Poor Man's Poison
Har googlat om detta och hittar inget svar men skadar inte att fråga här ifall någon annan vet.
Huvudsångaren i Poor man's poison har en väldigt mjuk röst. I deras låt Crown Vic Headlights så låter det som en helt annan person som sjunger, helt annorlunda röst, helt annorlunda sätt att sjunga på osv. Det är inte ovanligt att övriga bandmedlemmar ibland har egna låtar som de sjunger i men jag finner det underligt att han som sjunger i Crow Vic Headlights inte verkar sjunga i någon annan låt. Tycker om hans rassliga röst. I vilket fall som, är det någon som vet om det är huvudsångaren i själva verket som bestämt sig för att sjunga väldigt annorlunda (vilket jag känner mig skeptiskt till med tanke på hur drastiskt skillnaden mellan deras röster är) eller om det faktiskt är en annan sångare?
- Redigerat 2022-11-26 12:58 av [Tismon]
- Redigerat 2022-11-26 14:11 av [Moon AppleGrey]
Kan inte svara på det, dock kan vissa få sina röster till att låta helt olika, så det är inte en omöjlighet.
Röstskådespelaren och sångaren Anders Öjebo är ett sådant exempel.
#1: Röstskådespelari bygger ju ä på att kunna göra väldigt många olika röster vilket kräver träning så det förvånar mig inte att en röstskådespelare kan göra det 🙂
Vet inte om Poor man's poisons huvudsångare övar mycket på röstskådespela eller om han är väldigt duktig på olika röster men som du själv säger är det ju en möjlighet. Tycker däremot att det är en riktig stor skillnad i "basrösten", alltså både i röstens karaktär men också i vilken "range" som båda rösterna håller sig till 🙂 Är därför bara nyfiken om det är två olika personer men hittar inget svar någonstans 😂
#2: visst, men det är långt ifrån alla som kan det.
Har hört flera som låter likadant oavsett vilken roll de gör.
Öjebo klarar det dock oavsett om det är sång eller tal som avses.
Jo, är ju intressant, ska försöka hitta information om det lite senare.
#3: Jo förstås, det kräver som sagt väldigt mycket träning 🙂 Är inte bekant med just Öjebo men han låter som en skicklig sångare/röstskådespelare som övat mycket.
Det hade varit jätteintressant om du kunde hitta något om det, tack!
#4: om du är uppvuxen med Disney så har du säkert hört honom iallafall.
några av de roller han har gjort: Jago, Timon (Lejonkungen 2), Peter Pan (omdubbet), Darkwing Duck.
#5: Svensk dubb menar du?
#6: nej, jag menar omdubb.
Peter Pan har nämligen dubbats två gånger. Den andra gången på 90-talet.
Men om det var så att du undrade om han gjorde de rollerna på svenska, så stämmer det, ja.
- Redigerat 2022-11-26 16:28 av [Moon AppleGrey]
#7: Jaha! Ja det var om rollerna var på svenska ja. Intressant. Var väldigt länge sedan jag såg dem på svenska, ska kolla upp detta 😁
#8: ah, okej. 😁