Musik iFokus

Musik

Etikettövrigt
Läst 2123 ggr
Cevir
2007-01-13 18:32
0

Jazz.

Hej!
Hur många här är det som lyssnar på jazz? :)
/ Sara

/ Sara & Casper

-mmk-
2007-01-13 18:55
0

ingen aning.. finns väl några som gör det.. jag gör det inte iallafall ;)

precis
2007-01-13 20:12
0

ja. jag lyssnar på jazz.
Och jag såg att det var några andra som sa att dom var allätare (i nån annan tråd) ;)
men det brukar oftast betyda att dom lyssnar på all musik utom jazz, och inte opera, o inte country, o inte dansband, o inte klassiskt… ;)

Cevir
2007-01-13 20:12
0

Hehe okej ;) Vad lyssnar du på? :)

/ Sara & Casper

precis
2007-01-13 20:40
0

Vill du ha provlyssnings-tips eller bara en lång lista av vad jag gillar? ;)

Cevir
2007-01-13 20:44
0

Provlyssningstips blir bra ;)

/ Sara & Casper

precis
2007-01-13 20:52
0

Allt hänger ju på vad du lyssnat på tidigare, Lite svenskt lättlyssnat är:
Fläskkvartetten / Flesh Quartet (ibland med den grymme Freddie Wadling på sång)
Esbjörn Svenssons Trio "Good Morning Susie Soho"
Jan Johansson "Visor på svenska/Visor på ryska" (m Edward Grieg på bas)
Beat Under Control ( www.ulfrockisivarsson.com ) Lite mer elektroniskt, men han är från Gävle ;)

Cevir
2007-01-13 20:53
0

Ah okej, :)
Måste faktiskt få skryta lite. Min farfar har en gång i tiden varit jazzmusiker :) ;)

/ Sara & Casper

precis
2007-01-13 20:58
0

Isåfall ska du försöka hitta Freddie Wadling "Skivor till kaffet" och spela för farfar!
Och fråga om han har nåt med Miles! :)
Och sen kan ni två kanske starta band o spela Rammstein-covers ;) hehe

Cevir
2007-01-14 13:48
0

Haha precis. Vart får du alla dina idéer ifrån? ;)

/ Sara & Casper

Jennifer
2007-01-14 13:48
0

Ja jag lyssnar gärna på jazz-inpirerad musik och har så smått börjat nosa på ren jazz. Tidigare förband jag jazzmusik med oförståeliga "melodier" (kan väl knappas kallas så) som det dem spelar på gatan i New Orleans. Efter att ha lyssnat på lite olika typer av jazz så har jag förstått att genren är otroligt stor och att den musik som kallas för jazz skiljer sig väldigt mycket från varandra..

Kanske någon har tips på jazzmusik för "nybörjare"? Glad

Cevir
2007-01-14 13:51
0

Kan dock inte så mkt om jazz. Jag tycker jazz är skönt att lyssna på, det är avstressande på något sett. :)
Har växt upp med jazz, kan vara därför jag gillar den. Har lärt mg att göra det lixom :P

/ Sara & Casper

Denna kommentar har tagits bort.
precis
2007-01-14 22:01
0

det går en konsertfilm med Miles Davis nu ikväll på svt1 21.15 :)
Lite sent att tipsa nu, men ändå!

#10 jag gav ju några svenska tips i #6 och 8.

Denna kommentar har tagits bort.
Bertil
2007-01-17 20:10
0

Kanske den mest inspirerande Miles-epoken…och det vill inte säga lite. Albumen In A Silent Way och Bitches Brew m. John McLaughlin på gitarr är verkliga milstolpar inom vad som skulle bli Fusionsmusik. Och det är från denna musikaliska källa som söndagens program öser ur.

Tv-versionen var strypt med en halvtimme vs köpversionen som går under namnet Miles Davis - "A Different Kind Of Blue" 

mvh
Bertil

Cevir
2007-01-17 22:17
0

Beril, Lyssnar du mycket på Jazz?

/ Sara & Casper

Bertil
2007-01-18 17:25
0

Ja, jag lyssnar väldigt mycket. Är ute ett par ggr i veckan och är goda vän med en mängd av Sveriges absolut bästa musikanter….så jag anser mig ha bra koll på "vindriktningarna" ;-)

Som du antyder ovan i #11, så finns det ingen anledning att försöka förstå…allt handlar om hur det känns…om en viss jazz känns skön, så är den det.

