Behöver Gitarr Grepptabel!
Jag behöver en grepptabel till gitarrens alla noter jag har en i min gitarrbok, men det är inte alla. Där visar den på vilken sträng och i vilket fack man ska ha fingret. Om ni förstår vad jag menar. Så som akord exempel. Men då ändast med en prick och sedan så står det under det vad den heter och hur noten ser ut.
Nån som vet en bra hemsida till detta? Skulle värkligen bli glad om jag hittade något.
Bra eller inte är väl subjektivt, men när det gäller ackord har jag själv fipplat lite på denna sida. Oftast finns ju en mängd olika sätt att ta ett ackord på. Sidan ger dig möjlighet att studera flera olika förslag för de flesta ackord.
När det gäller vilken ton man får genom att trycka ner en viss sträng på ett visst band (det du kallar ”fack”…) så är ju frågan om man behöver något direkt hjälpmedel för det. Allt är ju ganska logiskt egentligen. Tonerna har ju namn efter det vanliga alfabetet: A-G. C-duyrskalan börjar ju på C och så går den ju vidare i alfabetet bara: DEFGABC. Av någon outgrundlig anledning har vi i Sverige valt att kalla B för H. Skit i det och kalla det för B istället som det heter i resten av världen. Det finns ingen anledning att fjanta sig med idiotier i onödan, bara för att en dryg ‰ av världens befolkning bestämt sig för att hitta på något som är så ologiskt som bara är möjligt.
Sedan sätter man ett ? efter bokstaven för höjning ett halvt tonsteg = ett band och ett ? för sänkning. D? och E? är således samma ton.
Från gitarrens grövsta sträng (om vi stämt gitarren på det vanligaste sättet, vilket man inte alltid gör) har vi då tonerna E A D G B E. Vill vi nu ha ett A?, så finns ju det på många ställen. Ett av dem är då på A-strängen, första bandet (eftersom vi har ett A om vi inte trycker ner strängen alls).
Så det hela är mycket enkelt egentligen. Det är bara att räkna band och strängar när man är ovan. När man vant sig vet man direkt var de flesta tonerna befinner sig.
För er som glömt slå på UTF-8-teckenkodning och/eller inte installerat något teckensnitt för musiksymboler, vill jag här förtydliga att ”?” liknar ”#” och ”?” liknar ”b”. # för höjning, b för sänkning. Men ? och ? är alltså de riktiga symbolerna.
?? Lycka till!
#1 tack för ett bra svar! :)
#2: Varsågod… Fast det var ju inte du som frågade, i och för sig…

Men kul att kunna vara till någon hjälp ändå.
#1 (mitt eget inlägg): Glömde att nämna, apropå den ”matematiska” biten av resonemanget, att det är inte alla ”bokstäver” som det är ett helt tonsteg (två band) mellan. Mellan B och C är det bara ett band (ett halvt tonsteg) och likaså mellan E och F. Det betyder ju också att E? (E#) är samma sak som F och att C? (Cb) är samma sak som B, och så vidare.
? (#) uttalas ”iss”, så exempelvis F? blir Fiss och så vidare. När det gäller ? (b) blir det ”ess”. E? heter bara ”Ess”, A? uttalas ”Ass” (nej, inte ”arsle” på amerikansk engelska…) och B? blir ”Bess” och så vidare. På engelska säger man F sharp istället för Fiss och G flat istället för Gess och så vidare.
#3 haha ne men alltid kul när de kommer ett bra svar på en fråga som någon har :)
i detta fall en fråga jag själv inte kunde svara på ;)