Musik och kläder
Funderade på det här att man förbinder en viss musiksmak med en viss klädstil. De som lyssnar på heavy metal har "alltid" långt hår, smala jeans och svarta tröjor med Iron Maiden-tryck till exempel..
Hur är det med er? Kan man se på er vilken musik ni lyssnar på?

Jag kan ju svara för mig själv först och på mig kan man knappast se vad jag lyssnar på för musik. De flesta verkar ha uppfattningen om att jag lyssnar på "topplistan" eller r'n'b och de kan inte ha mer fel *fniss*
Nu lyssnar jag på väldigt mycket olika musik, men när jag plockar fram Marilyn Manson och In Flames så brukar de flesta bli chockerade
Undrar hur man måste se ut för att lyssna på sånt..?
Här är en bild, så ser jag väl ut på ett ungefär, för det mesta. :) Lyssnar på väldigt mycket olika inom rocken, allt från rock n roll till thrash och black metal..;) Fast Nirvana och Alice in Chains hör ju till favoriterna. :) Ingen har väl hittills blivit direkt förvånad över min musiksmak.. Vad jag har märkt i alla fall. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Det beror lite på när det gäller mig…
Nu helt plötsligt så har jag fått för mig att lyssna på Josh Groban å det kan man väl ibland inte tro när man tittar på mig då jag har två piercingar och ofta är mkt svart runt ögonen XD
Det syns inte alls på mig. Folk tar mig som popoffer, fast jag egentligen lyssnar på alternative rock mest. Som Muse. =)
jag tror inte heller folk blir chockade, eller jo, möjligen när jag kläcker att jag är tokkär i pet shop boys ;)

det syns kanske lite på mig.. eller, ja, som sagt kanske. klär mig mest i rött och svart, kajal, mycket säkerhetsnålar, ett halsband i svart gummi med vita nitar, converse och snart dreadlocks.. inte så mycket punk vilket jag lyssnar mest på, men jag ser ju lite mök ut i stilen :P
jag vet inte ifall det syns :p
klär mig mest i svart.. svart runt ögonen och svarta naglar.. :p
#4 Alternative rock, pop, nästan samma sak för de flesta
(inget illa menat för jag är också tokig i muse!)

Jag klär mig lite poppigt, mycket överdrivet rosa och hårspännen, men jag lyssnar mest på folkmusik om jag ska vara ärlig :P

Ingen kan gissa vare sig vad jag jobbar med eller lyssnar på av min klädstil tror jag…
Alla tror av nån anledning att jag är en fin liten flicka som bara som e så gullig och söt…! såååå trött på det..
Men om de bara visste!! =) Alla blir så chockade att jag är målare och lyssnar på rock alternative och punk!!

Folk blir ibland förvånade när jag säger att jag lyssnar på rock/hård rock och countrey ;P (bland annat)
Klär mig väl som ett modernt popoffer kan jag tro, men ibland har jag svarta kläder å nitskärp och då tycker folk jag passar å lyssna på rock. haah

man kan nog gissa sej till att de inte e dansband direkt. ja har mest svarta kläder. de e nog de enda som går att säja om min klädstil. o när man ser nightwish o inflames tröjorna så kan man nog gissa. o de e ju mestadels metal som gäller här. fast ibland får man ha lite omväxling i form av belle & sebastian, bob marley eller nåt industrialgrejs.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Nej inte numera, men när jag gick på högstadiet/gymnaasiet var jag en liten syntare:)
Jag förstår inte varför man måste se ut på ett visst sätt för att man lyssnar på en viss sorts musik. Jag lyssnar på rock, hårdrock och metal. ALLA som fått reda på vad jag lyssnar på för musik har blivit förvånade. De förväntar sig att jag ska lyssna på tuggummipop eller ngt liknanade… (Fördomar om blonda?
) Jag klär mig oftast i jeans med olika ljusa överdelar. (jag ser blek ut i mörkt
)

Det roliga är att det är så många som har en alternativ och "egen" stil med stort "f*ck the mainstream" skrivet i pannan är som stöpta ur sin genre-mall.
Sedan tror jag, helt kallt och hemskt, att många som inte kvalificerar in i snygg-genren söker sig till en stil där det är rätt att vara ful. Liksom för att övertyga sig själv och världen om att man är ugly by choice.
Been there, done that, liked it! :)
Jag var väldigt mycket indie, emo, alternative rock-kille i gymnasiet. Det var underbart. :)
Mvh // Johan
#16 ohh, det vill man så se kort på ^_^
nee, vetefan vad jag har för stil. Klär mig färgglatt och ÄLSKAR färger. Har lite svårt för att folk tycker att visas färger skär sig, jag ser det bara inte… tja, jag lyssnar väl mest på allt fast det är väl en viss sorts musik som alltid återkommer och känns rätt. Vad jag skulle klassa in den i är väl inget jag gillar att säga (med tanke på alla fjortis-emosar) men tja, jo emo-indie får det väl bli. urk, orka att jag ens sa det… hitta på en ny genre att lägga in jävligt bra musik i thanx? börjar bli trött på att nergradera mig själv genom att säga emo varenda gång ^^

