Musik iFokus

Musik

Etikett: frågelådan
Läst 75 ggr
snowy00
0

Hur gör de som spelar covers, främst live?

Jag brukar lyssna på en person som ofta spelar covers efter önskemål, live via streaming. Undrar hur dessa personer gör egentligen för att kunna spela dessa covers live sådär? Ber de om lov först till varje artist på förhand, eller kör de bara på ändå och hoppas på det bästa? Nu vet jag inte om någon här vet, och det är nog olika från person (artist) till person. Men det är något jag funderat lite över på senaste🙂

• Redigerat 2024-07-12 22:58 av snowy00
snowy00
0

Behövde fråga ChatGPT om detta och här är svaret jag fick (det kan säkert stämma):

Artister som spelar covers efter önskemål i liveframträdanden behöver inte alltid be om lov direkt från upphovsrättsinnehavaren för varje låt de spelar. Istället hanteras detta oftast genom licensiering med hjälp av upphovsrättsorganisationer. Här är en sammanfattning av hur det vanligtvis fungerar:

1. Licensiering genom upphovsrättsorganisationer: I många länder finns det organisationer som samlar in och distribuerar royalties för musikanvändning, såsom STIM i Sverige, ASCAP och BMI i USA, och PRS for Music i Storbritannien. Dessa organisationer erbjuder licenser till liveartister och musiklokaler, vilket gör att de lagligt kan framföra ett stort antal låtar utan att behöva be om lov för varje enskild låt.

2. Liveframträdanden på licensierade platser: När artister uppträder på platser som redan har en licens från en upphovsrättsorganisation (t.ex. barer, klubbar, och konsertlokaler), täcks deras framföranden av denna licens. Det är lokalens ansvar att ha rätt licens.

3. Rapportering av framföranden: Vissa upphovsrättsorganisationer kan kräva att artister rapporterar vilka låtar de spelar, särskilt om de gör det ofta eller på särskilda evenemang. Detta hjälper organisationerna att fördela royalties korrekt till upphovsrättsinnehavarna.

4. Direkt tillstånd: För särskilt arrangemang, kommersiella inspelningar av covers eller unika fall kan artister behöva skaffa direkt tillstånd från upphovsrättsinnehavaren. Detta är mindre vanligt för vanliga liveframträdanden men kan vara nödvändigt i specifika situationer.

Sammanfattningsvis: De flesta artister som spelar covers i liveframträdanden hanterar upphovsrättsliga frågor genom licensiering med hjälp av upphovsrättsorganisationer, snarare än att direkt be om lov för varje enskild låt.

Liz85
0

Skulle det bes om lov varje gång någon gör en cover skulle nog mycket av en artists tid gå åt till att besvara sådana förfrågningar. :)

Det är det Stim är till för där. Att se till att låtskrivare och artister får pengar för att deras alster spelas. Iaf i tv men säkert också på turnéer och liknande.

Fick faktiskt maila en setlist från en konsert till en person en gång för att de skulle skicka in den till typ stim eller nåt liknande. Men de hade själva inte kvar den. :)

snowy00
0

#2:

Ja, det var det jag tyckte kändes så konstigt, och jag visste inte hur det annars skulle gå till :) men nu vet jag, och det verkar ju smidigt detta med licenser, om det fungerar som det ska.