Bästa rip av original?
Min röst går till Van Halens "Young Man Blues", en grymmare än grym tolkning av Led Zeps "Since I've Been Loving You". Eddie är betydligt mer än en teknisk pyramidal. Blev minst lika glad när jag hörde denna första gången som när jag såg första avsnittet av "Curb your enthusiasm". Vi snackar Fågelsång-nivå vilket får Sky's the limit att be om ursäkt.
Min går till Gary Jules cover på Mad World av Tears for fears.
Mvh // Johan
Depeche Modes Route 66.
Vänliga hälsningar
Niklas
Ryan Adams - Wonderwall

Jimi Hendrix "Wild Thing", live från Monteray - Jösses när han sätter plektrumet på A-ackordet (tror jag det är) och drar igång skakar man bara. Det sker först efter någon minuts intro in i låten men sedan gungar det ordentligt.

I will always love you - Whitney Housten (dolly partons låt först)
The way it is - Undercover. (Minns inte vad orginalbandet heter) men tycker undercovers version e bättre
finns några fler också, men den kom jag på nu=)

smoking in the boys room med mötley crue (var från början en lugnare version av contry blues)
#1 håller med, Gary Jules version av Mad World är helt underbar. Hörde på radio nån gång att skaparen av orginallåten tom tycker att den nya versionen är bättre =)

#4 Kolla bif nötter.

#1 Roland Orzabal (Tears for Fears) kanske?
#9: Helt korrekt, fixat nu.. :)
Mvh // Johan
#8 datan blev *** igen, (har hänt en g förra veckan när jag skulle öppna en sån där) blir som nåt virusgrej *suck o stöön*

#11 Det är en pdf-fil så "viruset" är Acrobat Reader som startas. Bör funka utan problem och om inte installera om AR.

Alice Coopers "poison" har det säkert gjort minst en miljon covers på men speciellt en är jäkligt bra. Kommer tyvärr inte ihåg vem som gjort den =(
#13 Nej du skrämmer mig.. Mår dåligt när jag hör en massa pop-covers på bra rocklåtar..:P
Står för tillfället still i huvudet på mig när det gäller covers.. Får återkomma senare. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

huum. covers alltså…. sweet dreams med manson :) *kan inte stava till orginalbandet* ^^'
#15 Eurythmics.. tror jag. ;) Och jo det har du rätt i, den är bra. :) Även Tainted Love har han gjort bra (inte säker på orginalartisten där..)
Sen tycker jag Strebers version av Mikael Wiehes 'Flickan och kråkan' är bra också. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

åh, tack ;P hur kunde jag glömma tainted love? <3 älskar videon, där är både manson och joey jordison så sööta :P orginalbandet är depeche mode…

Åh, Taintet love är ju sååå bra med Manson!! =D
The white stripes cover på Joline .. tror det är dolly parton som är "orginalet"

#19. Jepp Dolly e orginalet

och ett av banden som har gjort en cover på Alice Cooper's 'Poison' heter Groove Goverange (stavning?). Den versionen är ganska bra faktiskt
Som det skrivits, Mansons versioner av Sweet dreams och Tainted love, Mötley Crue med smoking in the boys room och Children of Bodoms version av Bed of Nails :) Även om Coopers absolut inte är dålig! CoB har även gjort en fin version av Brittans Oops i did it again ;)

#8 tack så jätte mycket. Vad jag kan se på tab:en så är det A som är starten även om det står D# i början men det står även att man skall stämma ner ett halvt steg.
Bästa coverbandet nånsin: Me First And The Gimme Gimmes som bara gör covers på allt ni kan tänka er. BÄST! :) deras cover på låten "Mandy" är t.ex underbar =)

# 23 Kaj, Jimi stämde ofta ned 1/2 steg vilket är ett omak när man ska spela låtarna. Kanske för att kunna bända lättare? Å andra sidan är Wild Thing mkt simpel ur det perspektivet så antagligen hade det nog mer med den musikaliska biten att göra. En kuriosa är att Jimi var en av mkt få personer som kunde bända e1-strängen hela vägen mot E-strängen. Krävs starka nypor för detta.
Brother Firetribes verision av Mighty Wings (originalet är Cheap Trick) Avantasia har gjort en riiktigt bra verision av Dancing With Tears In My Eyes. (Originalet är Ultravox) och sen har vi ju Dragonlands verisioner av Neverending story och Intuition, de är riktigt bra.. :) (Originalen är Limahl och TNT)
Jag tycker visserligen att TNT gör Intuition bättre och även Limahl gör Neverending Story bättre men Dragonlands verisioner är verkligen bra och det var ju covers det gällde nu.. :P
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
#24 jag håller med dig! Me First är helt underbara! brukar oftast inte tycka om covers, men Me First har mitt hjärta ;)

Imperiets balladen om briggen blue bird av hull
Dom får en medelmåttig låt att bli en goosebumpslåt
H9/V9 Årsta AIK
"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

#29 sen är ju cashs version av personal jesus (depeche mode) inte helt fel heller..
H9/V9 Årsta AIK
"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

#30 Nej det har du rätt i. Den är också bra :) Även "In My Life" som jag tror är Beatles alt. John Lennon orginal är bra. Ozzy har också gjort en bra cover på den!
Fast hela den skivan med Johnny Cash är faktiskt helt okej :) Trots att det svider i en inbiten hårdrockare (med dragning åt punken) som mig att erkänna ;-)
På tal om Ozzy så kan jag tipsa om skivan "Under Cover" som är en coverskiva där Ozzy sjunger sina egna favoriter. Mkt intressant och trevlig!

I fought the law - The clash
Joline - The white stripes
Tainted love - Marilyn manson
Märk hur vår skugga - Imperiet
Med fler :D