Musik iFokus

Musik

Etikettoff-topic
Läst 2958 ggr
RuiXue
0

Träna rösten

Vet inte riktigt vart jag ska posta det här så rätta mig om jag postar det fel.
Jo, det är så hör att jag gärna skulle vilja träna upp min röst och få mer kontroll på rösten när jag sjunger. Har en rätt okej röst men börjar lätt gäspa eller känna mig trött i halsen när jag sjunger. Skulle vilja få bättre kontroll över det samt kunna ta i nerifrån tårna med tonerna. Finns det något bra sätt att träna sin sångröst till att bli mer stabil och uthållig? Jag vill inte direkt bli artist, utan mer kunna sjunga ordentligt. Fått inspiration till att plocka fram min mer musikaliska sida tack vare Queens underbara musik och Freddie Mercurys fantastiska röst!

Jennie

Changrila
0

Hitta låtar som passar din röst, testa måånga olika typer av musik, även sådant som du kanske inte tycker är underbart att lyssna på.

Spela in när du sjunger, om så bara med en skruttig mobil eller så. Lyssna på inspelningen, försök tänka på vad som låter bra och vad som låter mindre bra. Sjung igen, tänk på hur du sjunger vid de "mindre bra" bitarna och ansträng dig för att få det bättre. Lyssna på det, kolla om det låter bättre (vilket det troligtvis gör). Gör om det ofta och med olika låtar.

Stå upp när du sjunger. Stå stadigt och andas med magen. Om du absolut vill sitta, sitt ordentligt och var rak i ryggen.

Sjung ofta, sjung mycket. Och våga ta i när du sjunger, fega inte även om det är svåra låtar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

RuiXue
0

Lustigt nog klarar jag en del tekniskt svåra sånger rätt så okej bara jag sjunger tystObestämd Hatar att det är så himla lyhört här hemma också! Pinsamt om grannarna hör så jag vågar aldrig ta i ordentligt när jag sjunger.

Jennie

Changrila
0

Äääh, skit i grannarna! ;) Så länge de inte klagar så är det ju lugnt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Morphogenesis
0

Övning ger färdighet stämmer också när det gäller sång. Sjung ofta och mycket! Det finns en hel del böcker och instruktionsvideor om man inte vill ta sånglektioner. Sjung med till olika sorters låtar och hitta dina gränser, och börja sedan att tänja på dem. Framför allt, ha kul!

RuiXue
0

Sjunger med hur mycket som helst när jag lyssnar på QueenSkrattande Att försöka hänga på i Freddies variationer är verkligen allt annat än lätt, men jag ska klara det!

Jennie

Morphogenesis
0

Det finns onekligen "lättare" musik att sjunga med till. Som sagt, övning gör färdighet!

RuiXue
0

Helt klart, men gillar utmaningen det gerSkrattande

Jennie