Vad är en bra låt?
Jag funderade över det häromdagen. Ett svar jag kom fram till är att en bra låt är en låt som är bra oavsett vem som gör den. Beatles och ABBA har gjort massor av såna låtar.
Vad tycker du kännetecknar en bra låt?
Vänliga hälsningar
Niklas
En bra låt får mig att rysa, får mig att må bra eller dåligt. En bra låt påverkar på ett eller annat sätt.
en bra låt för mig är en låt som får mig att känna :) de kan va känslan artisten förmedlar i rösten eller bara melodin eller texten.
chris browns låt forever e en sån låt som jag får fjärilar i magen av :) jag vill bara dansa och va glad! :)
en bra låt är både rytmen i musiken, eller en text som berör på något vis. favoriten just nu är akon - right now (na na na)
En bra låt får mig att känna mig mer levande. Det måste (för mig) vara både rytm och text som stämmer för att jag ska klassa den som bra. En sådan låt som inte går att spela sönder, och är lika bra även ett år efter man spelade den sist =)
Paulina
För mig är en bra låt något som har ett budskap med sig. Någonslags sensmoral i botten. Jag gillar skarpt Martin Stenmarcks 7milakliv och 100 år från nu, det är två låtar som passar på mig. Så för mig är det två bra exempel på bra låtar!
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Låtar som berör mig starkt…. Både på bra och dåliga sätt. :)
// Liinda

en bra låt för mej är när den förmedlara net heller han nån spesiel sack som gör att jag regerar på det
#5: Betyder det att det inte finns instrumentala låtar du tycker är bra?
Vänliga hälsningar
Niklas
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
här e en av mina favorit låtar :) den får mig att känna så många känslor på en gång. den passar till hur jag än känner mig :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#8. Självklart! Jag är en väldigt humörmänniska, så vad jag gillar för tillfället är ungefär som jag mår. Det finns jättemånga fina instrumentala låtar som jag gärna lyssnar på. Tänker du på låtar utan text, så lyssnar jag väldigt gärna på "svensk klassisk", gärna med nyckelharpa och sådana typiska svenska instrument.
En annan favorit, som nästan bara är instrumental (=) som jag älskar är Mio Min Mio.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
En bra låt ska ha känsla, mycket bakgrundseffekter och bytande tempo. Mycket snabb men också tung bas, gärna ett bpm på ~170.
Bra text också, kärleksförklaring eller bara rent hat mot någonting. Haha, ja det låter kanske konstigt men det är schyst.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
Nine Inch Nails Hurt är väll ett perfekt exempel på vad en bra låt är. texten förmedelar och ger en "reconsider-effekt", texten är även lätt att komma ihåg och lätt att sjunga med o nynna på. Ett genialiskt mästervärk skulle jag vilja säga.
#13 en av mina favorit låtar:) gillar den me johnny cash med :D
#15 haha den e ju me skitbra :D
#15 En av mina favorit låtar :)
Musik är till stor del en färskvara tycker jag. Men då och då dyker det upp låtar som aldrig tycks passera bäst före-datumet. Även om man inte lyssnar på dom jämt, så inser man hur mycket man saknat låten när man väl hör den. De håller för hur många lyssningar som helst.
Mvh // Johan
#19 vill du ge nåt exempel på någon låt som aldrig passerar bäst före? :)
det är alltid lika spännande å höra vilka låtar andra inta kan släppa :)
Mad World - Gary Jules
Chocolat - Snow Patrol
Run - Snow Patrol
Chasing Cars - Snow Patrol
Sandy - Popsicle
Mayonaise - Smashing Pumpkins
Wake up - Rage Against the Machine
What I Am - Edie Brickell
Vansklig mognad - Trio Lligo
If Everything Fell Quiet - The Reindeer Section
Miss Missery - Elliot Smith
Colorblind - Counting Crowes
Bara för att nämna några jag kommer på direkt.
För er med Spotify så kan ni lyssna på spellistan här.
Mvh // Johan
åh en låtlista i min smak :)
hur får man en inbjudan till sidan?
/fnuha
#22: Jag tänkte just skriva att jag inte har några att dela ut, men nu såg jag att jag har fått nya. Om du skickar din e-postadress i ett meddelande skickar jag en.
Spotify är suveränt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Här är min låtlista just nu. Mycket blandning:
http://open.spotify.com/user/nickej/playlist/5hQdJOuU45UcMWt2sevOtg
Vänliga hälsningar
Niklas
#24 nu du niklas nu e de party hos mig :D
tryckte upp din spellista för lite tips!
*sjunger* Ah, ha, ha, ha, Stayin' alive. Stayin' alive! *dansar lite* 
#21 johan du skulle nog tycka om the perishers om du inte redan hört dom? :)
#25: :-)
Jools Holland & His Rhythm & Blues Orchestra är också sköna:
http://open.spotify.com/user/nickej/playlist/41IddEJDHIn1oU0MuvbMRg
Testa Revolution (gammal Beatleslåt) till exempel.
Vänliga hälsningar
Niklas
#27 åh den e bra! :) man blir så glad! 