Jag har lyssnat lite till och från på jazz sedan jag stötte på den runt 1975, då jag som hårdocksfantast stötte på John McLaughlins Mahavishnu Orchestra, vilket också var hårt men ändå så mycket mer. Därifrån nystade jag mig igenom hans tidigare karriär och kom till Miles Davis, John Coltrane o.s.v., 

Under de senaste fem året har jag koncentrerat mig mer på jazzen, även kallad för improviserad musik - vilket känns som ett bättre epitet i min mun.

mvh
Bertil

charlie
2007-01-18 19:13
0

Jazz är skönt att lyssna till när man skriver dokument eller när man programmerar. Groove Collective är några av favoriterna, jag tror att det är någorlunda enkelt att lyssna på för nybörjare.

Annars så gillar jag Stan Getz.

---

Bertil
2007-01-18 20:23
0

Stan är för mkt West Coast för mig, men han hade en fin ton

mvh
Bertil

Cevir
2007-01-20 13:47
0

Bertil, Okej. Jazzen är en härlig musikstil. Om man är uppvuxen med den så tar man sig inte så lätt ur den om ens farfar vart jassmusiker en gång i tiden ;)

/ Sara & Casper

DevonRex
2007-02-01 19:16
0

Jag lyssnar mkt på jazz! :)

Lättlyssnade tips för nybörjare (som någon frågade efter):

-Jamie Cullum (ung begåvad grabb med popinfluerad jazz eller jazzinfluerad pop… :) )

-Nina Simone (Låtar som "Love me or leave me", "My baby just cares for me")

-Billie Holliday (skivan Lady Sings The Blues)

-Flesh Quartet med Freddie Wadling är ju bara helt underbart!!! (Han har en magisk röst)

I jazzens värld finns ett utbud likt ingenting annat!!! Ni som inte lyssnar på jazz kommer vinna mkt genom att börja… där finns något för nästan alla! :)

precis
2007-02-04 17:07
0

vissa säger att Bo Kaspers, Lisa Nilsson och KOOP är bra, breda, mainstream-inkörsportar för nybörjare som aldrig lyssnat på jazz… och det är väl bra att det finns lightprodukter så att fler får upp öronen och börjar testa på annorlunda saker… nästa steg är väl Stina Nordenstam och Sophie Zelmani… Fila Brazilia… :)

DevonRex
2007-02-04 20:42
0

ja #22, dina förslag var bättre. :) Stina Nordenstam och Sophie Zelmani är ett bra andra steg… kanske även Norah Jones. Hon är ju lite däromkring och härjar oxå… :P

precis
2007-02-04 21:41
0

#23 går du igenom mina inlägg ända från början av tråden, så ser du att jag haft en liten baktanke med att speciellt pusha för svenskt (och fila brazilia :)) som är beryktat ute i världen för våran breda kvalitet

Cevir
2007-02-07 18:40
0

Utav de gamlare jass-musikerna..vilka har ni hört då?

/ Sara & Casper

precis
2007-02-07 19:26
0

#25 Många… svårt att börja nämna nån, för då får man väl sitta o rabbla alla… ett par gamla exempel ifrån olika avdelningar/inriktningar. som inte redan är nämnda ovan.
Duke Ellington
Louie Armstrong
Glenn Miller
Monica Z
Charlie Parker
Ray Charles

Bertil
2007-02-08 11:27
0

Pröva dessa plattor vilka är i bebopens tidiga fas med enkla melodier att följa, briljanta musikanter samt en bra ingång till smaka på improvisationens ädla konst

Miles Davis - Kind Of Blue
John Coltrane - Blue Trane

Pröva gärna en modern pianotrio med den fantastiske Brad Mehldau. Där finns en version av radioheads Exit - Music for film

Brad Mehldau - The Art Of A Trio vol.3

mvh
Bertil

Cevir
2007-02-08 11:41
0

Tack för tipsen Bertil och precis! :)
Lyssnar mest på Ray Charles, sen lyssnar vi i familjen rätt mycket på min farfar och hans fd. jazz band som han hade en gång i tiden.
/ Sara

/ Sara & Casper

bubbelbubbel
2007-02-08 19:42
0

..men yukimi nagano och koop i come to me, är ju sjukt bra, och det måste väl ändå vara lite jazz ?

