Melodifestivalen 2010
har ni sett nåt av melodifestivalen iår?
ja sitter och kollar på delfinal 3 nu och e inte så jätteimponerad…
efter att ha sett alla bidrag va de darin och Crucified Barbara som var bästi delfinal 3
Crucified Barbaras var min favorit, helt klart! Gillade inte Darins låt, känns som om man hört den för många gånger förr…
Timoteij's låt föll jag inte heller för… Jag är petig!

Tycker att dom lika gärna kan lägga ner melodifestivalen!!! Kommer så mycket bajs musik ur de så fy faen.. Dom enda jag tycker har vart bra hittils är Road Salt - Pain Of Salvation.. Annars tycker jag de e skit, hittar jag inget bra på listan i tidningen så skiter jag i de..

Jag tittar faktiskt på det i år,bara för att det känns lite medborgerligt att ändå vara liite intresserad vilka Sverige "gillar". Men inte många bidrag är bra :/
Har kollat på det o än så länge tycker jag Erik Saade och Paulin är bäst.
annars har det varit mest skit

vad tycker ni om Vinnarna idag då?

SPOILERS:#6 Jag tycker att Anna Bergendahlen elr vad hon nu hette hade en fin låt till en fin röst. Hennes röst påminner lite om Christina Aguileras tycker jag :p Jag tyckte hon var duktig och det är bra att gå till Globen när man är en ung och ny artist. Dock gillar jag inte Peter Jöback,den var väl fin men den var för pampig och passar mer hemma i något musikaliskt eller teatraliskt enligt mig :)
Har börjat strunta i att se melodifestivalen nu för tiden. intresset för att sitta och se på vad som enligt mig är halvdåliga låtar framförda av svenska artister som oftast har låtar som inte alls passar deras röst, har absolut svalnat av till så gott som noll.
tycker dessutom årets låtar hittills har varit mest balader. vad hände med all den där schlagern? :O det är ju det som gällt alla andra år… nej, enligt mig är det här året sämst hittills.
men jag kanske bara är väldigt kritisk… ;)
#8 Håller faktiskt md dig om att detta år är det sämsta hittils (iaf de år jag sett det vilket är kanske 7-8 år)
Min favorit i år är Timoteij's låt "kom". Tror denna skulle kunna gå ganska bra på ESC.
#9 och här tänkte jag precis säga hur fruktansvärt dåliga Timoteij var.. man blir trött som musiker när man ser folk gå upp med akustiska instrument som de sedan inte spelar i närheten av uppmickningen.. och då hörde jag ändå från någon källa att det inte skulle vara playback i delfinalerna i år, men det kanske bara gäller sången?
"sämsta hittills"..så säger man varje år! men efter några lyssningnar så finns där mkt bra!
sedan delfinalerna infördes så har det blivit som att "vaska guld" det bästa kommer fram tillslut, de med kvalité.. många övriga kommer för att stanna…länge..
Tyckte mkt var skit, men nu finns mkt bra. Darin gillade jag inte alls första gången. Nu har man hört den på radion och det är en riktig hit, kvalité som står sig länge, jag blev överraskad att det var melodifestivallåten!! Timoteij är min favorit! men jag är väl "patriot".
Pain of salvation är verkligen det sämsta i dessa sammanhang, seg och går inte få grepp om!!
Andra chansen: Pernilla har en äkta schlager, svängig klämkäck som sätter sig fort och som man ledsnar fort på, men jag gillar den och självklart discorökaren med Alcazar en låt som aldrig går hem..
Av utslagna var ju Hannas scenframträdande häftigt, "troschockstiden" är förbi! ingen lyfter ögonbrynen längre..
#11 Jag hatar Darins låt, de har snott hela basgången från Marilyn Mansons - Dope Hat
och lagt det som synthslinga i introt av Darin låten.. men det är inte första gången man hör sådana tydliga rippningar av andras låtar i melodifestivalen..
Största skämtet i melodifestivalen var ändå "Manboy" eller vad som nu sjungs.. jissus…
Sämsta hittills varje år? Jo det stämmer bra det.. vad hände med den goda tiden`? -__-' Varför de sugiga gagsen, och dåliga programledarna VARFÖR SVT VARFÖR! Sen allt mjölkande av tittarnas pengar..
