jag har upptäckt att man via pianoboken jag köpt kan spela efter en "ljudfil" vid varje ny låt man lär sig spela. Så behöver inte riktigt använda metronom på samma sätt längre, för att få in takt och hastighet.
Här är den senaste låten jag spelat in.
Efter att ha insett att själva arrangemangen av låtarna som jag delat här är under copyright, och jag misstänker att det inte är tillåtet att spela in och dela dem hur som helst (även om själva originallåtarna är under "public domain" och får användas hur som helst) så har jag valt att göra låtarna på min YT-kanal privata för nu.
Men har hittat lite pianonoter av gamla, kända låtar som verkar vara helt i public domain som jag tänkt prova spela in senare…som alltså inte har någon upphovsrätt alls längre…så kanske kan jag dela någon sådan låt här sen om det går som det ska.🙂
…frågade de som gjort min pianobok, och det var okej om jag delade en av låtarna jag spelat in från boken. Så lät den som fick flest visningar finnas kvar.
Har också fräschat upp kanalen lite😁
Vill någon ta sig en kik så finns den som sagt här:
https://youtube.com/@pianoplayer9715?feature=shared
Bra att du frågade. Jag är dock tveksam till att de arrangemang de gjort är tillräckliga för att anses vara ett verk som är upphovsrättsskyddat. 🙂
#62:
Okej, ja jag är och var ganska tveksam till detta jag med. Men förstod det så som att om låten är i public domain (t ex de som är flera hundra år gammal) och någon "gör om" låten i egen regi, till ett nytt arrangemang, så blir det som ett upphovsrättskyddat arrangemang. Alltså, orginallåten är i public domain och får användas hur som helst, medan arrangemanget blir uphovsrättsskyddat. Men nu är jag ju inte säker på detta… Jag tycker detta med upphovsrätt på internet alltid är så svårtolkat, och förvirrande, så jag gillar att "ta det säkra före det osäkra". Sen kändes det som att jag efter 11-12 låtar började att lägga upp en så stor del av deras lärobok att jag helst frågade om lov först. Men ja, jag är inte säker heller.
Har som sagt hittat en sida där det finns överflöd av gamla låtar som är helt i public domain, så detta är egentligen inget större problem. Lite synd bara att få ta bort de flesta låtar jag delat, men har tänkt fylla på kanalen med nya inspelningar eftersom🙂
Jag har nu gått till gränsen av min förmåga att spela piano när jag lärt mig och spelat in Beethovens Fur Elise. Vill någon lyssna hur det blev så kan man gör det här:
Har hämtat noterna som jag spelat efter här:
https://www.8notes.com/scores/457.asp
Vet att inspelningen är långt från perfekt, men det är på gränsen av vad jag kan åstadkomma på pianot just nu i alla fall, som sagt😊