Musik iFokus

Musik

Etikettinstrument-annan-utrustning
Läst 7532 ggr
NiklasPetri
7

Bästa Gitarr märket?

tjena!

har funderat länge nu .. och jag ska nämligen köpa en ny gitarr, spelar just nu på en Fender Telecaster..

och har nämligen tröttnat lite på den , så ska köpa ny gitarr nu, nån som har ett råd ?

Crotalus-Adamanteus
1

Gibson Les Paul

linn-nanna
0

Kan ju inte säga vilken som är bäst att spela på men en av dem snyggaste gitarrerna som finns tycker jag är Gibson SG…

guraknugen
0

Det där är ju så individuellt. För mig finns i princip bara Telecaster, så det lär ju vara ett dåligt råd om du är trött på din… Själv kopplade jag om mickarna så att jag kan polvända dem och fick då ett nytt ”kul” ljud…

Skulle jag testa något annat, skulle jag nog ta en titt på PRS, tror jag.

NiklasPetri
0

Okej , ja det har du rätt i .. kan byta mickarna så den får ett annat sound då kanske jag inte tröttnar .. nice .. Tack så mycket :))

och till Linn-nanna, ja SG är grymt snygga ! :D

guraknugen
0

Själv har jag svårt för Gibsongitarrer. De ger mig ingen lust att spela… mest på grund av hur de ser ut. Jag vet, jättelöjligt, men det finns tillfällen då till och med jag bryr mig om utseende…

Gillar Telecasterns utseende. Ser cool ut samtidigt som den inte gör det… och så gillar jag att huvudet är mindre än på stratan.

Skulle vara kul att ha en Mosrite, förresten. De är visserligen, vad jag hört, ganska dåliga gitarrer, men de har ett eget ljud som kanske inte passar till så värst mycket. Passar bra till surfrock i alla fall och det spelar jag ju en del, kanske typ 10% av allt jag spelar eller så. Men det avr jag, det. Nu skulle det kanske handla om vad DU ska ha för en gitarr, i och för sig…

När det gäller Gibson, förresten, så gillar jag visserligen inte utseendet och inte heller ljudet så värst mycket (100% smaksak, så avgör själv istället…) mer än i vissa sammanhang möjligen, men de jag har provspelat har varit grymt sköna och lätta att spela på. Prioriterar man sådant bör man kanske ta sig en titt på Gibson. Men jag tror inte att PRS heller är så tokiga på det området.

NiklasPetri
0

okej, tack så jätte mycket , du var till stor hjälp! :D

Dea-
0

Hagström låter alltid bra! Har en Hagström viking (es335-modell, halvaukustiskt) som låter grymt! Billigare än Gibson men ändå är ljudet så sjukt bra!

guraknugen
0

#7: Inte alltid. Spelade en gång i ett litet band där en av medlemmarna hade en Hagström. Vet inte vad hans modell hette, men den såg ut ungefär som en Les Paul men ändå inte… Hur som helst så lät den otroligt menlöst och trist. Eller så var det hans förstärkare som lät så… men jag tror det också var en Hagström i och för sig.

Gitarren var inte så kul att spela på heller och dessutom var den ful…

Och så är det ju en smaksak också… Det kan ju vara så att folk som jag, som gillar ljudet från en Telecaster kanske automatiskt inte gillar Hagström, vad vet jag? Jag har ju bara hört en enda Hagström (i verkligheten - har inte så stor koll på huruvida någon spelar på en Hagström på någon av alla musikinspelningar jag har).

Dea-
0

Jo, jag har ju inte heller hört hur några andra än min låter men den låter grymt. Har sett att många kända band brukar spela med den. T.ex. Mando Diao och Sugarplum Fiary. Men som sagt finns de väl billigare = dåliga och dyrare = bra hos alla märken men ja kan rekomendera Hagström Viking i alla fall för den har jag själv. Har en hagström bas också och den är de med bra ljud i.

guraknugen
0

#9: Sedan är det ju alltid subjektivt vad man tycker låter bra. Jag tycker att det ska låta på ett visst sätt och någon annan tycker något helt annat…

Dea-
0

Jo, det har du helt rätt i. Men även om man gillar olika ljud och sånt så kommer de flesta överens om när en gitarr låter skit och när den låter okej i alla fall :) Men sen är ju smaken som baken..

guraknugen
0

#11: Jo, det är ju klart. Sedan finns ju andra aspekter också på om en gitarr är bra eller dålig. En gitarr kan ju stämma om sig, vara för tung, vara ful, vara svårspelad och så vidare. Fast låter den inte som man vill, så spelar det kanske mindre roll om den är fantastiskt lättspelad och aldrig stämmer om sig, i och för sig…

Dea-
0
#12 Ja :p Haha.. Det finns så mycket som avgör det men man får väl prova sig fram för att få det man själv gillar. Jag hade tur som tyckte den va fin, beställde en och upptäckte att det var den bästa som ja kunde fått & nu vill ja knappt ens pröva andra :D