Ladda ned musik?
Är ni för eller emot att ladda ned musik?
Det är smidigt att ladda ned musik, man behöver ju inte betala något och man behöver inte lyfta arslet för att gå till affären å köpa skivan/singeln. Däremot så tjänar inte artister på det, och sen är det väl förbjudet och ladda ned också?
vad tycker ni?
Jag skulle nog inte påstå att artister inte tjänar på det. Mindre kända band kan bli upptäckta av fler och folk får chans att höra musik som de kanske inte hade hört annars..
Om man säger såhär, om man hör talas om ett band, eller hör en låt av nåt band som man tycker är helt okej så går man inte till en affär och köper en hel platta med bandet. Utan då laddar man ner lite fler låtar och får en uppfattning, tycker man bandet är riktigt bra köper man en skiva, för man vill sponsra bandet och dessutom ha orginalet. ;) Plus att man kan få med låtar som man kanske inte lyckats hitta på internet. :)
Men förbjudet är det, men att det bara är dåligt för artisterna tycker jag inte. Har till och med hört band själva som sagt att de bara tycker det är positivt att folk laddar ner deras Musik på internet..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag är helt klart för! Jag tycker det är sååå onödigt och dumt att det är olagligt då de allra flesta faktiskt bryter mot lagen. I alla fall de allra flesta utav de yngre kanske, och de som använder sig utav datorer och VET hur man laddar ner.
Varför ha en lag som ändå "alla" bryter mot? Förstår mig inte på det..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
jag tycker det är helt okej att ladda ner musik :)
Det kanske inte så bra att man kan ladda ner, egentligen. Det är ju förbjudet. Men det är väldigt praktiskt ändå!
/ Sara & Casper

tycker att det borde vara lagligt. det är ju sååå smidigt.
Och vill artisterna tjäna pengar så får dom väl ha konserter. =)

Jag tycker att det borde vara OK. Det tycker INTE maken som är musiker…..
jag laddar ner musik. i massor.
men jag köper också nästan lika mycket musik.
eller…det kanske jag inte riktigt gör, men jag köper mycket musik, och det beror på att jag är en original-skiva människa, vissa skivor vill jag bara ha i original, andra spelar inte så stor roll..
Jag är för att ladda musik.
Vad jag har hört så köper de som laddar ner musik flest skivor av alla. För de har möjlighet och lyssna på en skiva först och är den bra nog så går de och köper den.
Jag vill gärna ha de äkta skivorna, men det är ju som att köpa grisen i säcken när man köper den direkt i affären utan att ha lyssnat så mycket på den.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

En annan fråga då, hur stor är chansen att "polisen" tar en om man laddar ned musik? (ni förstår vad jag menar)

#9 Inte specillet stor chans. de beror ju på hur smart du är. Men de är större chans att man åker dit om man lägger ut musik och filmer än om man laddar hem dem.

#10. Ah okej men det kanske inte är så smart att sitta här på denna hemsida och säga att man laddar hem musik? :D
#11 Tror att folk säger det på rätt många hemsidor..;)
Och ska jag vara ärlig hoppas jag att polisen inte bryr sig så mycket utan prioriterar andra lagbrott framför nedladdning..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

ha inte läst inläggen. jag laddar inte ner musik av den enkla anledningen att jag sitter på modem.
men annars - nej. jag tycker att vill man lyssna på artisten så betalar man för skivan. det är deras levebröd och du uppskattar artisten. alltså betalar man!
sin sak om man vill ha en ynka låt o inte vill köpa en hel skiva. men att ladda ner en skiva - funkar inte.

för, för, för :P
Det finns andra sätt att försörja sig som musiker, det fanns musiker långt innan det fanns cd-skivor, som faktiskt (tro det eller ej) tjänade pengar på spelningar och turnéer. Större delen av inkomsten från skivorna går i alla fall till skivbolagen, som enligt mig är ett onödigt påfund.
Man kan inte hindra utvecklingen som pågår med datorer och internet bara för att några gubbar på ett skivbolag ska förlora sina jobb (för det är bert karlsson och co., inte musikerna som förlorar jobben), och istället för att lägga all denna kraft på att sätta dit fildelare kan man koncentrera sig på mycket viktigare saker.
Fildelning är fel av den anledningen att det är emot lagen och ingen annan.

