Musik iFokus

Musik

Etikettövrigt
Läst 6900 ggr
yodaphone
0

Lära sig fiol?

Tjo, jag är sexton och har länge funderat på att lära mig spela fiol, har spelat piano i ungefär fem år men fiol är ju så grymt mycket coolare! x)

Så är det någon som vet "the bascis"? Var man kan hitta en billig nybörjar fiol, om man kollar på typ blocket, vad ska man titta efter så man inte blir helt blåst?

Och slutligen om någon vet var/om det finns nybörjar lektioner i gbg för en som vill hobby spela?

[kobbeuffe]
0

Hej, jag är i samma tankar som dig och funderar på att skaffa en fiol. Jag har inte spelat nåt instrument alls men skam den som ger sig.

Blocket är nog det smartaste tror jag, verkar finnas ganska mycket mellan 1500 och upp till 4000 kronor

Hittade en onlinekurs jag tänkte testa på sen när alt är inköpt. Adressen är: http://www.oleviolin.com/violin/sv/

[VictoriaR]
0

#1 Tror inte onlinekurser är så smarta att börja med då det är viktigt att få in rätt teknik i början..Glad

RuiXue
0

När jag började spela fiol hyrde jag en på musikskolan. Sen hittade jag en fiol på en antikmässa för bara 1500kr- fick rabatt för försäljaren tyckte det var så roligt att jag ville köpa den, jag va i tidiga tonåren dåGlad Den var tydligen DÅ värderad till 5000krFörvånad En Ole Bull fiol, med ett ljud som fick min musiklärare att bli lång i ansiktet eftersom min fiol lät så mycket bättre än hennesSkrattande

Så med den erfarenheten. Köp inte över nätet. Utan satsa på en riktig butik istället så ni kan provspela och känna om fiolen i fråga känns rätt. De finns i flera olika storlekar så det är viktigt att det blir rätt!

Vad gäller musikskola i Göteborg fann jag denna på google: Windplay

Min egen erfarenhet av instrument är att fiol är väldigt lätt att lära sig, lättare än blockflöjt!

Jennie

[kobbeuffe]
0

#2 det har du säkert rätt i men finns det inte nån passande kurs så tror jag nog att en onlinekurs kan funka, iaf för mig som bara ska spela lite hemma och jamma lite med kompisarna när andan faller på.

#3 Tack för det tipset. Jag ska åka till vår lokala musicshop och prata med dom om vad som kan vara lämpligt.

[VictoriaR]
0

#4 kan funka om du vill hålla dig på den nivån =)

[kobbeuffe]
0

#5 Jo jag är bara en hobbylirare och har faktiskt sett flera exempel på folk som lärt sig olika instrument på teoretiska onlinekurser och informationsvideor på youtube. Men ska man satsa mera på musiken ska man givetvis söka efter kurser med riktiga lärare.

RuiXue
0

Min farfar spelade både fiol och dragspel och var helt självlärd, så visst funkar detFlört

Jennie