Musik iFokus

Musik

Etikettinstrument-annan-utrustning
Läst 4721 ggr
RuiXue
0

Noter till Keyboard

Har en keyboard med 5 oktaver om jag räknat rätt. Men när jag tittar på piano noter så är noterna mycket längre ner än vad min keyboard går till. Hur gör man egentligen för att spela efter noter på keyboard? Är det exakt samma som piano eller är det lika stor skillnad som mellan piano och fiol?

Har bara spelat keyboard på gehör innan, men har nu bestämt mig för att ta tag i den oplockade gåsen och lära mig spela ordentligt!

Men vart börjar man egentligen? Jag har köpt en bok för att lära mig spela keyboard, men skulle gärna vilja få lite tips från folk ocksåSkäms

Mitt mål med keyboarden är inte att sitta och plonka ackord, utan jag vill spela ordentligt.

Jennie

bea28
1

Det låter ju jättekonstigt att du inte skulle kunna spela efter nybörjarnoter på en keyboard med 5 oktaver! I alla fall jag tycker att det borde vara fullt tillräckligt om du bara vill lära dig grunderna till notläsning :)

Man spelar efter noter på keyboard som man spelar på piano. Enda skillnaden är att ljudet i en keyboard är elektriskt, medan ljudet i ett piano är akustiskt. Alla toner sitter på samma ställen på en keyboard som på ett piano.

När man spelar piano skrivs noterna oftast i två klaver (du kanske redan vet detta); G-klav och F-klav (basklav).

Den högra handens noter brukar oftast vara skriven i G-klav, den vänstra handens noter brukar vara skriven i F-klav. Detta betyder att du måste lära dig två olika sorters notsystem för att kunna läsa pianonoter på riktigt.

Sen tycker jag att spela efter ackord kan vara minst lika svårt som att spela efter noter! Min mamma har spelat piano i många år och har även arbetat med att spela orgel i kyrkan. Hon är grym på att läsa noter a vista, men när det kommer till ackordspel slår jag henne med hästlängder, hehe ;)

RuiXue
0

Kommer nog lära mig allt förr eller senareGlad Är inte helt lost på noter efter över 5 år med fiolspelade och innan dess ett år med blockflöjt. Behöver "bara" lära mig ett nytt instrumentFlört Har i alla fall hittat alla C nu hihi

Mitt stora "problem" nu är väl att en låt jag vill lära mig inte är direkt nybörjar låt, och när jag tittar på noterna så verkar de gå djupare i basen än min keyboard görObestämd Kan jag bara räkna ut vad den noten heter så kanske det går att gå upp en oktav eller två och på så vis sakta men säkert lära sig med hjälp av memorering och displayen på keyboardenGlad

Har spelat en hel del på gehör innan, men då bara enhands melodier vad gäller keyboard. Däremot så har jag tagit ut Schindler's list på gehör på fiolOskyldig

Finns det någon bra internetsida där man kan lära sig noternas namn?

Jennie