Punkterade noter? (trummor)
Håller på att lära mig trummor, har inte börjat på lektioner än utan spelar bara hemma. Men jag kan verkligen inte få till det där med punkterade noter. Jag vet vad det är. En not eller paus med en punkt efter förlänger den med halva dess värde. Men hur sjutton får man till det?

puuutt
Har tyvärr aldrig spelat trummor, finns säkert någon här som gör….så vänta…och…putta…och…vänta :)

Får väll göra det ;)

puttar igen ;)
Hallå…..låå….låååå! Blivande supertrummis needs some help…eelp…..eeeelllppp!!!

Hahahh :)
^^
Helena

Det är inte särskilt klurigt egentligen, bara lite enkel matte. Om du tänker dig att du har en takt som går i 4/4. Då går det fyra fjärdedelsnoter på en takt. Om du då har en punkterad fjärdedelsnot som du ska spela blir den alltså, som du själv sa, förlängd med halva dess värde. Hälften av en fjärdedelsnot är en åttondel som man "adderar" på det ursprungliga värdet. Nu har du en fjärdedelsnot och en åttondel som ska sitta ihop, men det kan också ses som tre åttondelar med bindebåge. När du ska spela den kan du alltså istället räkna till tre åttondelar istället för "en och en halv"
Har gått den där lektionen. Förstår inte ricktigt varför man räknar så men..så här räknar/spelar jag .halvnot- 2+1fjärdedelar dvs 3fjärdedelar .fjärdedel = 3åtondelar .åtondel = 3 sextondelar Med mina ord då, tre slag av takten under.
finns även en bra sida som jag tror förklarar detta heter musikakuten.se/trummor
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW

Jag vet inte hur man får en trumma tillatt ljuda i en hel takt, om det är det du menar. Om man spelar orgel, eller flöjt är det ju enkelt på så sätt att det låter så länge man blåser, eller håller ner tangenten.
Men om det är den rent rytmiska praksisen som är problemet, altså var i takten du skall markera taktslaget, så har jag förslag:
Försök tänka en punkterad halvnot som tre fjärdedelar (En halvnot + en fjärdedel)
En punkterad fjärdedel blir då tre åttondelar, (en fjädedel + en åttondel
och en punkterad åttondel som tre sextondelar osv.
Highhat, och cymbaler är ju dom delar av batteriet som klingar i egentlig betydelse. Highhatten reglerar du givetvis med foten…. Cymbaler brukar väl sällan dämpas egentligen (?)
Då återstår de egentliga trummorna (dom med skinn på)
Om du spelar fyra fjärdedelar på highhaten markerar bastrumman på första slaget, viveln på tredje, (enklast at utgå ifrån) så får du för dig att du vill ha två slag på bastrumman i en takt i stället, då markerar du på bastrumman på ettan som vanligt, samt på trean (samtidigt som du slår på virveln altså.)Det skrivs som två halvnoter.
Vill du nu skapa lite mer spänning i någon takt, så skall det synkopieras, och vi plockar fram punkteringarna ur verktygslådan !
I stället för at markera på ettan och trean (Vilket ju beskrivs med två halvnoter) så punkterar vi första halvnoten (som altså förvandlas till tre fjärdedelar. Därför får det bara plats en fjärdedel till i den takten.
Så vi säger att bastrumman noteras med en punkterad halvnot, och en fjärdedelsnot.
bastrumman kommer då markeras som följer:
**
EN (två) (tre) FYR EN (två) (tre) (fyr) EN (två) (tre) (fyr) EN (två) (tre) (fyr) etc.
**
(Samtidigt som highatten jämnt mal på : "En två tre fyr En två tre fyr etc. med en markering på varje fjärdedelsnot)
(Med det synkoperade slaget först varefter rytmen återgår till sitt grundmönster.) I detta fall kommer det altså att uplevas som ett dubbelslag i början på takten, eller i slutet på nästa.
Låt oss säga att fortsätta med att föreställa oss att du släpper highatten en kort stund, för att spela en rad åttondelar på pukorna, (Medans highatten för vårt inre fortsätter mala som vanligt - det blir enklare att räkna så) En enkel variant är att bara köra två slag på varje trumma, efter varandra.
Nu tänker vi oss inte bara Den egentligen tysta ) highaten som säger "Ett två tre fyr ett två tre fyr" osv. Utan vi tänker oss även mellanrummen (åttondelarna altså)
Därför tänker vi oss vår röst som räknar highatens slag: Ett-å-två-å-tre-å-fyr-å-ett-å-två-åtre-å-fyr-å etc.
Om vi då vill punktera första (åttondels~) noten i första takten, gör vi precis likadant igen (fast snabbare) (Det kan exempelvis tänkas: "e-het-h-å-t-vå-h-å-t-re-h-å-f-yr-h-å" osv.)
Du får altså tänka dig att varje Åttondel har eko på, och låter två gånger (altså att det går dubbelt så snabbt som i verkligheten)
Det första slaget sträcker sig då över ett halvt inn i "å", altså till "e-het-h-, varefter å noteras som en sextondelsnot, och markeras med ett slag, varefter vi lungt återgår till åttondelarna och fortsätter spela Ett-å-två-å-tre-å-fyr-å-ett-å-två-åtre-å-fyr-å etc." igen, och faller därefter inn i grundpulsen på nytt.
Jag villinte påstå att det är enkelt att utföra, och tvivlar på att jag själv förmår att utföra det utan föregående träning i skrivande stund. Men jag är inte trummis ! Och hellerinte särskiljt slängd i notläsning egentligen…..
Punkteringar är mariga för den rytmiskt otränade !
Dom ska systematiskt övas in, i de olika varianter som förekommer, i olika taktarter. Först långsamt, sen snabbaare. först i enklare sammanhang, och senare i mer komplicerade rytmmönster.
Jag brukar fixa det genom att göra om noterna till dubbla notvärden. Spelar jag exempelvis åttondelar, räknar jag altså sextondelar , och sätter ner tempot, till jag behärskara det, varefter jag höjer det succesivt, spelar jag fjärdedelar räknara jag åttondelar etc.
Ibland låter jag armen, eller handen gå/slå i takt med (de dublerade) taktlagen, och markerar te icke ljudande taktslagen i luften.
Altså om jag har en fyra fjärdedelstakt, med en punkterad fjärdedel, åtföjd av en åttondel, och två därpå¨följande fjärdedelar, så slår jag på ettan, och "luftmarkerar" på "å-två-" och markerar sedan på "å", samt på tre, och fyra.
Så här:
Ett (å) (två) å tre (å) fyr (å) så att det altså låter:
TWANG (å) (två) TWANG TWANG (å) TWANG (å)
(Parenteserna är altså luftslagen, medans ordet "TWANG" representerar ett slag på gitarren (Âr det piano heter det "DANG", och elbas "DOMP") 
I skolan fick vi lära oss att kalla noterna "ta, tatte, ta-a, och ta-a-a. Jag använder aldrig systemet, men jag tror att det är bra egentligen.
Egentligen tror jag att rytmiska figurer ofta är lättare at få grepp om med hjälæp av ett melodiinstrument, än med trummor eller percussion, eftersom melodiinstrument klingar hela vägen, så att säga. Därför är ett annat sätt att ta en en gammal leksakskeyboard,, flöjt, eller liknande (där man är tvungen att hålla tonen tills den är avslutad) och öva på. Orglar är perfekta_ där kan man hålla takten med vänsterhanden, och utföra variationerna med högern. detspelar i princip ingen roll vilka toner du använder men om tonerna ligger innanför samma ackord låter det mindre illa! Om du exempelvis tar tonen C, så får du ett C-durackord om du samtidkigt slår ann varannan vit tangent; (DVS C, E, och G) Med vänstern, samtidigt utför du variationerna på enbart C-tanagenten med högerhand. Själv hittade jag ett gammalt häfte för barn som lär sig spela piano första terminen, när jag lärde mig noter för många år sedan. Den fanns en andrahandsbutik för femton spänn Jag var vist i tjugoårsåldern eller så. Jag lärde mig spela tramporgel efter den. I dag är orgeln död, men kunskaperna finns i bakgrunden när jag leker med min synth…
Hoppas detta är begripligt, och at jag inte skrivit fel nånstans…..
Hoppas du kan använda det till något. (Såg att någon redan skrivit detsamma nästan, men jag skrev det här i går, och somnade, och satte in det i dag….) Om du inte fattar hur jag menar får du väl säga till så ska jag försöka uttrycka mig begripligare.
Som du ser är jag ju inte trummis (utan sanrare nån slags gitarist) Men jag har haft musik som hobby i många år, och provat massor av olika instrument.
Om du menar nåt helt annat så får du väl förklara dig. annars tror jag lösningen heter "öva, öva, och åter öva!" det brukar lösa de flesta musikaliska problem.

Aha, det var inte svårare än så! Nu fattar till och med jag ;)
Tack för all hjälp! :)