ja det blir man
#26: Tack för tipset! Låter mycket lovande än så länge.
Mvh // Johan

ok det tycker jag ochså låter bra
#30 härligt :)

japp

En låt som fyller mig av känslor, får mig att rysa och vilja skrika, såna låtar gillar jag! :') Och andra som får mig att bli drogar också.. xD
en bra låt kan jag tycka är när jag känner mig träffad, alltså att jag känner jag är med i låten. Att texten ger intryck och musiken får känslorna att svaja- det är en bra låt.
Bara för att en dänga på radion sätter sig i huet behöver det inte vara ett måste att det är en bra låt-bara för den sakens skull =)
*Peace*
Som andra redan skrivit: en låt som får mig att känna något. En låt som passar in på det humör jag är på.
Är det inte en rent instrumental låt så vill jag att låttexten ska kännas vettig eller bra av annan anledning, jag vill att det ska kännas som om alla instrument verkligen hör ihop. Inte så man tänker "Åh, här spelar trummisen underbart, men resten.. tja, de var ju okay".
Sedan är jag väldigt svag för musik där det någonstans finns med ett piano, en fiol eller annat som inte tillhör det vanliga "Bas + gitarr + trummor + sång". Sedan är jag väldigt svag för när män sjunger, eller ska man kanske säga lite mer att jag sällan gillar musik där kvinnor sjunger…
Sisters of mercy har många underbara låtar, vissa av 69 Eyes äldre låtar är underbara, The Doors har mycket trevligt, Bauhaus likaså, The Ark är fantastiska och Wednesday 13 har mycket kul. Musik av Children on stun eller Nick Cave kan få mig att riktigt njuta… Åh, det finns mycket fantastiskt att lyssna på.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Ensorglig melodi med studsig remix av trummor, elgitarr osv. och kaxig pop/rock text.. =D
En bra låt enligt mig är en låt jag frivilligt lyssnar på flera gånger i rad! Ofta är det låtar som berör mig eller gör mig glad.
En sorglig låt som berör mitt hjärta är:
Beth Nielsen Chapman - Sand And Water
En bra låt med skön rytm som gör mig glad är:
Groove Coverage - Far Away From Home
En låt som gör mig överlycklig är:
Fall Out Boy - Hum Hallelujah
En låt som betyder mycket för mig är:
Matt Redman - Blessed Be Your Name
Dessa 4 låtar är 4 stora favoriter som jag kan lyssna på om och om igen :)
En bra låt för mig är något med svängig melodi som man inte kan sitta still till, eller någon låt som inte alls är svängig men som man bara vill blunda och stänga av världen och bara lyssna. Den ska fastna i huvudet, och för mig ska man heslt inte kunna koncentrera sig på något annat än låten, då är det riktigt bra!
Typ som nu, det dröjde tre minuter att skriva det här inlägget för att jag inte kan skriva och sjunga samtidigt, och jag såklart måste sjunga med på låten jag lyssnar på! Nu var det The Mamas and The Papas - California Dreamin', om den spelas kan jag inte göra något annat än lyssna!
Artister/grupper som lyckas med det här för mig är Takida, Michael Jackson och ABBA. Alla är olika stilar, men jag kan inte sitta still när rätt låt kommer från någon av dessa.

Olika, finns ju låtar som är bra i olika sammanhang och i alla sammanhang.
Michael Jackson's Don't stop til you get enough är för mig en underbar låt att dansa till haha, enligt mig iaf. Dock vill jag inte påstå att det är en utav mina favoriter.. Sen kan jag få för mig att lyssna på Lady Gaga liksom, även fast jag inte gillar sådan musik ö.h.t.. Men det kan vara kul att flamsa ibland liksom.
Däremot låtar som alltid är guld värda för mig är: Joy Division - Love will tear us apart, Morrissey - November spawned a monster, Gossip - Heavy cross. Finns hundratusentals skulle jag tippa.. men det var dem som kom upp nu!

En bra låt för mig är en som får mig att verkligen lyssna på den.
Man hör mycket musik via radio, tv, datorn mfl. men mycket utav dem går in i ena örat och ut genom det andra.
Men när jag hör en låt som får mig att vilja lyssna, bara stanna upp och lyssna på den meningsfulla texten, den vackra melodin och gungande rytmen… Då har man hittat en bra låt =)
Ixion / Medarbetare på musik.ifokus.se