klassisk musik,svårare än ni tror
Jag är så trött på alla som tycker att det är töntigt att spela något klassiskt instrument,som typ piano eller fiol m.f Man kan komma jättelångt med klassisk musik!Uppträda,tävla,ta stipendier m.m. Jag har spelat piano i 9 år sen jag var 5 och har fortfarande jättemycket kvar att lära mig. Så snälla ni som tror att klassiskt musik bara är för töntar och att "vem som hälst" bara kan banka på ett piano,ta er en tankeställare.Självklart får man tycka vad man vill,men jag tycker det är dumt att dömma ut en genre,bara för att den inte visas lika mcket som tex popp/rock.
Jag har aldrig dømt ut klassisk musik. Faktum ær att jag lyssnar sjælv ibland. Lyssnade mer nær jag var yngre dock mycket beroende på att jag sjælv spelade klassisk piano som liten. Då var barockmusik roligast att spela. Man kan sæga att Chopin, Lizt eller varfør inte Rachmaninof var ytterst olæmpliga før min fingerstorlek :D. Barockmusik dæremot blev askul att spela.
Numera lyssnar jag mest på Sjostakovitj som har varit klassisk musikfavorit i många år. Jag gillar det tunga, depressiva och det får gærna vara atonalt.
Jag vet inte riktigt vilka det ær du syftar på som påstår att klassisk musik ær "tøntig". Antagligen de som inte kan spela något instrument och dærfør inte heller ær musikaliskt nyfikna. De svæljer skiten som serveras dem, helt enkelt - inga kommersiella radiostationer næmnda :)
Omvænt, skulle man kunna fråga sig varfør en del som sysslar med klassisk musik verkar ha ett djupt førakt eller fullstændig oførståelse før metal och hårdrock t.ex. Det kan knappast bero på att man tycker att genren består av simpla musiker i alla fall - eller hur? I så fall har man aldrig lyssnat.Sæga vad man vill men det finns en hel del snobbtendenser hos dem som håller på med klassisk musik och man ær i værsta fall rejælt insnøad i den genren.
Det finns dock vissa som læmnar snobberiet før t.ex metal :)
\m/ Metalheads unite! ;)
Det är mest ungdommar som tycker att klassiskt är "töntigt",tyvär.Men sen finns det ju såklart de som gillar det också,offtast vuxna dåra:)
Jag lyssnar på pop/rock mest,men håller på med klassiskt också.Har alldrig träffat på några "snobbar" som bara lyssnar på klassiskt,förutom någon insnöad musiklärare dåra..;)
Inte træffat några snobbar som bara lyssnar på klassiskt? Vænta bara………:D
VictoriaR! Är det inte du som har fått nåt om bakfoten nu? Det är ju hårdrock och dödsmetall som är töntigt! Klassisk musik är det inget fel på. På onsdag ska jag äntligen få pianot stämt, och sen ska jag ta upp tråden igen. Funderar på att lära mig lite Debussy-stycken. Childrens Corner kanske? Eller Clair de lune.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Niccolò Paganini är ju nästan heavy metal, i alla fall för sin tid… Han var väl en av de få som var stjärnor under sin egen levnad. Synd att man inte kunde spela in på den tiden, för han anses än idag vara en av de bästa violinister som någonsin existerat. Inte för att han var först med särskilt mycket, man han lär ha arit den första som kunde utföra diverse trix med en otrolig känsla och glöd.
Han hade skrivit ett stycke för fiolens g-sträng som han, om jag inte missuppfattat, brukade spela efter att först avsiktligt ”råkat” spela av alla strängar utom just den… strängarna var inte lika bra på den tiden som de är nu, tror de använde senor eller liknande, så det hände lite då och då att de spelades av. Han gjorde det som sagt med avsikt för att sedan fullfölja på en enda sträng, vilket då tydligen tog publiken med häpnad, eller vad man ska säga.
Han var också lite dåtidens punkare, då han klädde sig lite annorlunda, och många ansåg att han stod i förbund med djävulen.
Som sagt, enligt vad jag hört och fått för mig. Rätta mig gärna om jag har fel. Han hade, som många andra, problem med astma eller liknande och dog innan han hann fylla 60, tror jag.
Lyssna gärna på hans violinkonserter. Han skrev sex sådana, varav den sjätte inte ”funnits på noter” på långt över hundra år, innan de plötsligt dök upp någon gång på 1970-talet… Har också haft svårt att hitta den på CD och har den inte själv. Tror dock att den finns inspelad, för jag har för mig att jag såg den i någon skivaffär en gång, men köpte den inte. Hade nog inte råd just då, eller hur det nu var.
#4 Hej Raphanus!
Hur går det med Debussy? Har du kört Golliwogg's Cakewalk än?

"vem som hälst" bara kan banka på ett piano"
LOL, hahahahahaha, man kan ju alltid banka sig igenom Chopins 24 Etyder op.10 och op.24 
Funderar mest på vad ordet ”hälst” betyder… Är det en felstavning av ”hälsat” eller av ”helst”?
Jo, jag vet, ville bara vara lite elak en liten stund, men nu har anfallet gått över så nu ska jag vara snäll igen…

utan den klassiska musiken skulle juh inte dagens moderna musik finnas ^^ sanningen är ju att många rockband, mfl, kopierar klassisk musik och använder den i sina låtar :)
Så har det varit ganska länge också. Ventures gjorde ju sin Rap City 1964 och alla som hört den inser ju att det egenltigen är Ungersk Dans Nr. 5 av Johannes Brahms.
”Nutty”, 1966, eller ”Rock Nuts”, nyinspelning av samma låt 1980, av samma band är ju en liten del av Nötknäpparsviten, Tjaikovskij. Den har ju även Robert Wells och an massa andra gjort, för övrigt, fast han kallade den väl ”Nut Rocker” tror jag.

Banka, det gör spädbarn när de "spelar" och är jättestolta!
Jag har precis fått ett piano och har lärt upp mej själv igen efter 25 års bortvaro från tangenterna. NU förstår jag inte hur jag kunnat överleva utan….. :)
Nu har jag hittat världens bästa sida där det faktiskt ÄR gratis med noter ! ! !
Varsågoda!
Åh, MataHarry, tack för länken!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.