Bästa filmmusiken
Bra och passande musik kan verkligen höja upplevelsen av det mesta, inte minst film. Vilken film tycker ni har den bästa filmmusiken ni kan komma att tänka på?
// staffan
Lejonkungen. :) Finns säkert fler, men den jag kom att tänka på först. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Lejonkungen här med (:
"Magnetisörens femte vinter"

Haggard! :)
Oj, det finns mycket. Två filmer jag som jag direkt tänker på är The Straight Story av David Lynch och Requiem for a Dream.
Musiken till Nyckeln till frihet är väldigt vacker. Musiken till alla Tim Burtons filmer är nycket bra. Ledmotivet till Stora blå likaså.
Mvh // Johan

Kan inte peka ut ngn spec film, däremot har jag några favvokompositörer utan inbördes ordning. Ex inom parentes men gubarna har gjort så mkt mer.
Ennio Morricone (Westerns), Angelo Badalamenti (Twin Peaks), Danny Elfman (Burtonrullar), Henry Mancini (Rosa Panthern), Stanley Meyers (The Deer Hunter) och givetvis John Williams (oräkneliga).

Tja, det är ju utvisning på att glömma Nino Rota. Kanske den mest begåvade av alla.

Lejon kungen som tidigare har nämnt, gilllar även Pirates of the caribbeans instrumentalamusik
#7: Vad har Nina Rota gjort mer än Gudfadern. Brutalt bra tema, men mer då?
Musiken till Shindlers list är också bra. Är det John Willians?
Mvh // Johan

Star Wars theme.
Indiana Jones theme.

#9 T ex Fellinirullar som La Strada och La Dolce Vita. Japp, det är JW som gjort musiken till Schindler. Och till ett par andra.
#11: I princip allt som Steven Spielberg gör är väl John Williams musik. Håller med om att han är bra och mångsidig.
Mvh // Johan

Pulpfiction, och det mesta av Danny Elfman
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
lejonkungen

eh…Amadeus kanske….det var i och för sej et tag sedan jag lyssnade på Mozart….men han har nog stått sej.
Lion king (Engelska versionen) alla tre :) och the phantom of the opera.

Måste ju va…
The phantom of the opera
Pirates of the carribean
Gladiator
Sagan om ringen
m.m… =)

#15 Bra, begriper inte att jag inte tänkte på denna. Amadeus innehåller gudomlig musik. Rullen är överkanon.

18 ja, vem kan någonsin bli bättre….

19 Håller nog Bach snäppet högre. Kanske inte dags än men när dagens kommersiella musikaliska sandlåda (merparten hiphop) mättats gissar jag en remake av Amadeus, i form av Bach. Kanske inte så avlägset?

Hmmm….bach….mozart….för mej är inte svaret svårt…..MOZART!!!!
Hary potter får väl jag säja lite mystisk sådär, haha är inte så förtjust i filmerna förövrigt
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW

Lejonkungen har ju så sjukt underbara låtar :)

Spirit - hästen från vildmarken har bra filmmusik gjord av Bryan Adams. å Tarzanfilmerna av Phil Collins.
Shrek har oxå bra filmmusik :D

Jaaaa, Shreks musik är ju så braaaa!! Spec Hallelujah med Rufus Wainwright =D

#25 yes speciellt den. Jag sjöng den på min konferrmation också. *happy memory*
men Jeff Buckleys orginal av den låten är också kanon. :D

Hihi, det lät säkert jääätte bra!!! =)
Jag tycker faktiskt inte att orginalet är så bra! =D
Titanic

#26 Jeff buckley är inte orginalet, fast du kanske inte menade så :P
Garden state
Ingen mer än jag som kommer att tänka på "Sista natten med gänget"?
Där är musiken verkligen en del av filmen, i dubbel bemärkelse. Dels förhöjer den stämningen i filmen, dels ingår den som en del av handlingen.