Bertil
2007-02-08 20:21
0

Sök plattorna på typ Amazon….där brukar finnas lyssningsmöjligheter…på låtarna…

mvh
Bertil

precis
2007-02-11 14:45
0

#29 Koop (som är riktigt duktiga svenskar) har gjort många bra låtar. Men de renläriga som gillar/älskar att kategorisera musik i fack (inte jag) tycker inte det är riktig jazz, det är väl mera brasiliansk/kubanskt , åt bossanova/samba/salsa/son-hållet.

DevonRex
2007-03-14 07:17
0

#24 nja… varför just svenskt? Det finns många bra utländska artister som har svart bälte i Jazz. Varför inte rekommendera sådant man tycker är bra, istället för att pusha för något bara för dess ursprung? Det är klart det finns många svenskar som är suveräna, eftersom jazz-sverige ju egentligen är bestående av en liten elit. Därför går ju utbudet inte att jämföra med vad som går att finna i dess ursprungsland USA tex. England har oxå en hel del bra jazz att erbjuda. Jag hajar inte varför man ska utgå ifrån var musiken kommer ifrån, istället för att bara lyssna på hur det låter och sen rekommendera något utifrån det?

Om jag missat din "baktanke" får du gärna förklara den för mig… kanske är jag trött och vindögd bara? :P

DevonRex
2007-03-14 07:44
0

#25 Det finns ju så himla mycket man kan välja på när det gäller jazz.. för mig iaf, beror vad jag lyssnar på, mkt på vilket humör man är på (det är ju inte alltid heller det är jazz i högtalarna)… tittar man på olika tidsepoker finner man även inom jazzens värld musik som skiljer sig som svart från vitt. Det är en bred genre… men några favoriter ska du få: :) 

En av mina största favoriter är eklektiska Nina Simone. :)

Annars lyssnar jag på bland annat Duke Ellington, Billy Holiday(oxå en riktig favorit), Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Dizzie Gillespie, Charlie Parker,

Swing blir iaf jag tok-glad av. :)) Swing som: Count Basie, Jimmie Lunceford, Glenn Miller och Benny Goodman,

Senare musik som Paul Desmond, Oscar Peterson, Miles Davis, Gerry Mulligan, Chet Bakerströmmar oxå ut ur högtalarna…

Vad gäller nyskapad och/eller svensk musik… finns ju såna vi nämnt tidigare… exempel Monica Zetterlund, Fleshquartet, (enbart) Freddie Wadling, Jamie Cullum, Amy Winehouse… ja, det finns så himla många, hade kunnat fortsätta hela veckan… :)

siddelina
2007-05-28 00:28
0

Jag gillar de gamla, Bird, Louis Armstrong, Billy Holiday, Ella Fitzgerald, Miles Davies. Lyssnar ibland på modern jazz, men har svårt för instrumental och när de improviserar i timmar. Men det är go musik och jag blir på otroligt gott humör av att lyssna på jazz Glad

precis
2008-06-28 15:42
0

jag bumpar denna gamla tråden

Mickis1994
2008-07-01 01:01
0

Pappa har någon jazz skiva som han lyssnar på när vi är på landet. Det är liksom inte bra. Men jag har hört värre saker.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

danino
2008-12-21 14:57
0

Jag älskar hetsig jazz!

[StaffanM]
2009-08-14 04:12
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den improviserade musiken kan vara magisk när musikern tas över av "något" som styr helt och hållet vad som händer

Det är Jazz i sin andemening. Man har ingen aning om vad som komma skall…inte heller den som spelar…När det lyckas…då blir det vidunderlig musik.

Jag kan ge massor av exempel på detta på t.ex. youtube.

Bertil
2009-08-14 17:13
0

Improviserad musik är ett bättre begrepp än jazz även när det gäller mitt sätt att söka det intresserar mig mest inom den s.k. jazzen.

mvh
Bertil

Jennix
2009-08-14 23:19
0

Jag är rätt dålig på genres men anser att jag gillar jazz, det som jag kallar jazz, och även jazzpop eller funkpop eller vad man ska kalla det.

Storbandsjazz är väldigt trevligt, speciellt när det är livekonserter. Skrattande

Just nu lyssnar jag mycket på Roger Cicero, det är väl kanske jazzpop eller vad ska man kalla det?

http://www.youtube.com/watch?v=4HaA-W_6QIs

http://www.youtube.com/watch?v=gaSQIFaRc88

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[StaffanM]
2009-08-17 00:17
0

Magin och flödet i den här musiken kom mycket oväntat.