Varför skapa lagar som är bakåtsträvande och omöjliga (nästan) att kontrollera! Nä, lägg Polis resurserna på annat och gör det möjligt att för en liten peng (kan jag tänka mig att betala någon krona för en "full" version) Jag skulle köpa mer musik än idag!
Stefan - Modellbyggare
När man stjäl en CD i en butik så är det butiksägaren som drabbas, laddar man musik på nätet så är det stora skivbolagsmogulen som drabbas…
Artisten får väldigt liten andel av försäljningspriset (alltifrån 1öre till 10 kronor per såld CD), men dom får ju förskottsbetalningar för att gå in i studio o kreera, och rätt bra betalt för turnéer…
Myspace.com är ju fullt av etablerade/oetablerade musiker som skapar sin musik i syfte att du ska lyssna och njuta. T.ex. myspace.com/flaminglips … myspace.com/imfrombarcelona
Parallell: Jag målar mycket… men inte för att sälja och tjäna pengar, jag skapar för att jag vill skapa och blir skitglad av att folk tittar på mina verk (helt gratis)
Det är rätt sällsynt att någon vill köpa en tavla för att kunna ha den hemma hos sig konstant o kunna titta på den varje dag. Men det händer ;)

skivor kostar alldeles för mkt! ska man betala 200 spänn för en skiva där man kanske bara gillar en låt(?).. Njaaa… skulle inte tro det, men om det blir billigare skulle nog fler köpa istället för att ladda ner.
Jag är FÖR att ladda ner musik. Själv gör jag det inte för tillfället, för pappa är emot nerladdningsprogram på datorn. >.<

med tanke på de hutlösa priserna så tycker jag att ladda ner är den enda möjligheten. tills jag hittade en butik i sthlm som oxå har begagnade cdskivor. men att köpa musik i affärerna? omöjligt! då hade jag inte haft råd me nåt annat. urdåligt att skivbolagen ska vara så giriga.
tyvärr kan ja inte ladda ner pga långsamt bredband, och konstigt nog går de inte att installera nåt program för att göra de, o mamma vill inte. men snälla kompisar skickar lite då o då….
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Jag tror ärligt talat att jag inte köpt en enda skiva sedan jag gick i typ 3:an O.o sedan har jag fått lite skivor som är fett svåra att få tag på över internet,men jag är FÖR FÖR FÖR NERLADDNING!
Jag anser att om man älskar att spela/skriva musik osv så gör man det inte för pengarnas skull. Visst kan det vara bra för pengarnas skull, men de som enbart blir kända för pengarnas skull kan endå gå o dra sig någonstanns ^^

så ni tycker alltså inte att artisten förtjänar att få de här örena som de får ut av skivan? tycker det är snålt faktiskt… sen kvittar det om de får in mkt på konserter, förskott från skivbolagen etc. de gör ett bra jobb (uppenbarligen eftersom du vill lyssna på artisten) och det ska man visa sin uppskattnign för och inte stjäla deras musik!
vill man lyssna så får man betala, så enkelt tycker jag det är.
att köpa en hel skiva för en låt, det känns onödigt och det är den ENDA gången jag kan tänka mig att ladda ner en låt. hade varit bra om man kunde köpa enbart en låt via en sida (finns det kanske) och ladda ner.

Oavsett vad lagen säger så tycker jag man ska respektera artistens vilja. Om artisten vill att man ska betala för musiken så tycker jag man ska göra det. Det måste ju vara upp till artisten att bestämma om han/hon vill ta 200 kr för en cd. Och även upp till artisten att bestämma om han/hon vill anlita ett stort skivbolag eller inte.
Argumentet att digital musik inte är en fysisk vara tycker inte jag håller. Finns ju så otroligt mycket som vi köper som inte är fysiskt förutom musik, filmer och datorspel/program så har vi ju sådant som rådgivning och lyxprodukter som tar betalt för märket.
Oskar
Det handlar om att musikbranschen måste se sitt eget ansvar i det hela och se att det sker en utveckling. Rätt svar på en utveckling som inte ekonomiskt gynnar dem är INTE att göra miljontals människor till brottslingar, utan att hitta nya tekniker. Skippa skivbolagen (och börja inte ens tycka synd om dem, inse att branschen är över precis som den är för hästochvagnchaufförerna och grammofontillverkarna!), anställ en webbdesigner och lägg upp dina låtar på internet för 5 spänn/låt. Helst med ett kort stycke "förhandsvisning" så man vet om det är värt det. Aldrig i livet att jag skulle gå och betala 200 spänn för en skiva som jag hört en låt ifrån (dessutom är säkert 60% av resten bara skit).