Rättelse till #11
Menar Manboy, sry Darin det var inte ditt fel denna gången :I
Mina röster går helt klart till Timoteij och Darin, bästa låtarna och de låtar som har störst chans i ESC enligt mina öron.
jag tror förresten den segaste och tråkigtaste låten är Andreas Johnssons! Pain of salvations är för långsam och han ganska ful! en rad i refrängen låter fin.
#12 Håller med om att SVT mjölkar folk på pengar!! totally! Att låtar liknar varandra förekommer ju jämt. T ex låten du inte gillade Manboy låter i början som Womenizer (britney spear).
SVT måste tydligen ha med hela spektrat av låtar, som etniskt, ballad, rap, disco och dylikt….etniskt fattar jag inte, vi är väl svenskar här?? och ska representera den svenska schlagern/pop musiken?!
#15 Ja bara det att musiken inte ens behöver vara på svenska eller personen som sjunger svensk medborgare gör det förvirrande.. undrar om det är så i övriga esc deltagande länder?
#16 Fast jag tycker dem flesta låtar är bättre på engleska och om det är på svenska eller engelska spelar väl inte så stor roll.
Det som spelar roll är:
Hur bra artisten sjunger.
Vad dem sjunger om.
Melodin
Och det ska inte kännas som man hört det förut för mycket.
//Elin
#17 Nä men när det blir ursprungsspråk från Afrikanska stammar eller mellanöstiska språk som man inte kan relatera till, så blir det lite små svårt att fatta budskapet alltid.. och då försvinner punkt 2; Vad dem sjunger om.. :/ Genren är ju allt annant än den Schlager som mormor min lyssnade på förr i världen.. de undrar ju lite vad sjutton som händer då mycket Svensk kultur försvinner och det är väl med varje lands unika kulturellaarv som man tävlar mot varann i ESC?
#18 Genren spelar väl ientligen inte så stor roll. Och JAG skulle iallafall inte orka kolla om det bara var schlagerlåtar.
Och om man hittar texten på internet kan man ju alltid övesätta via typ google translate eller nåt sånt.
//Elin
#19 Men när dom ibland drar in artister från andra länder för att framföra låtar representativt för Sverige (om dom vinner i Sverige, rena lotton där som vanligt) då förloras lite av poängen med att länderna tävlar mot varann kan jag tycka. En sak om de har dubbla medborgarskap. Hoppas ingen tror att jag har några underliggande budskap av rasistisk karaktär här, vill bara säg det innan det haglar in örfilar. :I Jag är inte ens spec. intresserad av Melodifestivalen, undrar mest hur tänket bakom festivalen ser ut numera..
Ja, jag har visserligen inte tittat på årets melodifestival alls (det är alldeles för pinsamt att se hur värdelös musik vi svenskar kan bidra med) men jag har hört en del av bidragen på radio och så…
Herregud, det blir bara värre och värre! Jag har än så länge inte hört ett enda bidrag som faktiskt ens låter okej och i kväll är det final! Jaghar hört en del låtar som gått till final och det är ju patetiskt! Hur satan kan vi låta något liknande bidra och låta det representera oss i en internationell musiktävling?! Jag får kalla kårar och känner bara för att gråta…
Det bästa vi kan göra är väl att hoppas på att det minst hemska bidraget vinner (tyvärr lär väl inte det hända, vinnaren lär väl bli Darin eller den som lyckas få flest röster från små fjortonåriga tjejer) och att övriga tävlande länder har misslyckats lika radikalt som Sverige med att få fram artister som faktiskt har talang och kan göra musik… Man kan bara hoppas men det ser tyvärr inte särskilt ljust ut…
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
#22 Jo jag som musiker och skolad sångare mår smått dåligt av att se alla bidrag, med undantag för Al Fakir, hans låt håller hög klass.
Njae jag försöker hålla mig undan så mycket det går…ibland går det inte men nu sitter jag här och har på min musik så då känns det bättre:)