Haha, jag har lite varierande musiksmak men om jag skulle gå efter "ramarna" hur jag "borde" se ut så skulle ja ha svart hår, minst en piercing och gärna mycket kajal. Nu är ju jag blond, har ingen piercing (förutom örhängen) och kajal blir det väl bara ibland. Jag lyssnar alltså mest på skate/punk/pop. ^^
Just nu brukar jag ha Smala jeans/byxor, munktröja, t-shirt m märke, svarta skor bla bla :P Har klippt håret rätt kort nu. Ska färga svart sen.. morr.. morsaan vill inte att jag ska göra det än den korven >:[ Allt svart. svart. haha

Har alltid gillat Ramones. Johnny Ramone styrde ju ganska hårt vad de skulle ha för kläder. T ex Rocket jacka av Brando stil 50 tal, jeans och jympa dojjor.
Nu gjorde jag slag i saken och köpte en rocket jacka från handlesboden.com som säljer MC kläder.

20# haha.. jag lovar mamma blev inte glad när jag kom hem med lila hår det säger jag :P
Hahaha xD
Och så brukar jag ha en nätgrej på högerhanden 8)
Jag lyssnar huvudsakligen på punk och rockabilly/rock n roll. Jag har ganska blandad klädsmak och ser ganska alldaglig ut förutom att jag för det mesta BRUKAR ha converse och stuprör + munkjacka. Vissa dagar kan jag se ut som värsta RnB snobben. Så jag vill inte påstå att det syns vilken musik jag lyssnar på.

23# ah. jag har schackrutiga armvärmare :) och så schackrutigt skärp och nästan alltid schackrutig slips! <3 :D
Och nitskärp x) hihi
svarta kläder lite nitar och så
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
#21 Snygg jacka, tror det är näst intill exakt en sån jag köpte idag. :) Fast i lite mer kvinnlig modell då. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#8 Ja, det har du nog rätt i. Men det är en jädra skillnad på Muse och till exempel Kent. (Inget illa ment mot Kent nu, men ni kanske fattar…) ^___^
putt :P

Haha det här var ju en rolig tråd! Den puttar jag upp :D
Och för att svara: nej, det syns inte mycket på mig vad jag lyssnar på. Har oftast svart och en förkärlek för döskallar och stjärnor, men sånt är "inne" nu så jag röjer inte min "äkta identitet" ^^ (lyssnar på Hårdrock och metal mestadels)
Hmm.. jag tror inte att det syns på mig…
Jag är inte så mycket sminkad, bara ibland. Jag brukar klä mig i mjukisbyxor för det mesta men om jag klär upp mig är det vanliga jeans eller någon snygg kjol med thigts under… jag brukar ha slitna jympa dojor, höga klackar eller sandaler. (Har nästan inga märkeskläder kan jag tillägga) Och det mesta jag äger (bortsett från byxor) är rosa, mest babyrosa. Och jag lyssnar på heavy metal, hårdrock och 80-talsmusik… hehe jag vet inte.. låter det som ett typiskt utseende för en hårdrockare? :P
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
vad emoo jag var när jag skrev här förra gången xD
folk brukar till mej bah ja men vad har du i din ipod? :O för jag sjunger typ alltid när jag lyssnar på musik i skolan vilken jag gör hela tiden å de e lite olika musik å nej man kan inte se det på mej vad jag lyssnar på, ifall jag inte kommer med bandtröja eller så då x)
Japp det kan man.
HAha, då är jag väl schablonen då. Gillar Heavy Metal, älskar smala jeans, har långt hår. Men mina fina MAidentröjor är jag så rädd om, att de ligger i skåpet. Ok, ska ha på mig när jag går på konserten förstås! HAha, jag är alltså 57 år!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Att jag lyssnar på McFly syns nog på mitt humör eftersom jag alltid är jätteglad :D
I min klädstil syns det att jag lyssnar på HipHop, ni vet, säckiga jeans, säckiga luvtröjor.
Men i sättet är jag inte alls så
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

