Musik iFokus

Musik

Etikettinstrument-annan-utrustning
Läst 2340 ggr
guraknugen
0

Naglar…

Hej hej.

Är ju, som mitt ”nick” kanske antyder, gitarrist sedan en himla massa år tillbaka. Från början spelade jag i stort sett allting med plektrum, för att sedan börja nosa på möjligheten att blanda in andra fingrar lite här och var (plektrum + långfinger + ringfinger). Numera, när jag mer och mer börjat ägna mig på så kallad ”chicken pickin'” har det blivit allt mindre plektrum och mer och mer fingerspel (tumme + långfinger + ringfinger – på grund av vana från plektrumspel har jag inte lärt mig använda pekfingret, men det stör mig inte så mycket). Det blir ju då naglarna som får agera plektrum, av naturliga skäl.

Mitt problem är att jag har osedvanligt tunna och klena naglar och dessa slits ner snabbt. Dessutom bryts de ofta av eller skadas i jobbet, särskilt när jag fått lite längd på dem.

Har provat med, vad de nu heter, som man träder på sina fingrar, men det har inte fungerat, eftersom det blir som om man hade nageln på fel sida om fingret, vilket jag har svårt att vänja mig vid. Förlorar ju dessutom möjligheten att dämpa strängar med fingertopparna, som jag ju kan göra om jag bara spelar med naglarna.

Vad jag nu funderar på är, håll i er nu, lösnaglar. Finns sådana som är hyfsat grova? Hur bra håller dessa? Har förstått att man limmar på dem. Håller limmet för gitarrspel?

Hittade tyvärr inget bättre ställe att ställa frågan på, men kanske någon vet här ändå?

cacao
0

Mycket skötsel men om du gör dom på salong så bör du få både bra skötselråd och bra service med underhåll osv.

Det finns gele och acryl naglar som standard att välja på idag. Det varierar i pris men ett fullt set = 10 naglar kostar från 400:- upp till 1000:- Du behöver fylla på eller "laga" efter ca 2-3 veckor.

Acryl är hårdare och något mer hållbart än gele.

Enklast är nog om du går in på en salong och frågar.

Själv arbetar jag i acryl.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

guraknugen
0

Oj, låter ju dyrt för bara lite naglar… ha ha ha…

Fast 10 naglar räcker ju ett tag då jag bara behöver naglar på höger hands långfinger och ringfinger. Använder ju inte pekfingret och nageln på tummen duger som den är. Lillfingret använder man inte på höger hand när man spelar gitarr, även om Albert Lee, den gamle räven, faktiskt gör det, enligt honom själv

cacao
0

Det går säkert att göra bara några enstaka naglar också. Du kan ju prova annars att köpa något av de färdiga set för lösnaglar som finns på ex vis H&M eller Kicks och liknande butiker för att se om det funkar som du tänkte. Kanske inte lika hållbart, men prisvärt om du vill testa.

Antar att du inte bor i närheten av mig (Borlänge/Dalarna), annars kunde du få ett gratis prov här :) Bara för att det vore kul att se om det funkade!

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob