Hemmagjord studio?
Hehe, tänkte smått på vad behöver man om man ska göra en hemmagjord studio? :)
Alltså, vilken "utrustning" behövs? ;)

Ett Cubease-program, en mick (minst) en synth. En dator, styrsystem (Windows exempelvis) Vilken dator som bara klarar windows duger, men det ska helt vara en separat dator. med ett bra ljudkort, (köps också separat) med flera ingångar för olika instrument och CD-rombrännare, samt en handbok till Cubaseprogrammet. Har du det kommer du ett bra styckke till att börja med. Men en studio kan givetvis byggas på i evighet.
Vill du bara spela in dig själv och gitarren behöver du givetvis inte synthen. Men den är bra att ha, och lägga in ljud, och musiksnuttar med, när Cubease känns otillräckligt.
Hörlurar är bra att ha om man inte har vill behålla familj, lägenhet, och goda grannar.
Nu talar jag om "hemstudio" givetvis. Skall du ha ett helt band där, med trummor, förstärkare, och en enubbe som mixar medans ni spelar osv, krävs det givetvis mer - särskiljt om ni spelar strobandsjazz, typ…… så ska ni ju ha lokal, isolering, och en hel massa grejer….. i princip kan du nog fortfarande använda Cubase, men du skall ha ett dyrare ljudkort med fler ingångar.
Men är ni bara några polare som träffas ibland, och grannarna bara accepterar det, eller om du bara ska sitta och komponera, eller spela in dina låtar, och lägga på instrument, så tror jag det jag räknade upp räcker.
Därefter finns det en nivå som börjar bli så proffessionell, och dyr, att jag inte har kol på något som helst längre…… Men man kakn göra MYCKET med ett Cubase-program ! Och du får ett proffsigt ljud, om du kan programmet.
Kommer man över ett gammalt Cubase, kan man klara sig med en mycket billigare och äldre dator. Men dom klarar inte det nya Cubase. och jag har försökt hitta sådana program själv - Det är svårt.
Alkternativet kan vara en gammal fyrkanals bandspelare (eller för den delen åttaspårs, eller sexton……..om man har råd) Det blir inte mycket billigare, och så skall man krångla med kassettband, osv. Jag tror CD:er har bättra ljudkvalitet. Och så gör dom inte bandsallad.
Det finns även nya harddiscrecirdere. Dom är INTE billigare. och jag trored du kan kan du manipulera mycket mer med musiken i Cubase (Typ ändra tempo, lägga in trumljud, få musiken i notskrift osv.) Cubase är dyr, men det finns en skrapad version numer också. den kostar viss omkring 3000. vidare kan man ibland få den på köpet om man koper en synth. Jag har sett ett sådant erbjudande för 6000 nyss. (Och det är VÄLDIGT FRESTANDE…..)
Annars går nog hela kalaset på mellan fem, och tio tusen skulle jag tro, beroende på vilka krav man har. Men man kan ju köpa en sak åt gången…..

Tack för svar iaf ;)
Ja men om man skaffar en mic och vill spela in hiphop musik, rap. Då behövs väl inte mycket?
Inte direkt att jag tänker skaffa en gitarr & rappa till… Jag vill ju isåfall mixa lite med bakbrundsmusiken på datorn, i något sådant pogram. kanske borde nämnt det innan.
Om man inte vill vara ett riktigt proffs utan bara göra det för skojs skull. (sedan tar ju hiphop, eller dom flesta även samma bakrund som andra).
Så vad tror ni jag behöver till det?

Program jag skulle rekommendera är Soundforge(för ljudeditering). Waves pluggar(Bra till både protools och Cubase för mixning/mastring) och kanske då om man vill ha ett billigt paket med ljudkort - Protools LE(runt 3-4 tusen). Cubase fungerar fint(ibland) men det beror helt på verion också såklart ;).
Nuendo är också ok men jag känner generellt att undvik 64bitars OS system till alla steinberg program(inkl cubase då). De brukar inte vara kompisar så länge. Ett bra för pengarna alternativ om man "lånar" programvara är att kanske skaffa sig ett:
http://www.pricerunner.se/pl/48-654116/Ljudkort/Edirol-FA-66-FireWire-priser
Firewire är bra på att hantera mycket på en och samma gång. Vill man inte köpa något externt ljudkort så kan man köra Asio4all drivarna(fungerar till nästan alla ljudkort) och ändå få relativt bra latensy på tex microfon, synth, gitarr mm. Bra loopprogram till t.ex hipphopp, house och dyligt skulle vara Reason. Jag vet inte mycket om det mer än att det går att lina till cubase t.ex.
Hoppas detta hjälper lite 

Jo, altså givetvis kan man göra ljuduptagelser billigare.
En kassettbandspelare kan man få för hundralappar…..
Men det är inte längre vd jag kallar "studio", och därmed har vi kommit en bit från den ursprungliga frågan ( som jag förstod den)
Steget efter en vanlig bandspelare är givetvis en tvåspårig rullbandspelare. Vi är nu uppe på omkring ett par tusenlappar, och uppåt.
Steget därefter är kanske en gammal begagnad fyrkanalare eller så.
Jag tycker det är lite vilseledande att tala om en beg fyrkanalare som en "amatörstudio".
Så upfattades inte apparaterna under den analoga tidseran heller. oftaanv¨ndes dommest för att spela ihop lite olika spår, och höra hur man lät själv, eller med polarna, och så gjorde folk "demoer" på dem.
Men visst - det har sålts uptagningar, gjorda med med såväl kassettdeck, som med fyrkanalare. Dock vill jag påpeka - ett modernt öra behöver inte vara SÅÅÅÅ tränat för att höra det som regel.
När vi talar om fyrkanalaren befinner vi oss nog i en gråzoon. vissa musiker kan ge sig till att "romantisera" en del omkring ett ljudideal som andra upfattar som andra upfattar för "hemmagjort", och oslipat. Idealet i rock´n´roll är givetvis när musiken "lyfter", utan minsta pålägg, eller mix (tr) ande, och låten bärs fram av oförfalskad energi……Men hur ofta händer det för en enkel amatör…????
Men visst kan ljud bli överarbetat, och för "syntetiskt" ibland. åter igen beror det nog på vad man vill med studion/bandspelaren. Och hur tekniskt lagd man är…..
Min personliga åsikt äar att allt under Cubease varianten är för amatötrmässigt för att tillfredställa mig i längden. Men har man väl fått Cubeace, en synth, och lite mickar, så är det egentligen så avancerat att jag antagligen aldrig kommer att använda faciliteterna fullt ut. Men jag har svårt att hitta något mellanting.
Men jag tycker definitivt att man kan ha enormt roligt med enklare medel ! Och har man inte råd till en hemstudio, så ska man köpa en bandspelare eller nåt till att börja med !