Hmm jag vet inte om man kan se på mig vad jag lyssnar på men man borde nog kunna lista ut eftersom jag ALLTID är svartklädd och oftast har väldigt mycket svart runt ögonen.. men aa.. folk kan ju få tro vad dom vill men sanningen är den att jag lyssnar på så mycket olika men den absoluta favoriten är Marilyn Manson såklart..
Jag vill gärna visa vad jag lyssnar på för musik/står för. Jag lyssnar för det mesta på Hårdrock/metal.
Använder oftast: läderjacka, nitar, boots, bandmärken, tighta stretch jeans/vanliga jeans, bandtröjor som jag sytt och klippt till själv. har också långt hår.
Tycker att om man är en riktigt hårdrockare så ska man visa det.. inte åka på swedenrockfestival och sätta på sig en Iron maiden tröja, och sen när man kommer hem igen så sätter man på sig sina vanliga svenssonkläder igen.
nu kommer jag antagligen få massa kritik :p men detta är det jag står för och jag gillar att klä mig så här och jag älskar att se andra hårdrockare på stan som också klär sig så. inte så ofta man ser det nu längre tyvärr :(

#40 Jodå visst kan man ju tycka så, men jag anser mig inte vara mindre "äkta" som hårdrockare för att jag inte alltid går i bandtröjor, jag gör ofta det på fritiden, jag älskar döskallar, går alltid klädd i svart och har även jag långt hår. Men på jobbet t.ex. har vi dresscode och då funkar det inte, då får man tona ner det, som i vissa andra situationer.
Det är inte så viktigt för mig att det syns att jag gillar hårdrock och metal, jag lyssnar ju för min egen skull och inte för andras. Och det har jag gjort såpass länge att jag är rätt säker i min musiksmak och roll i övrigt.
#41 jojo jag går också i svart och älskar också dödskallar. så sånt har jag också. det blir inte alltid bandtröjor så =)
nä men på jobb så är det skillnad tycker jag (även om jag tycker att man ska få klä sig hur man vill) så respekterar jag ju om man inte får gå klädd hur som helst. då har jag andra kläder om det så måste.
jo det är sant också det du säger. men jag klär mig för min skull också för jag älskar att klä mig så här. annars hade jag gått i modekretsarna då de flesta av mina vänner klär sig i sånt. men jag gillar ju ändå att sticka ut, om du förstår hur jag menar. men det är ju för MIN skull ändå som jag klär mig så här.

#42 Jovisst förstår jag att du gör det för din egen skull, menar inte alls att dömma dig på något sätt utan gjorde bara en allmän reflektion av ditt inlägg :)
Men jag anser inte att man måste "visa" vad man lyssnar på för att räknas som "äkta". Men det är min personliga åsikt.
#43 nä förstod det =)
nej det ska man ju inte behöva göra. men jag tycker ändå att det ser lite "fel" ut när en kille som är kortklippt, med vanliga kläder kommer å säger att han bara lyssnar på hårdrock. okej det är väl inte fel men jag tycker det ser lite wierd ut ;P men men.. vi lever tyvärr inte på 80-talet längre :(
#45 nä men det var charmigt då :D jag är född 86 så jag var ju inte med så länge där hehe.. men om man kollar tillbaka på tv och människorna.. allt verkade så mycket bättre då. iallafall ur min syn ;P gillar inte detta samhälle alls så. för mycket kontroll med allt och att alla ska se så extremt snygga ut.. som fotomodeller :S
typ, ungefär såhär brukar jag klä mig… Gillar mycket svart och grönt och har även bagy-byxor eller långa shorts på mig. Gillar finurliga t-shirts och band-t-shirts.
Folk kan väl se lite att jag är hmmm, lite alternativ men jag lyssnar på väldigt mycket olika. Är inte speciellt förtjust i de där vanliga "alternativa banden" utan jag behöver lite ny stimulans med lite konstig musik… :) cocorosie, geoff berner, kaizers orchestra, mm
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag undrar om det är normalt för en långhårig hårdrockar kille som jag kan använda stretch jeans..har ett par "tajta såna" men e det normalt? jag skämms när jag använder dom, bara undrar

använd de kläder du själv tycker om och känner dig bekväm i! jag tror att vi överhuvudtaget bryr oss för mycket om vad andra ska tycka, ta på dig det du tycker är snyggt och trivs i så kommer det synas på dg att du känner dig bekväm
mitt svar är alltså: självklart kan du använda stretchjeans
H9/V9 Årsta AIK
"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

angelclaw: du är vis du, funderat på en karriär som filosof? :P
H9/V9 Årsta AIK

haha ska vi döpa om tråden till tantans och angelclaws gulligulltråd? :P
H9/V9 Årsta AIK

ja det har du rätt i, men kanske snarare
"Tantan och Angelclaws frågespalt - fråga dem för de kan allt om bra musik som inte är Idolbajs eller highschoolmusicalmjäk"
eller har du nåt mer att tillägga?
H9/V9 Årsta AIK

man kna nog inte se vad jag lyssnar på genom att kolla mina kläder :P har nog en väldigt mixad musik smak så :P

#57 precis! och sen startar vi ett parti och tar över sverige (och i förlängningen världen)!
H9/V9 Årsta AIK

indirekt? det var det dummaste jag hört, det är ju bara vår förtjänst! när hela världen är angelclaw-och-tantan-land finns det inga andra länder att kriga mot och inbördeskrig kommer ju inte vara ett alternativ med vårt excellenta styre!
H9/V9 Årsta AIK

På mig kan man se klart och tydligt vilka stilar jag gillar att lyssna på:)
Försöker blanda så gott det går mellan raggarkläder och Goth:)

åh, vilken tur.. blev faktiskt lite orolig där ett tag
H9/V9 Årsta AIK

oj jusst det.. det höll jag på att glömma
äääh, allt är ju inte vår förtjänst såklart, vi är egentligen ingenting utan er, kära folk!
H9/V9 Årsta AIK

nopes!
jag kläer mig verkligen inte efter vilken musik jag gillar. jag bara klär mig i vad som faller mig in. oftast jeans och ngn tröja till det :) när man var yngre, 14, då var det mer seriöst att man ville visa osv vad man gillade.
eftersom jag chockar folk dagligen genom ny hårfärg, stil byte, nytt intresse… så blir aldrig någon direkt chockad. får för det mesta med folk på mina idéer oxå…

Jag klär mig ju lite modernt, tunikor och tights och jeans. ;) När folk frågar vad jag gillar att lyssna på, först säger jag Coldplay, och det kan de förstå. Sen säger jag Gorillaz, förklarar att de är experimental. De reagerar inte så mycket. När jag förklarar att jag gillar Tool, och sedan förklarar att de är hårdrock, då blir folk väldigt förvånade. :P Och när jag säger att jag gillar hiphop så blir e också lite förvånade..

Jag lyssnar mest på rock.Klär mig mest i svart.
Hum, klär mig i de jag känner mig bekväm.
Lyssnar på rock..
Klär mig allt som oftast i tajta stuprörsjeans eller loose fit jeans med en långärmad och en -tshirt över den långärmade. Eller bara olika linnen, oftast i lager. Mycket med dödskallar på..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
jag tror att mina kängor är rätt avslöjande. :P men annars tror jag det kan vara svårt att veta vad jag lyssnar på genom att bara titta på mina kläder. Fast jag har oftast svarta kläder. Lyssnar mest på metal i olika slag. Rock.
Det jag har funderat på, finns det nån som bara lyssnar på typ pop, r'n'b och ändå går runt i stora svarta kängor?

Att klä sig enligt någon mall är bara… gäsp. Jag klär mig som jag vill och skiter fullständigt i vilken kategori folk föredrar att placera det i. Det är mest blått, svart och turkost i olika nyanser plus en del lila kläder. Ränder är också trevligt. Jag har ganska så varierad musiksmak så jag skulle inte kunna placera mig i en "stilmall" om jag ens ville
Lyssnar på mest Marilyn Mansson, The Adept, Mando Diao, Band of Horses, Hästpojken, Anna ternheim, Kent, Dark Tranqullity, Arctic Monkeys, Coldplay och Cornershop just nu, men det ändras från dag till dag.
#75 snyggt! :)

#76 Tackar tackar 

är politiskt aktiv klär mig som en bohem/hippie/luffare/aktivist/60 70 tal helst barfota nästan inga nitar nästan inget svart nästan aldrig smink mycket färger!! mycket 70 tals skjortor med spets och hemmasydda kläder. tuppkam.
lyssnar på progg, punk och proggpunk ev övrig politisk musik och endel klassiskt och steampunkklassisk.
tror det syns lite ;p

de syns nog ganska bra på mig.. ja klär mig oftast i Jeans med bootcut, Boots, Rutig Skjorta & ibland en cowboyhatt. vilken musik ja lyssnar på kanske ni själva listar ut? något förslag??
ja tror inte de syns på mig :) ibland kanske :)
jag älskar så många olika musikstilar och jag byter klädstil var och varannan dag ;)