Så,vad tycker ni som kollade.Var det rätt låt som vann? :P
Absolut vann rätt låt
#25 Um,, ja det kunde ju gått värre.. me guess
Jag tycker rätt låt vann! 
//Elin
Jag höll på Salem. Anna lät alldeles för osäker (skakig på rösten) och jag är rädd för att det kommer att bli ännu värre i Eurovision.
Någonting som jag stör mig på i Eurovision är den här "Vi ger alla höga poäng till länderna som gränsar till vårt land", vilket innebär att alla i Norden ger varandra alla 12:or och alla vid Medelhavet ger varandra alla 12:or. Det är supertråkigt!
Sedan undrar jag när Sverige ska inse att showen är 70% av låten. Det blir oerhört segt i längden att titta på en person som bara står och sjunger utan att någonting händer. Ta Rybak till exempel. Han har ingen bra sångröst egentligen. Jag undrar om han hade vunnit om inte dansarna hade varit med. :P
#28 där håller ja med dit helt, showen gör ju nästan allt, händer de mycket kul på scen så blir man glad och låten blir bättre :)
#29 Men det är inte så det borde vara. Jag saknar tiden då artistens prestation hade betydelse och folk såg bortom ljus & pyroteknikernas pulande under showens gång. Oj vad säger jag.. det har ju aldrig hänt, man behöver inte ens behöva spela sina egna instrument längre, kör hela skiten på playback för att du är för kass på att agera dansös samtidigt som du sjunger..
.

Jag har knappt sett melodifestivalen i år, mest för att jag inte har tyckt att låtarna varit speciellt bra. Den enda bra låten var Salem al Fakirs låt, den var iaf lite originell. Annas låt var helt okej, men den kommer nog tyvärr att försvinna bland andra låtar i finalen, den står inte ut tillräckligt mycket.
Jag gillar radioversionen av Darins låt, men han sjöng så otroligt falskt i delfinalen att det var ett rent under, enligt mig, att han gick vidare till final direkt. Hade vi skickat honom till ESC och han sjungit som han gjorde då… Då hade inte jag sett på finalen iaf ;)
#28 Håller med, utom Anna, hennes röst tror jag är darrig naturligt, hon sjöng ju så i idol också..
Anna var en värdig vinnare, dock inte min vinnare.. Vi i familjen enades om Timoteij eftersom de kommer från skaraborg och det var en häftig låt. Min sambo höll på Salem Al Fakir och jag höll på honom bara inte Andreas Johnsson tog poäng…
Det har ju blivit väldigt mkt show på senare år. Man glömmer ju lyssna…
Förr så fanns där en riktig orkester…. men musicerandet är inte så viktigt längre kanske….
#32 Bara en liten poäng… det där med darret på rösten. Jag tycker personligen inte att det låter så fint på henne, och folk (de som ska rösta på henne i finalen) som inte sett henne uppträda flera gånger och inte sett henne i Idol eller hört henne prata kanske tycker att "Henne vill jag inte rösta på, hennes röst är alldeles för darrig" för att de inte vet att det är hennes "naturliga" sound… Till skillnad från dig som skriver "hon sjöng ju så i idol också..".
Tycker fortfarande inte att hon var en värdig vinnare, alldeles för tråkig låt för att komma långt i ESC! Tyvärr!
tycker nog det är en kvalitativ låt, och hennes darr återstår att se i kommande uttagning… hon har ju en speciell röst, vilken jag var tveksam till redan i idol. Vissa toner superstarka andra mindra bra och de låga så låga att hon "svalde tungan".. men darret tror jag ändå är hennes…

Ehh… Är det bara jag i h-h-hela världen som gillar Salem Al Fakir?
nej då…..
#35 - Salem är underbar! =)
#35 Tss, har du läst igenom tråden över huvud taget? De flesta här verkar gilla Salem! Jag dyrkar Salem! 

Opps…Det lät som att alla typ bara gillade Darin och sådant!