[StaffanM]
2009-08-18 02:22
0

Hät kommer ett exempel till på det vidunderliga som ibland händer under en improvisation. Gitarrsolot i slutet speglar det jag menar.

Jennix
2009-08-23 23:31
0

Detta är, enligt mig, väldigt bra jazz: http://www.youtube.com/watch?v=bt_kF5AI15Q

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[StaffanM]
2009-08-23 23:41
0

mmm…cool snubbe…Roger Cicero

Jennix
2009-08-24 01:11
0

#44 Ja, jag tycker det. Skrattande Är väldigt förtjust i hans jazz/swing/pop eller vad man nu ska kalla det…

Bergspuman
2009-10-09 22:26
0

Min pappa är jazzpianist och jag är uppvuxen med den musiken o att han spelade jämt! Om jag nämnde hans namn och dem han brukar spela med, tror jag säkert det finns en och en annan på Forumet som vet vem han är.

Jag har lärt mig gilla Oscar Peterson, Miles Davis, Gil Evans, samt en hel del latininspirerad jazz.

Bertil
2009-10-12 02:50
0

Gillar ni bra gitarr o piano… så sök på Max Schultz, Andreas Öberg och Lars Jansson… det mesta är filmat av mig…

mvh
Bertil

[StaffanM]
2009-10-12 03:26
0

Lars Jansson är skitbra !!!

Kommer ihåg honom från EGBA på sjuttiotalet

Är väl mest hans suveräna pianotrio nuförtiden

Var hittar jag det som är filmat av dig Bertil….på youtube?

Ska söka på Lars direkt nu……

[StaffanM]
2009-10-12 03:42
0

Skön Lars Jansson improvisation

Bertil
2009-10-12 11:07
0

Kul att du gillar min mkt gode vän Lars Glad.

Om du söker på typ lars Jansson bertil, så kommer det upp yuo tube klipp högt upp på söklistan. Lejonparten av dessa klipp är mina filmningar.

mvh
Bertil

[StaffanM]
2009-10-12 12:23
0

Va häftigt att du känner Lars, Bertil  !

Vad som är typiskt för en avancerad musiker som Lars är också att de ofta har kunskap om vad själva livet är…..och att det aldrig tar slut.

Antar att du kan bekräfta detta ang. Lars…..jag har fått den uppfattningen om honom…..att han har en metafysisk världsbild.

Bertil
2009-10-12 21:27
0

Du har helt rätt. Han är en stor kännare av modern konst. Har kört meditation varje dag sedan 1975. Han är vin-kännare, det var så vi fann varandra och vi umgås ganska djupt inom familjerna. De flesta av hans låttitlar andas eftertanke och kontemplation.

Lars kan verka superseriös och visst är han det, rent konstnärligt, men det är bara garv och historier när vi träffas. Men givetvis lite funderingar runt det existensiella.

Gillar du Lars låtar, då gillar du Max Schultz också. En av världens bästa gitarrister…grym högerhand…och samma enkla/naivistiska kompositioner med ett supermusikaliskt broderande i solo-partierna. Lyssna även på min gode vän Max också.

Som du antyder, så denna typ av musikanter ofta mkt intelligenta… Jag citerar Joe Zawinu ang. en av sina gruppmedlemmarl: -Ja, det var en mycket märklig och speciell person, men mycket intelligent, det måste man ju nödvändigtvis vara för att klara av att spela på denna nivå.

mvh
Bertil

PS Klinghagen spelar på GlennMillerCafé ikväll, men du kanske inte bor i Stockholm

[StaffanM]
2009-10-13 01:22
0

Hej Bertil

Jo, jag har fått den uppfattningen om Lars att han känner till det faktum att livet är magiskt. Hen vet att om han inte planerar sin musik annat än med vissa arr så finns chansen att "musikens under" inträffar. Han själv blir lika överraskad vad som uppenbarar sig i musiken som den som lyssnar. Det är som en främmande kraft spelar Lars….eller vem det nu gäller. Och det är ju något som inte lyckas varje gång, annat än mer eller mindre. Jag har svårt att föreställa mig ett bättre bevis för att det finns ett högre medvetande och att vi alla är på väg mot detta.

Jag har mycket musik med Lars sen 80 talet och framåt…..det var ju en konsert för någon månad sedan i p2

Jag är helt säker på att ni gillar musik som : Pat Metheny,Miles ,Keith Jarret, Chick Corea, Herbie Hancock….etc.

