Fusionsmusik är en mycket underskattad musikform
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Alltför sällan tycker jag man får höra fusionsmusik på radio. Undrar varför ?
Ytterligare ett exempel på hur musik kan beskriva och bevisa att det finns ett högre medvetande och att vi alla är på väg dit !
Den vidunderlige Allan Holdsworth med vänner !
Rumble - Chick Corea Elektric band
Jag tror att det är lite avancerat för många, man måste vara van vid långa låtar och att det inte är en viss melodislinga som upprepas hela tiden under 3 minuter. 
Det har det ju gemensamt med klassisk musik av det svårare slaget. Hjärnan får arbeta mer, helt enkelt.
Men visst låter det bra! Inte för kaotiskt, sånt klarar jag inte av.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
http://www.youtube.com/watch?v=JXOnhzoC-i8
Postar denna länk till ett fusionsjazzsolo med en enastående basist, kanske det bäste som funnits! Och som jag upptäckt nyligen: Jaco Pastorius.
Har lyssnat ett antal gånger på solot och hör mer och mer vemodet och undertonen i det, samt de vackra klangerna.
Jaa…Jaco lämnade det fysiska planet alldeles för tidigt….men en av de bästa basisterna genom tiderna.
Fantastisk konsert ikväll med Oddjob kl 23:00 i tv 2
Ytterligare en repris i tv 1 den 24/10
Min absoluta favorit i fusionsjungeln är Mahavishnu Orchestra… John McLaughlin är en grymt bra gitarrist
mmm…kommer ihåg när Inner mountain flame kom 1971…och sedan Birds of Fire
John McLaughlin med tyvärr inte Mahavishnu, men 4th dimensions, kommer till Uppsala i maj!
Uppsala, intressant… JMcL spelar inte ofta i Sverige nuförtiden.
Annars som gammal hårdrockare, så kändes och känns Mahavishnu klockrent för mig. Albumet Visions Of The Emerald Beyond med den fantastiske Narada Michael Walden på trummor är min favorit bland MO plattorna…. om jag nu måste välja någon ;-)
Kanske kom han ännu bättre till sin rätt i Shakti. Denna västerländska version av den indiska musiken har JMcL återupplivat genom gruppen Remeber Shakti. Båda dessa projekt rekar jag starkt.
Hursomhelst är det kul att några verkligen har koll på JMcL i dagens tider när nästan allt inom jazzgitarr handlar om Kurt Rosenwinkel, vilken jag personligen finner oerhört trist.
mvh
Bertil
Hmm…har aldrig hört talas om Kurt
Konserten på lördag på svt med Oddjob inleds med The big hit
Jag la upp den på utube….så nu kan ni kolla om ni gillar den och spela in reprisen på lördag
http://www.youtube.com/watch?v=8rcgNiB1Zkc
Nu har jag hört Kurt….han var inte rolig…verkade bara vara intellekt i hans spel…ingen känsla….alla fall i låten jag hörde "The next step"

nu känner jag mig lite efter men.. vad är fusionmusik egentligen? :)
#13 En fusion mellan jazz och rock. En mer elektrisk variant men med improvisationen som det viktigaste elementet.

#14 okej :)