Har en del med Max Schultz…..spelade in honom från lokala tv-programmet med Anton Körberg…för några år sedan

Gissar att Zawinul avsåg Jaco….även om det kan gälla alla som spelat med honom…har dock lite svårt för Wayne Shorter under vissa tidsperioder.Bättre att inte spela när kraften inte finns där. Det gäller John Scofield också som tappat nästan all sin kraft…och Terje Rypdal….som var såå magisk. Lars har dock fortfarande sin kraft. Jag älskade när han spelade fender rhodes med Egba….

Känner inte till Klinghagen….fanns ingenting på youtube. Vet du var jag kan lyssna på honom på nätet?

[StaffanM]
2009-10-13 01:33
0

Låter som ett fender rhodes..undrar vad det är för en synth ?

[StaffanM]
2009-10-13 01:38
0

Från en av mina youtubesajter

Bertil
2009-10-13 19:28
0

Det är jag som filmat :-)

Kul att du gillar Lars!!!
- Dyk på honom vid någon konsert och hälsa från mig, så kan ni "tjöta" lite grann :-)

Klinghagen kanske inte lagt ut något. Kanske Trje Sundby har gjort det. Klingis har den egna gruppen Triometric… kommer snart med sin andra skiva. Mkt bra fusion.

Jag är väldigt mycket Wayne Shorter (mer än Zawinul, om man nu ska jämföra), men min stora idol är John McLauglin. Brukar säga att Led Zeppelin och Mahavishnu Orchestra är mina band.

mvh
Bertil

PS Ska filma lite Klinghagen ikväll

[StaffanM]
2009-10-13 22:01
0

Andreas Öberg suveräna solo här har ett stänk av Metheny.

Tycker jag känner igen gitarren….är det inte en likadan som Pat har i sina syntgitarrsolon ?

Bertil
2009-10-14 14:39
0

Japp, det är den sk klassiska synth-gitarren från Roland. Även Robert Fripp hade en sådan.

mvh
Bertil

[StaffanM]
2009-10-19 21:13
0

Fantastisk konsert ikväll med Oddjob kl 23:00 i tv 2

Ytterligare en repris i tv 1 den 24/10

Bertil
2009-10-21 01:36
0

Var på Release party med Jeanette Lindström… mkt spännande och helt oförtsägbar skiva släpps imorgon…

mvh
Bertil

[StaffanM]
2009-10-21 01:56
0

Jeanette….har aldrig hört talas om henne…ska kolla på youtube

Den här låten öppnar Oddjob med den 24 Okt. på svt

Bertil
2009-10-21 12:51
0

Jeanette jämte Rigmor Gustafsson och Lina Nyberg har de senaste 15 åren varit våra främsta inom vokaljazzen.

mvh
Bertil

[StaffanM]
2009-10-21 13:25
0

HALLÅ GOTT FOLK !!!! DETTA ÄR FÖRSTA LÅTEN PÅ JUST DEN KONSERTEN SOM KOMMER 24 OKT. 2009 PÅ SVT

Det innehåller bl.a. ett underbart klaviatursolo och ett fint trumpetsolo…..

[rolnor]
2009-10-23 18:22
0

Gillar Arne Danielsson, sen har jag lyssnat på Jerry H Band, mycket p.g,a att min bror spelade in deras album (alltså Jerrys)

Har också lyssnat lite på Hiromi och hennes Sonic Bloom, tycker kanske att hon är lite för teknisk, lite för lite hjärta…

Mikael Bocian är grymt bra, tycker att mitt intresse för jazz kommer i vågor, ibland blir det bara jazz ibland inget alls (??!!)

Ha en trevlig helg!

Bertil
2009-10-23 20:44
0

Tipsar redan nu om två goda vänner som visas i Veckans Konsert nu kommande söndag kl 19.00. Missa inte en av världens absolut bästa trios

mvh
Bertil

Jennix
2009-10-24 00:31
0

Roligt att få fler tips på jazzmusik! YouTube är ju en bra källa för att leta på namn och kunna lyssna lite, för att se om det är nåt man vill köpa på CD. Glad

[StaffanM]
2010-02-22 21:36
0

Joe Zawinul på tv 2 23:15 ikväll

Bertil
2010-02-26 23:49
0

Trist att de visar den… Har jag redan sedan nåt år tillbaka från tysk TV… VISA NÅT NYTT, SVT!!!!

mvh
Bertil